Sko enbart bak?

Sv: Sko enbart bak?

Jag anser absolut inte att de bär mer vikt bak, de gör de inte.De är födda på framdelen.

Men jag anser att man inte bör göra hästen rädd för att sätta ner sina bakfötter precis hur som helst. DÄr den har skor där är det ju säkrast att trampa ner. Det vill jag ska vara bak.

Börjar den sen ömma fram då får man ju sko den fram oxå.

För övrigt en intressant diskussion det här! Vilket är viktigast - hur hästen lägger vikten vid arbete eller hur den lägger vikten när den inte påverkas av ryttare?

För min del hade ju bara ridningen påverkat. Hagen har inget grus/sten som stör och skulle göra honom öm.

Fortsätt ni gärna diskutera (jag läser mest, har inte så mkt att tillägga ;) ) men jag tror nog jag fått tillräckligt med synpunkter för att våga låta honom gå skodd endast bak de perioder då han inte verkar behöva framskor.

Mitt sto är endast skodd bak. Hon är 6 i år och har aklltid gått barfota men sliter för mkt på yttertrakterna bak. Skorna är i det här fallet ett rent korrigeringsbeslag.
Min hovslagare är dock av den åsikten att man inte ska sko enbart FRAM för att hästen då troligen kommer att lägga mer belastning fram vid minsta ömmande bak.

Mitt sto är ngt överbyggt och jag har inte märkt ngt negativt med att hon blivit ännu högre bak. Hon är dock väldigt rörlig och vinklar ganska mkt bak.

Liknande trådar

Hästvård Hästen är skodd runt om. Fram skodd 'så som han vill ha det', vilket innebär kort tå, tåsidokappor samt rejält utlägg och understöd i...
Svar
16
· Visningar
1 801
Hästvård Jag undrar hur ni skulle sko en häst som sliter ena bakhoven mer på yttersidan än inner. Vad är viktigast att tänka på? För 4 veckor...
Svar
11
· Visningar
2 617
Senast: Kookaburra
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 651
Senast: TeamVM
·
Övr. Hund Jag vill bara ventilera lite.... Jag blir tokig på alla dessa damer som har sina små ettriga, skällande och framför allt LÖSA...
Svar
11
· Visningar
1 633
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025