Det är ju svårt med djur, man kan ju inte fråga. men man får ju ganska bra uppfattning av att vara nära, då känner man ju andning och puls. Där saknar jag ibland kontakten vid ridning, då känner man ju pulsen.
Sedan så ska de börja bete sig som nyfikna hundar, inte som flegmatiska.
Sedan när det gäller generalisera ångest i vardagen blir ju hundens allmäntillstånd ofta påverkat, aptitlöshet och överdriven trötthet.
Så jag gissar att hunden är mindre rädd när pulsen och andningen är jämn, kroppsspråk och beteende signalerar nyfikenhet och den äter med god aptit och ser välmående ut.
Absolut inte att den ligger still under skott, det är en oväsentlig metod att se sånt på. Det är ju som en hund som går fot mellan förare och vägg, kan vara rädd, kan vara placerad så. Det vet du inte som passerande.
Hur tar du pulsen på en hund som du tränar?
Diskuterade vi inte rädslereaktioner? En hund som är rädd t ex för höga ljud eller andra specifika situationer kan ju vara helt normal och välmående i övrigt, så allmäntillståndet och hur den beter sig i alla andra situationer säger ingenting om dessa typer av rädslor. Beroende på levnadssituationen kan även hundar med rätt genomgående rädslor se någorlunda välmående ut - så länge det inte händer något som rubbar deras trygga tillvaro.
Att det inte helt klart går att säga att en hund är skottfast bara för att den klarar en platsliggning är ju precis vad jag säger. Min poäng är att forskare bevisat att en hund som är rädd för något men som tränats och som inte visar sin rädsla får samma stresspåslag som en rädd hund som inte tränats.