Sko äldre häst?

M

molly69

Sköter om en bruksnordis ibland. Han har varit barfota hela sitt liv förutom ett par veckor en enda vinter då han behövde brodd för att jobba i skogen.

Han är nu 24år är plattfot och ganska ömfotad.

Nu frågar jag er som har erfarenhet och kunskap om detta: Kan man sko en så gammal häst? :confused:Om man inte bör sko vad kan man då göra och vad ska man tänka på?:confused:

carpe diem

Sv: Sko äldre häst?

Ja det kan du. Varför skulle man inte kunna det?

Det är klart man kan och man bör ingen häst mår ju bra av att vara ömfotad, annars är ju alternativet att använda boots men om hästen ömmar även i hagen så ska den skos.

Självklart kan du göra det.

Min första ponny jag tog hand om var 18 år och hade gått oskodd troligen hela livet. Men hon blev ömfotad då jag satte igång att motionera henne ordentligt så det blev skor i fram.
Hovslagaren sa att det var som att hugga i sten, men bra blev det.

/M

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 392
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 436
Senast: mily
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 729
Senast: Karminnie
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 673
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka