Jag tycker inte att det gör det. Detta blir en annan diskussion om statistik, olika faktorer och vilka som testas och inte testas och vem som visar. När man gör forskning ser man att det generellt finns samband, men inte på individnivå. Individen kanske är felmatchad med ägaren, nästan löper, har magkatarr eller är helt korrekt matchad och har en bra dag. För många individer jämnar detta ut sig.
Jag ska göra ett bph efter corona med en hund som fick avbryta förra gången (rädsla) för att visa hur mycket hanteringen och inlärda strategier kan påverka, detta kan även en unghund lära sig. Är det någon som tvivlar att en hund på säg 15 månader, uppväxt hos ett proffs beter sig annorlunda än en uppväxt hos en amatör? (Jag ser mig själv som ngt mitt emellan, bra på vissa saker)
De som lämnades tillbaka till uppfödaren testades inte, eftersom de när de var hos ägarna inte gick att leda eller göra något alls med, sådana tas ju inte till test. När jag träffade dessa hundar hos uppfödaren var de jättetrevliga arbetshundar. Hens analys var att dessa linjer endast skulle säljas till arbete, vilket hen gör framgångsrikt nu. Det är ju lättare också att ta tillbaka en lat hund än en överenergisk.