Sko av bak pga problem vid skoning???

Sv: Sko av bak pga problem vid skoning???

Shiveringhästen jag en gång skodde trampade inte ner men lyfte bakbenet rakt ut/bakåt ganska högt och stog där och skakade. Detta oavsett i vilket moment i skoningen vi var i, det enda som hjälpte var att stå lååååågt... knappast ergonomiskt för mig men tydligen för hästen! Fram fanns inte ens en tendens till problem.

Jaha, nu har herrn tappat en baksko och hoppar runt på tre ben ! :crazy: Så att sko av honom bak känns inte som ett alternativ just nu. Visst han kanske skulle vänja sig men.... Nu har jag fått tid på klinik på onsdag för att sko honom, så nu blir det en stor dos med droger.

Oj vad jag känner just nu att jag har tur att min hovis har varit vet assistent i flera år och själv kan och får ge lugnande =)

Ojdå, är han så¨ömfotad... :crazy: nej då lär det inte fungera att ha honom barfota!

Ja, extremt ömfotad. :eek: Tycker verkligen synd om honom nu. Hoppas på att han går lite bättre i dag eftersom att han måste hålla ut till på onsdag, stackarn....

Du har ingen easyboot eller liknande? Kan ju vara en bra ide att skaffa för framtiden om inte annat? Just för tappskor, i väntan på hovslagaren?

Haft det till båda fbl, har 4 st (onödigt många att ha i tappskoreserv, men köpte dem beg till mindre än vad EN kostar ny) liggande. Som än inte behövts, peppar peppar, men till förra donnan var det mkt välkommet att ha en toffla att sätta på vid tappsko så hon kunde gå ut som vanligt iaf.

Funderade på att sätta på en i går. Men eftersom att regnet öser ner ute och hagen har blivit sugande lera tror jag inte den skulle sitta kvar. Men det gjorde ont i hjärtat i går att se hur ont han har. :cry:Ingen fara när han var ute i hagen men när han kom i i stallet och gick på gången så vägrade han att sätta ner benet där han tappat skon. Detta har gjort att valet att plocka bort skorna bak är helt uteslutet. Kunde aldrig tänka mig att han skulle vara så känslig. Känns skönt att vi i morgon har tid på kliniken. Ska passa på att prata med min veterinär och hovslagaren och se vad de tycker att jag ska göra i fortsättningen. Men det blir kankse så att jag får fortsätta att sko honom på klinik, men vad gör man inte för sin bästa vän......

Går ju inte att garantera, men här har de faktiskt suttit i lera med, när man fått kläm på justeringen.

Usch, stackars liten. Men är ju bara en dag kvar tills han får sko på.

Orkar inte bläddra i tråden, men är han nyskodd?

HUR kan den vara så ömfotad- bak:confused:

Den borde ju klara sig i en lerig hage.

Orkar inte bläddra i tråden, men är han nyskodd?

HUR kan den vara så ömfotad- bak:confused:

Den borde ju klara sig i en lerig hage.

Skodde för 4 1/2 veckor sen. Är också lite förvånad över hur extremt ömfotad han är. Men tyvärr så gick han sönder ganska mkt i hoven när den trillade av, som jag nu har försökt jämna till med raspen.

ger shivering ömma fötter? trodde det var en nevrologisk sjukdom. har aldrig hört att det ska påverka hovarna. förklara gärna hur det hänger ihop, nyfiken!

Nu har han fått nya skor. :laugh: Gick hur bra som helst med lite droger på klinik. Låta honom gå barfota är nu helt uteslutet. Hoppas bara på att skon som han lyckades dra av sig i helgen sitter kvar, för han hade gått sönder mkt och det fanns inte så mkt att fästa i. Typsiskt att det ska regna och var lerigt nu. Blir till att springa runt med boots en tid framöver.....

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 924
Senast: Askur2017
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 385
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka