Charlotte1975
Trådstartare
Efter många år med STORA problem att sko bak pga av shivering funderar jag nu på att ta bort skorna bak. För tillfället står jag utan hovslagare pga att han sa upp mig sen hästen sista gången ”klev” på hovslagen ganska ordentligt. Självklart vill jag helst att han ska vara skodd bak. Hur tror ni att en häst som är 17 år och rids och tävlas regelbundet skulle klara av detta. Sista gången jag skodde åkte jag in till klinik och hästen fick sig en rejäl dos med lugnande och avslappnande och då gick det bra. Men det kostade 2000 SEK och att resa till klinik varje gång man ska sko innebär att jag måste ta ut en semester dag varje gång. Att ge honom pleg vid skoning hemma fungerar inte. Han behöver starkare grejjer och detta innebär att jag förutom hovslagare måste se till att få ut en veterinär varje gång han ska skos. ( Hur ofta är hovslagare och veterinärer i tid ???) Är mkt tveksam till att ta av skorna bak, men känner samtidigt att jag inte har så stort val. Att verka bak går ganska bra, det är när det börjas spika som det händer saker. Vad har ni för erfarenheter på att ta av skorna på hästar som gått med skor under en längre tid ? Undrar också hur set ska gå på vintern när det blir halt och snö. Men jag kanske får testa och se hur det går….. Jobbig situation !