sko eller inte det är frågan?

Sv: sko eller inte det är frågan?

Det finns ingen anledning alls att bara ha hästen skodd fram. Då avlastar den bara bakbenen och det vill man ju absolut inte när man rider.

Men vissa hästar funkar jättebra med skor enbart på fram. Vet tex duktiga dressyrhästar som är enbart skodda fram. Jag tycker inte man ska avfärda det ena eller det andra utan prova sig fram och göra det som är bäst för respektive häst.

Man ska aldrig låta hästen tassa fram. Men bara för att man har försökt i nio år så är det inte omöjligt. Det tog 16 år innan vår valack kunde gå barfota utan problem. Honom skodde vi ju såklart eftersom han inte kunde gå utan att ömma utan skor.

Hur ofta rids dem ut? Och har de testat att ha skor bak också? Det kanske blir ännu bättre...

Men vissa hästar funkar jättebra med skor enbart på fram. Vet tex duktiga dressyrhästar som är enbart skodda fram. Jag tycker inte man ska avfärda det ena eller det andra utan prova sig fram och göra det som är bäst för respektive häst.

Mitt gamla sto är sån. Inga problem med att rida ut och ingen skillnad i hennes steg när det inte är tjäle i marken. Har haft henne enbart framskodd på sommarhalvåret i åtta år, men med bakskor på vintern och det är ingen skillnad när skorna åker av på vårkanten.

Hur ofta rids dem ut? Och har de testat att ha skor bak också? Det kanske blir ännu bättre...

Det är framför allt en av de hästarna som jag känner till väl. Den har haft skor runt om tidigare, men funkar bättre med skor fram. Han rids ut 2-3 dagar i veckan. De andra känner jag inte så väl så där är jag inte insatt i hur det sett ut tidigare.

Har du ens läst trådstarten? Hästen har varit barfota hela sitt liv, dvs i nio år. Hur länge till tycker du att Ts ska försöka? Hur mycket mer ska de träna? Hästens hovar har säkerligen utsatts för både det ena och det andra under sitt liv så det behöver du nog inte oroa dig för.
På vilket vis skulle boots kunna stärka upp hoven? Boots hindrar ju hovens mekanism mer än vad en järnsko gör. Visserligen vägs det ju upp av att man bara har boots precis vid ridning men hur boots ska kunna stärka hoven förstår jag inte så det får du gärna förklara.

Nej jag missade faktiskt den första meningen. Jag skulle i alla fall inte ha slängt på skor det första jag gjorde heller, dessutom vet man ju inte hur de tidigare ägarna faktiskt skötte om hovarna. Utan jag skulle ha kontaktat en hovvårdare, det är lite skillda värdar där mot hovslagare. Förklara gärna för mig på vilket sätt ett par boots hindrar hovens mekanism där hoven är helt fri inuti en sko mot en sviktande sula och där hovens sula och stråle stimuleras, än där man sätter på en järnsko och sätter spikar genom hela hoven där hovväggen får bära all vikt? Jag själv skulle definitivt inte vilja ha ett par skor med järnsula när jag är ute och springer. Jag menar att det kanske finns andra faktorer som gör att hästen ömmar, foder till exempel spelar väldigt stor roll för hur hovarna mår, eller så kanske hästens hovform inte är den optimala. Jag vet bara vad järnskor gjorde med min hästs hovar och det var inget bra, nu är han avskodd och hovarna börjar bli riktigt fina.

Ja det är skilda världar mellan en hovvårdare och en hovslagare. En hovvårdare har ingen utbildning men det har hovslagaren. En fleråriga utbildning t.om. En normal hovslagare sätter inte på skor bara för att utan ser hen att hästen klarar sig utan skor så föreslår hen det till ägaren. En hovslagare klarar alldeles utmärkt att verka en häst så att den kan gå barfota eftersom det ingår i hens utbildning. Det handlar om att verka i balans, inte att en hovvårdare ska vara där och fila lite hur som helst som den har lärt sig på en helgkurs eller två.
Jag orkar inte leta upp länken angående bootsen just nu men det handlar om att hovkapseln blir ihoptryckt när den ska kunna expandera.
Om du tror att man sätter spikar genom hela hoven när man skor en häst så föreslår jag att du läser lite grundläggande hästkunskap så att du kommer ur den villfarelsen. Om det var så din häst var skodd så förstår jag verkligen att den mår bättre utan skor. Vad hade du för en klåpare till hovslagare? Det är faktiskt ett under att den lever om den uprepade gånger fått spikar genom hovarna.
Jag antar att du inte är någon häst och är du inte det så kan du inte jämföra med hur en häst är skodd eller inte. Du själv går väl inte barfota mitt i vintern?

Senast ändrad:

Finns inte en chans att tex easyboot glove som är en tunn gummiboot utan spännen hindrar hovmekanismen mer än en järnsko. Det är bara inte logiskt alls!!

Ja det är skilda världar mellan en hovvårdare och en hovslagare. En hovvårdare har ingen utbildning men det har hovslagaren. En fleråriga utbildning t.om. En normal hovslagare sätter inte på skor bara för att utan ser hen att hästen klarar sig utan skor så föreslår hen det till ägaren. En hovslagare klarar alldeles utmärkt att verka en häst så att den kan gå barfota eftersom det ingår i hens utbildning. Det handlar om att verka i balans, inte att en hovvårdare ska vara där och fila lite hur som helst som den har lärt sig på en helgkurs eller två.
Jag orkar inte leta upp länken angående bootsen just nu men det handlar om att hovkapseln blir ihoptryckt när den ska kunna expandera.
Om du tror att man sätter spikar genom hela hoven när man skor en häst så föreslår jag att du läser lite grundläggande hästkunskap så att du kommer ur den villfarelsen. Om det var så din häst var skodd så förstår jag verkligen att den mår bättre utan skor. Vad hade du för en klåpare till hovslagare? Det är faktiskt ett under att den lever om den uprepade gånger fått spikar genom hovarna.
Jag antar att du inte är någon häst och är du inte det så kan du inte jämföra med hur en häst är skodd eller inte. Du själv går väl inte barfota mitt i vintern?

Jag förstår inte varför du låter så upprörd? nästan halva ditt inlägg handlar om att jag skrev att man sätter spikar genom hela hoven. Min hovvårdare har utbildat sig sedan 2004 och håller på än, hon har utbildat sig både vid SLU och Biologiska Yrkeshögskolan så hennes utbildning är det nog inget fel på, hovvårdarvärlden anser åt andra hållet att hovslagare får väldigt dålig utbildning på hovens mekanism, det erkände till och med våran hovslagare vi hade innan. Naturligtvis vet jag att man inte sätter söm genom hela hoven det tror jag du kan räkna ut själv, men på det sättet man gör det hindrar man hoven från att på en naturligt sätt stretcha när den utsätts för tryck, med järnsko blir det stumt. Hehe nej jag är en människa som kan räkna ut att det knappast är bra för leder m.m att springa omkring med en järnsko. Varför tror du att träningsskor säljs med maximal stötdämpning? Jag tror att hästen fungerar samma.

Finns inte en chans att tex easyboot glove som är en tunn gummiboot utan spännen hindrar hovmekanismen mer än en järnsko. Det är bara inte logiskt alls!!

Om du sätter på en boots som är bredare och längre än hoven alternativt att den är mycket elastisk så hovarna kan expandera någorlunda fritt så är det logiskt. Vad jag vet sitter bootsen ganska tight och är inte alltför elastiska, trampar hästen ner hoven så behåller den mångt och mycket sin form den har i vila och kan inte expandera.

Med en järnsko som bara är fäst i främre delen som ändå inte expanderar så kan hoven utvidgas ganska fritt i bakre delen både på längd och bredd.

Det finns alltså en viss logik i det hela, men det krävs att man har kunskaper i hovmekanism och hur boots/skor fungerar. Det är lätt att tro att en järnsko som är fastspikad hindrar mer än den verkligen gör om man inte känner till detaljerna.

Jag har haft både skor och boots och det finns dåliga av bägge med bästa bootsen kan inte begränsa en hovmekanism, känn på glove så förstår du.

Hehe nej jag är en människa som kan räkna ut att det knappast är bra för leder m.m att springa omkring med en järnsko. Varför tror du att träningsskor säljs med maximal stötdämpning? Jag tror att hästen fungerar samma.
Det är när man börjar gå till sig själv som hela grejen skiner sig.

hästen har ett välutvecklat stötdämparsystem, men ska inte ridas på onaturliga underlag utan naturlig svikt- som den inte skulle välja själv. Det finns inget naturligt med att rida på den heller.

Det finns ingen plast eller gummi som kan ge hästen det. man har försökt men det håller ej för en häst plus att glidmomentet blir för inbromsat av friktionen.

Ska du ha stötdämpning som håller för en häst så får du sätta på en dm tjockt gummi, men som ger andra nackdelar.

Boots är till för tillfälligt bruk o kan skada mjukdelarna baktill- där hoven flexar mest o där vanliga skor inte sitter fast.
Hästens trakter kan däremot expandera över en slät järntraktarm.

Men om man vet med sig att man VÄLJER att sko om för sällan så hoven får en onaturlig vinkel mellan varven är det nog bättre med boots.

tyvärr är ofta dessa hästar hela tiden för mkt raspade o skulle nog annars kunna gå det lilla de rids utan bootsen. Ägarna gör att boosten behövs- lämnar noll slitmån o ser inte att hästen egentligen är berörd övrig tid o även i den frusna hagen. Hästen har inte tillräcklig med hov att stå på för att inte ömma. som för hårt nedklippta naglar-

straumur
Jag skulle i alla fall inte ha slängt på skor det första jag gjorde heller

Slänga på skor:crazy:? Vad har du haft för hovslagare till din häst?
Precis.

Om man inte som nu TS vill skydda sin häst från att bli öm- vad krävs?

att den ska stappla fram? Vara kokhet i hovarna?

När man skor den unga hästen även bak kanske senare än fram, så känner man vilken skillnad på balans de får. de kan nu trampa på bak mer än innan.

tyvärr är ofta dessa hästar hela tiden för mkt raspade o skulle nog annars kunna gå det lilla de rids utan bootsen. Ägarna gör att boosten behövs- lämnar noll slitmån o ser inte att hästen egentligen är berörd övrig tid o även i den frusna hagen. Hästen har inte tillräcklig med hov att stå på för att inte ömma. som för hårt nedklippta naglar-

Snacka om grov generell fördom och fördömmande!!!
Om nu folk som använder boots gör på ett speciellt sätt. Hur vet du det? Det är många som använder boots och vanlig hovslagare. Varför och på vilket sätt är de hovarna då för mycket raspade bara för de har boots?
Varför skulle det höra ihop med för mycket raspande??

Hur gör i så fall alla som skor generellt sett?
(är lite för trångsynta för att se alternativen kanske ;) )

Om hästen inte kan gå barfota på hästvänliga marker så torde den vara för låg. Kanske både platt i sula o för hårt verkad bärrand. Det finns metoder som förespråkar det.

Om sen folk väljer att rida på Makadam eller grusvägar som sliter ner fötterna så har du då det uteblivna glidmomentet med boots på.
Tittade just på en film där man satte på bootsen o sen galopperade iväg... på mjuk sand:rofl: Hästen galopperade dock väldigt framtungt o skrittade som ett spann...

Det blir fint drag även i kotleden med den där anordningen.

Senast ändrad:

Jag har haft både skor och boots och det finns dåliga av bägge med bästa bootsen kan inte begränsa en hovmekanism, känn på glove så förstår du.

Och för att ett visst märke enligt dig inte kan begränsa hovmekanismen så kan inga det? De jag sett har varit tämligen flexibla. Nu har jag inte erfarenhet av alla, men om bootsen du nämner verkligen är flexibla är det ju bra.

Det är när man börjar gå till sig själv som hela grejen skiner sig.

hästen har ett välutvecklat stötdämparsystem, men ska inte ridas på onaturliga underlag utan naturlig svikt- som den inte skulle välja själv. Det finns inget naturligt med att rida på den heller.

Det finns ingen plast eller gummi som kan ge hästen det. man har försökt men det håller ej för en häst plus att glidmomentet blir för inbromsat av friktionen.

Ska du ha stötdämpning som håller för en häst så får du sätta på en dm tjockt gummi, men som ger andra nackdelar.

Boots är till för tillfälligt bruk o kan skada mjukdelarna baktill- där hoven flexar mest o där vanliga skor inte sitter fast.
Hästens trakter kan däremot expandera över en slät järntraktarm.

Men om man vet med sig att man VÄLJER att sko om för sällan så hoven får en onaturlig vinkel mellan varven är det nog bättre med boots.

Ett välutvecklat stötdämparsystem? Jag förstår inte hur man på något sätt skulle kunna tycka att det var bättre för en häst att gå på t ex en asfaltsväg med ett par järnskor än sin egen hov som flexar och tar emot stötar på ett naturligt sätt. Jag menade inte att man ska utveckla någon slags sko åt hästar med maximal stötdämpar effekt, utan att den egna hoven flexar såpas att den tar upp stötar bra mycket bättre än en järnsko.

Jag har dessutom svårt att tänka mig att en hov med tre eller fyra sömmar i sig på varje sida plus en tåkappa där fram kan flexa, har man boots med stretchbart material baktil så ska det väl inte vara några problem för hoven att flexa där.

Generaliseringarna om hur alla ägare är som har barfotahästar och rider med boots kan du hålla för dig själv.

Fast långt ifrån alla boots stretchar alls, det räcker inte att materialet baktill är elastiskt, halva skon eller så behöver vara det och järnskon är ett av de material som härmar hovens naturliga glidning bäst. Många plast/gummiblandningar är väldigt stumma i nedslaget.

Det viktigaste är dock att hästen trivs och är frisk, jag har inte märkt att skodda hästar har sämre hälsa än oskodda. Vad är det för fel i att sko om det inte skadar hälsan och hästarna trivs med det?

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
4
· Visningar
360
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama