Sko info....

giffan

Trådstartare
Har en liten fundering på detta om sko info...
Jag vet ju vad det är för regler och så...
Men jag undrar vad ni tycker om sko infon... Bra/dåligt.... och varför.

Själv så stör det inte mig direkt, men jag tycker det är en onödig grej.
Ett annat huvudlag, bett m.m kan ju påverka hästen minst lika mkt, och det framgår ju ingenstans.

Och om man nu har en häst som ska starta med en sko i fram, vad gör man då??

Senast ändrad:
Sv: Sko info....

Jag personligen störs inte heller av det, men tycker också att det är onödigt.

Det finns ju så många olika skor också, jag menar det är ju stor skillnad på en superslimmad aluminiumsko och en järnsko tex...

Och om man nu ska vara så "rättvis" mot spelarna, som ju är grundtanken med hela sko/barfotainformationen, så kan man ju tex tänka sig att man ska ha "matchvikt" på kuskarna också. Visst det har inte lika stor betydelse som i galoppen och kanske montén, men hur man än vrider och vänder på det så måste det ju vara så att det är lättare att springa och dra runt på en som väger 60kg istället för en som väger 90kg. Nu tycker jag överlag att våra toppkuskar håller sig i rätt så bra trim, men det är bara en tanke som slår mej...
Det finns så många olika utrustningsdetaljer som går att ändra på från start till start så börjar man tänka på det så kan man ju gå hur långt som helst.

Tror faktiskt att de flesta aktiva inom sporten har samma uppfattning: att det är lite överreklamerat med barfotainfot.

Hur man gör med en sko har jag aldrig tänkt på faktiskt, men det finns ju dom som tex drar att bakben och behöver det lilla viktskillnaden om man nu inte kan använda ett boots.

Senast ändrad av en moderator:

Man kan ju göra listan till spelarna hur lång som helst om man skulle vilja. :angel:

Nu har jag ju inte gjort så många starter sen detta kom till men jag tycker inte det spelar nån större roll, man måste ju ändå skriva in sig. :idea:

Jag tycker att det är onödigt, som ngn annan sa, det finns ju många olika sorters skor. Menar, i senaste starten kanske du hade PG.beslag och i den man ska ut i nu kanske man har alu-skor, en väldig skillnad som spelarna inte får info om..

Men men, jag har tur, behöver aaaldrig bry mig, min pålle startar alltid med skor.. =) Skönt de.. =)

Ja, de var i alla fall bra att de tog sitt furnuft till fånga när de ändrade så att man inte behöver lämna in om hästen går med skor.

Jag tycker det är himla dumt! De vill ju ha informationen så tidigt, redan vid inskrivningen helst... Ofta vet man ju inte om man vill köra barfota förän efter värmningen och då är det ju egentligen för sent. (Speciellt om man startar inom systemspelen och värmer sent.)

kotten skrev:
Jag tycker det är himla dumt! De vill ju ha informationen så tidigt, redan vid inskrivningen helst... Ofta vet man ju inte om man vill köra barfota förän efter värmningen och då är det ju egentligen för sent. (Speciellt om man startar inom systemspelen och värmer sent.)
Jag anmäler ALLTID barfota, då kan man ändra före defeleringen om inte banan passar.:angel: (lärt mig av Forsgren på TV).:bow:

Det har jag också gjort (lärt mig av Forsgren alltså)... Så nu anmäler jag barfota, ändrar ofta till skor i defileringsvolten... Tror spelarna blir tokig på mig.,..

Tycker de som varit som mest för barfotainfon har blåst upp en storm i ett vattenglas... Handen på hjärtat, finns det NÅGON här inne som inte vill starta på den för dagen och för hästen optimala balansen???

Klart man vill starta med optimal balans... Så hur anmäler man att man vill ha ex. en sko fram??
Får säkert svar när jag ska starta aktuell häst.... Men tills dess får jag nog ligga sömnlös om nätterna :rofl: :rofl:

Nej för fasen, inte värt att ligga sömnlös för en sådan grej:D Kan du inte fråga det och skriva svaret här sedan??

spelarna (vilka de nu är?) borde ju lita på att alla som ställer upp i travtävling har gjort allt för att hästarna ska ha så bra förutsättningar som möjligt! och helst vara på plats och kolla värmningar mm. istället för att tro att skor eller ej är superviktigt!:bump:

Blir ju lite tandlöst om alla skulle rapportera skolöst innan för att vara på den säkra sidan.
Och sedan kör hälften med skor i loppet...

I USA ska alla utrustningsförändringar rapporteras till sekretariatet.
Byte av bett, skygglappar, sulky, ja precis allt!
Sedan rullar dessa utrustningsförändringar i nederkant av interteven.
Det blir långa ord och meningar ibland: Norskt huvudlag= Pull-up-blind-bridle...:D

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 616
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 223
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka