Skjutsa föl ensamt?

Qvicka

Trådstartare
Mitt föl, som är drygt 7 månader och avskiljd sen en månad ungefär, ska flytta till en lösdrift 20 mil härifrån och jag ska köra dit honom imorgon troligtvis.
Han har åkt en kort resa med sin mor som 10-dagars föl, och förra veckan skjutsade jag honom ungefär 2 km till frysmärkningen ensam. Han klev på utan bekymmer och stod och åt under den korta resan.
Jag hade tänkt ta med hästen som han går tillsammans med nu imorgon, men börjar fundera på om han skulle kunna åka själv? Då jag har väldigt lite erfarenhet av sånt här så frågar jag er hur ni skulle gjort?
Det blir ju en dryg resa för sällskapet, men jag är kluven till att låta en såpass liten och ovan åka så långt själv. Samtidigt som han är väldigt cool av sig och åkte snällt till och från frysmärkningen som sagt. Dessutom tänkte jag (fast jag veet att man inte får göra så) att jag kanske kunde stå med honom där bak då emellanåt, om pappa är snäll och kör.

Åsikter hitåt!

Sv: Skjutsa föl ensamt?

Låt honom åka lös o ställ höbalar eller en skiva för bommen eller ev ta bort den, vilket jag inte gärna gör. Ströa upp ordentligt o lite hö att äta så kommer det gå jättebra, ingen mellanvägg heller. Då kan han lägga sig om han blir trött. Har du en batteridriven radio kan du lägga den bakom höbalarna så blir det inte så ensamt för honom .

Tack för tips!
Är det bättre att ha honom lös, även om det innebär att han kommer vingla runt en massa, än att han står fast och på så vis har stöd av väggarna?

Man får inte sätta fast en sån liten..
Så ta och strippa släpet invändigt och åk.

Men när väl ungen kommer fram så bör den stå på box över natten för att få vila ut ordentligt och dricka.

Så gör vi i alla fall då långväga föl kommer.

AM

Han kommer o hitta en bra ställning själv där han står bra så det är ingen fara, ta det försiktigt i svängarna bara.

Jag åkte med min fölis förra veckan
till hans lösdrift han stog lös i transporten (fölungar får ej bindas upp enligt djurskyddlagen)

Har aldrig haft problem med att transporterat mina fölungar.

Dock måste man ha galler vi fönstret samt se till att ha ett extralås på lilla dörren samt spåna upp transporten
och ev lite hö sen ställer sig fölis oftast med stjärten mot bilen .

Brukar absolut inte vara några problem :)

Mvh Mia

Man får inte sätta fast en sån liten..
Så ta och strippa släpet invändigt och åk.

Men när väl ungen kommer fram så bör den stå på box över natten för att få vila ut ordentligt och dricka.

Så gör vi i alla fall då långväga föl kommer.

AM

Se det visste jag inte, vid vilken ålder får man det?
Han har ju åkt lös tidigare så jag har inte varit olaglig, min fundering nu var bara att han kanske får mer stöd av väggarna. Men då vet jag.

Självklart ska han stå på box sen, både för att vila och få hälsa på nån kamrat genom galler först.

Tur man har Buke, nu är jag klar över hur det blir imorgon! Tack!

*kl*

Hur gör ni om ni ska köra två småttingar samtidigt? Kan man ha dem ihop lösa då eller blir det dumt? Ska ev. köra hem två russfölisar och det blir en ganska rejäl resa med båt och ca 4 h i transport.

Se till att de känner varandra sen tidigare, så kan de åka lösa tillsammans.

Jo de kommer att känna varandra, uppfödda på samma ställe (Lojsta) så förhoppningsvis gillar det varandra:D

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 782
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 434
Senast: Mirre
·
S
Träning Jag har lite beslutsångest, ska köra pållan ca 1,5 h imorgon fram och tillbaka (så 3 h då) och kan inte bestämma mig för om jag ska ha...
Svar
2
· Visningar
670
Senast: hillevie
·
Avel En kort sammanfattning av läget för lilleman. Den 8:e mars vid morgonfodringarna låg det helt oväntat ett litet föl i boxen när det...
2
Svar
38
· Visningar
3 025
Senast: pialotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar