sko eller inte det är frågan?

Sv: sko eller inte det är frågan?

Ang det du skrev om stötdämpning... Vill inte att det blir några arga toner men vill veta vad du tänker om glu-ons? Jag hade gärna sett att det fanns bättre tillgång till info + villiga hovisar att dra på sånt i Sverige. Mest för att jag själv har ett rätt jobbigt kontrollbehov. Jag är en av de som INTE låter det gå 7-8 v mellan skoningar... Och vad jag förstått så sitter de ca 4 v. Då lär det finnas lite att "ta av" och passar mitt kontrollbehov bättre:)

Någon skrev om hur hoven vidgas med skor, min hovis har "slagit i" rätt många sömmar. Varför gör man det och hur påverkar det? Påverkar det hovmekanismen?

*till TS*
Jag drog av min häst skorna i januari pga understuckna trakter bak. Dessa har nu blivit bättre men mitt samvete tillät mig inte att ha honom barfota längre än såhär. För ett par v sedan åkte dojorna på igen, trots att vi använt boots.
Första ritten ute fick jag korta lädrena 2 hål för att inte tappa balansen i hans flygande trav. Snacka om överlycklig att få på skor igen - trots att jag ridit med boots.
Slutsatsen trots att de understuckna trakterna är borta (och trots boots) - blev Aldrig Mer Barfota.

Hur rör sig hästen i paddock vid ridning? Likadant som vid uteritter? Likadant som i hagen?
Jag tycker att hon rör sig lika både i paddocken och i skogen. Men när man tittar på henne i hagen då hon leker och galopperar så är det ett annat tryck i galoppen man ser att hon tar i och fort går det,det ser jag inte annars och det är det som fått mig att undra...
Vi behöver ha en lite snabbare galopp när vi hoppar och den galoppen i hagen får vi inte i paddocken ibland i skogen

Lim att fästa skor med är väldigt giftiga, regelbundna hälsokontroller krävs för de som använder mer än en viss mängd. Limning av skor måste därför ses som en specialåtgärd när inget annat fungerar.
PL

Ett välutvecklat stötdämparsystem? Jag förstår inte hur man på något sätt skulle kunna tycka att det var bättre för en häst att gå på t ex en asfaltsväg med ett par järnskor än sin egen hov som flexar och tar emot stötar på ett naturligt sätt. Jag menade inte att man ska utveckla någon slags sko åt hästar med maximal stötdämpar effekt, utan att den egna hoven flexar såpas att den tar upp stötar bra mycket bättre än en järnsko.

Jag har dessutom svårt att tänka mig att en hov med tre eller fyra sömmar i sig på varje sida plus en tåkappa där fram kan flexa, har man boots med stretchbart material baktil så ska det väl inte vara några problem för hoven att flexa där.

Generaliseringarna om hur alla ägare är som har barfotahästar och rider med boots kan du hålla för dig själv.
Varför ska man rida på asfalt mer än i undantagsfall o då i skritt. Vagnshästar utan ryttare som är vana kan trava.

En barfotahäst trivs ju ganska bra på asfalt då det är jämnt underlag samt inga stenar- stora eller små.

Får hästen välja går den på underlag som sviktar i sig o tyngre hästar sjunker ner mer. Man har en viss stötdämpning både i ledernas böjning samt hoven som är konstruerad som vår fot med hälkudde. Devisen "farten dödar" är ju en kombination av hur stor påfrestning som man utsätter hästen för gentemot underlaget. Man väljer ju lämpliga underlag o rider med måtta på sämre.
Hästen tåvägg flexar inte såvida tån inte är för lång o som ger en brytning. av lamellerna o som i värsta fall kan ge belastningsfång.

titta på en anatomibild på hästhoven o se hur sinnrikt hovled, hovben påverkar den Elastiska putan, bursan, strålbenet o var de är placerade. Jo från mitten av hoven o bakåt- där den oxå kan expandera såvida den har en "hålfot" välvd sula o inte platt- vilket ger överbelastning. vidgar sig för mkt.. Hästens isättningfas börjar med att trakten sätts ner först- som vi med vår häl. Man kan dock inte jämföra en fot med en hov. Trakten bör då inte vara för låg då den kommer att tryckas ihop mer än vad den är tänkt till. Tån blir då lång o får ännu större påfrestning i överrullningen. Allt detta ger belastning på hela senapparaturen o sen vidare som spänningar i hela kroppen. Var häst ska stå o GÅ så optimalt som möjligt. Detta kan man se om hästens hov växer ut rätt o behåller sin form efter ca. 6 v. blir bara lite högre.

En hov som är platt eller flyter ut någonstans beroende av verkning samt ej helt rätt exteriör behöver hållas ihop med 8 söm. en trång hov bör ha 6 söm- såvida skon inte är för liten.

Senast ändrad:

Om rörelsen är en annan när hästen är i hagen så skulle jag inte tvekat att sko. Jag har två hästar som för dagen är barfota. Det för att det går här, underlaget är sådant att det inte ger ömhet. Ingen skillnad när dom är i hagen eller jobbas uppsuttet. Annat var det när jag bodde i Småland. Där hade vi inte den här jordmånen utan det var grusvägar/asfalt/steniga stigar o.s.v. Där krävdes skor och då järnskor. Flyttade upp 2009 och har inte haft skor på sedan dess. Det ska absolut inte vara någon skillnad oavsett var hästen är och gör.

Det finns ingen anledning alls att bara ha hästen skodd fram. Då avlastar den bara bakbenen och det vill man ju absolut inte när man rider.

Varför finns det inte det? Har jag aldrig hört förut faktiskt, det är ju ändå väldigt vanligt med halvskoning.

Hästen lägger ju mer tyngd på framhovarna så oftast räcker det ju bara med framskor.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
4
· Visningar
360
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama