Sko på klinik

Sv: Sko på klinik

Vad jag förstått så kan man lyfta på hovarna men att slå på skon var problemet. Hästen stämmer in på alla mina krav annars så i får se, Jag bor ganska centralt i västerås om det hjälper. Är lite orolig att behöva betala närmre 3k varannan månad så kanske man ska backa ur, annars ser jag inte det som allt för stort problem och självklart skulle vi försöka jobba bort det.

Lugna ner dig och tänk på vad du skriver, den typen av påhopp tänker jag inte tollerera,, ännu mindre att du sitter på ett forum och öppet krititerar både kliniker och kollegor. Du har gjort det förr men nu hoppas jag att du gjort det för sista gången.. Du är en mästare på att framställa saker från ditt synsett och undviker alltid att delge hela historiken.

Jag som hästägare uppskattar dock att folk är rakryggade och står upp och berättar om oseriösa och dåliga hovslagare samt kliniker så att dessa får det kännbart då dom tappar kunder pga deras inkompetens.

Vad jag förstått så kan man lyfta på hovarna men att slå på skon var problemet. Hästen stämmer in på alla mina krav annars så i får se, Jag bor ganska centralt i västerås om det hjälper. Är lite orolig att behöva betala närmre 3k varannan månad så kanske man ska backa ur, annars ser jag inte det som allt för stort problem och självklart skulle vi försöka jobba bort det.

Som nämts, ring strömsholm, dom tar 1.100:- för en normalskoning sedan tillkommer för sedering. Dom kör även ut och skor, kanske du endast behöver åka dit ett par ggr tills individen känner sig trygg om den skos av samma hovis, sedan kanske samma hovis kan komma ut till dig. Funkar det inte så återkom, det finns ett par till alternativ på pedagogiska hovisar runt Västerås.

Jag som hästägare uppskattar dock att folk är rakryggade och står upp och berättar om oseriösa och dåliga hovslagare samt kliniker så att dessa får det kännbart då dom tappar kunder pga deras inkompetens.

Det håller jag med dig om.

Jag köpte faktiskt en häst i somras som enligt ägaren måste få Domosedan gel under tungan för att gå att sko på vänster bak. Allt går bra tills sömmarna ska in, sedan är det hej-livat. Troligen har någon lyckad människa slagit sömmen rakt in i hoven någon gång för länge sedan. För den här damen hade det räckt med en halv dos av drogen för att det skulle gå. Själv valde jag pga. det här att lämna hästen oskodd efter köpet, en orsak är att den inte ömmar, en annan att hovarna är av otroligt dålig kvalitét (sköra). Så i stället för att börja mata en massa hovstärkande preparat får skorna vara borta och jag lägger boots under vid behov, vilket är väldigt sällan då hästen inte sliter på ridbanan eller hagen och det fungerar bra att gå en till två gånger på skogsvägarna utan boots i veckan och en till två gånger med. Hovarna växer såpass snabbt ändå. Hästen i fråga ömmar EJ utan skor och förra ägaren hade hästen oskodd sommarhalvåret.

Ibland får man ta till andra lösningar, det viktigaste är ju att de fungerar :)

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
471
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
431
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 139
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31