Sko av bak pga problem vid skoning???

Charlotte1975

Trådstartare
Efter många år med STORA problem att sko bak pga av shivering funderar jag nu på att ta bort skorna bak. För tillfället står jag utan hovslagare pga att han sa upp mig sen hästen sista gången ”klev” på hovslagen ganska ordentligt. Självklart vill jag helst att han ska vara skodd bak. Hur tror ni att en häst som är 17 år och rids och tävlas regelbundet skulle klara av detta. Sista gången jag skodde åkte jag in till klinik och hästen fick sig en rejäl dos med lugnande och avslappnande och då gick det bra. Men det kostade 2000 SEK och att resa till klinik varje gång man ska sko innebär att jag måste ta ut en semester dag varje gång. Att ge honom pleg vid skoning hemma fungerar inte. Han behöver starkare grejjer och detta innebär att jag förutom hovslagare måste se till att få ut en veterinär varje gång han ska skos. ( Hur ofta är hovslagare och veterinärer i tid ???) Är mkt tveksam till att ta av skorna bak, men känner samtidigt att jag inte har så stort val. Att verka bak går ganska bra, det är när det börjas spika som det händer saker. Vad har ni för erfarenheter på att ta av skorna på hästar som gått med skor under en längre tid ? Undrar också hur set ska gå på vintern när det blir halt och snö. Men jag kanske får testa och se hur det går….. Jobbig situation !

Sv: Sko av bak pga problem vid skoning???

Det har ju kommit en del nya sätt att sätta på skor utan att spika, bla. genom att limma fast dem. Jag är inte så insatt i detta men det borde ju underlätta då själva momentet med spikningen försvinner..!?

Jag skulle prova, när det är så stora besvär. Har du provat röra på hästen innan skoningen, så han skos varm? Fungerar för vissa shiveringhästar, och en förstående hovslagare som lyfter så lågt som möjligt?

Annars skulle jag prova sko av. Du kan ju ha barfotaboots när du rider om/när han ömmar, och nu vet jag inte hur mkt is och så ni har på vintern där ni bor, men snö går oftast fint för de barfota, halkmässigt. Då är isen värre, men finns ju boots man kan brodda?

Glömde - vi skodde av en 31 år gammal ponny, som gått med skor sen den var 4 år. Inga problem förutom grusväg. Men han semipensionerades samtidigt, fick bli barfota runt om. Så han bara motionskördes i långsamtrav framför sulky ett par ggr/vecka efter det. Lita tassig i början, sen inga problem utom om det var stora stenar då han kunde linka till några steg. Så det KAN gå jättebra med. Men givetvis kan det visa sig inte gå med. Men bak brukar vara lättare. Och soms agt, barfotaboots finns ju. Det använde jag när jag skodde av min arabvalack, han gick med boots fram och barfota bak först i hagen, boots runt om vid ridning, sen barfota i hagen och boots fram vid ridning utom där det var STENIGT. Fungerade bra ömhetsmässigt men av andra anledningar skodde jag på honom igen. (Han slet snett, han var inte helt korrekt i sitt rörelsemönster ska tilläggas, och jag nojade över att det kändes som att springa i tofflor med bootsen. HAN tycktes inte bry sig, men jag var pipig och väldigt rädd om honom då han inte var helt kry i botten, så han fick skor igen)

Senast ändrad:

Att röra på hästen innan underlättar lite men det är fortfarande stora problem att slå i spikarna.

Det har ju kommit en del nya sätt att sätta på skor utan att spika, bla. genom att limma fast dem. Jag är inte så insatt i detta men det borde ju underlätta då själva momentet med spikningen försvinner..!?

Ja, det skulle ju vara ett alternativ. Men kan man limma på en järn sko ? Tyvärr har jag inte hört någon runt omkring som använder sig av detta, och jag antar att man månste ha en hovslagare som av van vid detta för att det ska fungera. Av nyfikenhet, hur får man av skon ???

Nej, man får limma plastskor. Det lär bli lika dyrt för dig som att åka till klinik och sko alt ta ut vet och hovis samtidigt. Plastskorna kan inte sitta lika länge som järnskor, de är dyrare i inköp, och dyrare att sätta på. Dessutom fungerar de dåligt som 'standardskoning', de är mer ett sjukbeslag för extremfall när man måste ha på sko men inte får på.

Du kan googla på t ex IBEXskon eller mustad easy glue.

Men tyvärr, limma fast skor ger dig ingen vinst i det här fallet =/

Nej, man får limma plastskor. Det lär bli lika dyrt för dig som att åka till klinik och sko alt ta ut vet och hovis samtidigt. Plastskorna kan inte sitta lika länge som järnskor, de är dyrare i inköp, och dyrare att sätta på. Dessutom fungerar de dåligt som 'standardskoning', de är mer ett sjukbeslag för extremfall när man måste ha på sko men inte får på.

Låter som jag kan lägga ner den tanken....

Men då kan väl inte det enda problemet vara att han har shievering, då det verkar vara sömningen som hästen reagerar på? Att limma på skor innebär att hästen måste hålla upp benet i ett sträck längre tid än när den ska sömmas.
Jag skor shievering hästar ( nu finns det naturligtvis olika grader ) men det bruka funka om man lutar hästen mot en vägg lyfter lågt och låter den sätta ner ofta. Och framför allt rida den först så den är varm i musklerna.
Om hästen har svårt att gå barfota så måste du nog sammanstråla hovslagare och veterinär, har du provat med lugnande granulat som du kan ge själv i timme innan den skall skos. (receptbelagt)

Men då kan väl inte det enda problemet vara att han har shievering, då det verkar vara sömningen som hästen reagerar på?

Det reagerade jag också på när TS skrev, att hästen reagerar på just sömmningen tyder ju på andra problem, det är ju inget shivering hästar brukar göra.

Efter många år med STORA problem att sko bak pga av shivering funderar jag nu på att ta bort skorna bak. För tillfället står jag utan hovslagare pga att han sa upp mig sen hästen sista gången ”klev” på hovslagen ganska ordentligt. Självklart vill jag helst att han ska vara skodd bak. Hur tror ni att en häst som är 17 år och rids och tävlas regelbundet skulle klara av detta. Sista gången jag skodde åkte jag in till klinik och hästen fick sig en rejäl dos med lugnande och avslappnande och då gick det bra. Men det kostade 2000 SEK och att resa till klinik varje gång man ska sko innebär att jag måste ta ut en semester dag varje gång. Att ge honom pleg vid skoning hemma fungerar inte. Han behöver starkare grejjer och detta innebär att jag förutom hovslagare måste se till att få ut en veterinär varje gång han ska skos. ( Hur ofta är hovslagare och veterinärer i tid ???) Är mkt tveksam till att ta av skorna bak, men känner samtidigt att jag inte har så stort val. Att verka bak går ganska bra, det är när det börjas spika som det händer saker. Vad har ni för erfarenheter på att ta av skorna på hästar som gått med skor under en längre tid ? Undrar också hur set ska gå på vintern när det blir halt och snö. Men jag kanske får testa och se hur det går….. Jobbig situation !

Har den shivering så är inte själva sömmningen problemet utan den kommer rycka,stampa ner hoven,slå ex hela tiden. Pleg hjälper heller inte och åka till klinik heller inte nödvändigt..

En sådan häst barfota bak kommer mkt snart leda till totalt avsaknad av tåvägg då det är just där dessa individer sliter mest på sina bakhovar utifrån sitt nervproblem..

Ditt val, din kostnad utifrån att det är din egen häst..

Mitt förslag är, sko den hemma i sin närmiljö, ta ut veterinär i samband med att hovis kommer (detta är inte lätt att matcha) och droga den med 0,4 domesedan + 0,7 turbogesic så kommer det gå klockrent... Turbogesic är det enda medlet som "slår ut" hästens slag reflexer så enbart domesedan eller plegesil är fullständigt värdelöst..

Reagerar den enbart vid sömmning så har den garanterat hasledsproblem eller tidigare blit mer än på en söm sömstucken..

Jag skulle aldrig sko en sådan häst utan att den fått turbogesic för det är den enda livförsäkringen jag som hovis kan få på en individ som antingen har ont eller tidigare förknippar skoning med smärta.

I din sista mening har du rätt för på en äkta shivering häst "flyger" alla limmade skor av inom loppet av två veckor..

Delvis KL.

En del hästar blir vääldigt avslappnade av torbugesic + domo, så det bästa är att helt enkelt höra med kliniken vilken dos just TS häst fick där, och gå på den. För lugnande + avslappnande som den fick på klinik lär ha varit just domo och torbu.

Coari nämnde hasledsproblem som reaktion på sömning, och där är jag beredd att hålla med. Jag har aldrig haft en shiveringhäst, kompisen däremot. Den fungerar bra om man rör på den innan så den skos varm, och håller lågt och vilar ofta. är lyftet och inte sömningen som är problem. (Den slet inte sina tår mer än innan den fick shivering dock, och den har i perioder rejäla shiveringbesvär)

Jag har haft en med hasledsproblem dock, och när han var som värst var han inte så kul att sko bak. Han var hyfsat okej om man lyfte lite lägre än normalt, tills man skulle sömma, då stökade han. Nu var det en mild och sansad herre även när han stökade, så ganska enkel att lirka med och avleda lite lagom, och han fick frekventa pauser, samt pauser mellan bakhovarna (vi tog en annan häst emellan).

ta av skorna, det skulle jag göra. blir han ömfotad så kan du använda boots. dom går även att brodda så det är inga problem med is. när du rider dressyr så är du ju ändå på mjukt underlag.

Skulle oxå prova.
TS
Du får rida mer med skallen o träna mer i ridhuset:D

Hur ska jag uttrycka mig...hur gör din häst eller....hur började du misstänka/veta att det var shivering din häst hade? (Kanske från ämnet men är nyfiken).

Jag har en shivering-häst i min kundkrets, han blir MYCKET bättre de gånger då ägaren rider honom rätt ordentligt! Dvs rakt från skogen rätt in i skospiltan! Att limma tror jag inte alls på eftersom det inte är spikningen som är problemet.

Men jag skulle som första åtgärd PROVA barfota, funkar det så funkar det! För hästens skull, för din plånboks skull och för hovslagarens skull...Glöm inte att ge honom den omställningstid som krävs vilket naturligtvis varierar från häst till häst..

Du skriver att hästen rids och tävlas regelbundet. I vad? Dressyr, hoppning, trec, fälttävlan eller vad? Den informationen är ganska viktig i sammanhanget.

Hästen i fråga har shivering, det är en sak som är säkert. Det är inte bara sömningen som är problem utan tyvärr skoningen runt om. Men det mest kritiska ögonblicket är just när sömmen ska in på bak. Det är inte så kul när sömmen sitter halvvägs in och han stampar ner..... Men domesedan (blandat med något mer, kommer ej ihåg namn) har hjälp och jag vill för både hästen och hovis skull gärna använda de. Men som sagt lite mek att få vet. och hovis att komma i rätt tid. Men det är väl de jag får försöka med.
vdb - hästen tävlat i dressyt LA/MSV

Hästen i fråga har shivering, det är en sak som är säkert. Det är inte bara sömningen som är problem utan tyvärr skoningen runt om. Men det mest kritiska ögonblicket är just när sömmen ska in på bak. Det är inte så kul när sömmen sitter halvvägs in och han stampar ner.....

Det här låter inte som shivering i mina öron! En sådan häst darrar/skakar i mer eller mindre omfattning! Den stampar inte ner som du skriver. Jag har stött på ett antal shiv-hästar i mitt jobb och ingen beter sig som du skriver! Är det verkligen konstaterat?
Shiv, brukar inte visa sig på framhovarna heler vad jag varit med om.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 924
Senast: Askur2017
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 385
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka