Skjuter ut bogen?

E

Egonson

Man hör ofta, exempelvis när man tittar på en ryttare som rider för tränare, att tränaren påstår att nu skjuter hästen ut bogen, låt säga ytterbogen som det oftast verkar vara.

Men jag kan inte för mitt liv förstå hur det KÄNNS eller hur det kan SE UT när hästen skjuter ut bogen (?) :o :confused:
Är det alltid FEL att hästen skjuter ut bogen?
VARFÖR gör den det? För att komma undan/underlätta för sig själv??
NÄR är det vanligast att det händer?

Hur ser man som åskådare och hur märker man som ryttare när hästen skjuter ut bogen åt ett eller annat håll?
Och det korrigeras hur?

Hm.. annorlunda fråga kanske, men frågar man inte får man inte heller veta.. :D

Sv: Skjuter ut bogen?

vet inte om jag kan formulera några begripliga svar på frågorna men ska försöka litegrann...

Ponnyn jag rider skjuter ofta in bogen i vänster varv. Hon gör det när det blir jobbigt, då skjuter hon in den och försöker oftast dra iväg samtidigt. det man kan göra är helt enkelt att se till att hon tar innerskänkeln och flyttar ut den igen.
det är alltid fel för man vill ju att hästen ska gå efter frambenen med bakbenen men det gör den ju inte när den "går med framdelen på sniskan". även om du inte vill det som tex i en öppna så ska ju inte hästen trycka ut bogen åt sidan utan böja sig i hela sidan.
lite luddigt kanske men det är så svårt att förklara hur något känns...

Aha, så det är det de menar med att hästen skjuter ut bogen, när framdelen går på snedden innanför eller utanför spåret? :idea:
Har jag förstått rätt nu? I såna fall vet jag hur det känns. Kopplade inte att det var samma sak liksom :p :angel:

om jag har fattat vad du menar så är det samma sak..

Om hästen "ramlar genom bogen", att den på volt "handlöst" faller utåt genom att rörelseenergin går genom ytter bog. Man ser det ofta ganska tydligt på att hästen tappar den jämna böjningen genom kroppen, den viker sig i 7e halskotan (nere vid bogen).

Om du tänker dig att du ser hästen uppifrån och tänker dig olika byggklossar; bakdel, bröstkorg, bog, hals och huvud. På volt ska det vara en jämn böjning, de ska ligga på en linje som går där volten går. Om bogen faller ut kan du tänka dig att bog-klossen hamnar lite utanför denna linje. När en av klossarna hamnar åt ett håll måste ofta de andra klossarna kompensera detta och gå mer över åt andra hållet.

Min häst tappar lätt höger bog i vänster varv. När jag kan "plocka in" bogen så får han jämn böjning och ställer i nacken. Sättet jag gör det på är att helt enkelt låta ytter tygel ta med sig bogen inåt, hindra rörelsen utåt. Det går även att sätta upp yttersidan på dig själv (sitsen) som en "mur" för hästen, men jag tycker inte riktigt man kommer åt bogen lika bra då som med tygeln. Tygeln ska dock aldrig verka i munnen och göra att hästen ställer utåt, den ska bara lugnt lägga sig mot halsen/bogen och visa en begränsning för hästen.

Tack för ett bra svar :bow: Nu förstår jag ännu bättre, det där med "byggklossarna" var ett bra sätt att tänka.

Bra bild, det där med klossarna.

Ett annat sätt att se om häster skjuter ut bogen när du rider är om huvuden är tex är vridet lite åt vänster (vid ganachen) och halsen är "skålad" åt höger, så från öronen och till sadeln så har du ett "S" framför dig. Då har du garanterat en utskjutande vänsterbog. Och tvärtom i andra varvet naturligtvis.

Även samma sak som tidigare nämt, om hästen ramlar utåt i volten=utskjutande ytterbog.

Okej. Också en bra "bild" att ha framför sig :bow:

Kan det inte bli så att man känner det som att man hamnar lite snett i sadeln, när hästen skjuter ut bogen? Att man blir lite undanskuffad åt ena eller andra hållet?

Álin skrev:
Okej. Också en bra "bild" att ha framför sig :bow:

Kan det inte bli så att man känner det som att man hamnar lite snett i sadeln, när hästen skjuter ut bogen? Att man blir lite undanskuffad åt ena eller andra hållet?

Visst, när hästen "skottar" över dig till sin starka sida, då har den ju ofta den sidans bog för långt ut.

När man rider vill man ju alltid ha hästen på en given linje. Linjen går, inte som vissa tror genom de inre eller yttre benen, utan i mitten av hästen. Linjen går alltså där ryggraden är. Om linjen inte är rak eller jämnt böjd genom hästen kan man börja fundera på varför och vad man ska göra åt det.
Tänk linjen framför dig och kolla om bogarna är på väg ditåt. Är resten av kroppen på linjen? osv..

Oftast är det väl så att hästen skjuter ut bogen därför att man som ryttare har "glömt bort" sitt stöd på yttersidan..

Okej. Mycket möjligt det med att jag glömt bort stödet/tappat bort det, jag har ju inte hållt till på hästryggen så länge, allt som allt har jag ridit regelbundet i runt 5 år.
Har mest hållt till på marken jämte hästen, inte så mycket UPPEPÅ den :p

Jag puttar upp den här tråden, jag har nämligen börjat fundera på detta igen och försöker fortfarande få in i huvudet.. :o

Någon som har fler tips och råd kanske?

Och jag puttar upp igen, för jag vill också veta mer.:angel:

säger samma sak som flera har sagt innan, tänk dig en linje genom "mitten på hästen". Från öron till svans.
Om linjen är rak (på rakt spår) eller jämnt böjd (på t ex en volt) så är det bra.
om hästen däremot skjuter ut/in bogen så bryts linjen och blir mer som två raka streck, ett från öron till bog och ett från bog till svans. Framdelen och bakdelen hänger inte ihop längre och det blir ingen balans i hästen.
Skjuter hästen ut bogen är det oftast lättast att rätta till med mycket ytterskänkel samtidigt som man har ett stadigt stöd på yttertygeln så att man "rätar ut" den sidan. Det kan ofta kännas svårt att svänga till höger om hästen skjuter ut vänster bog och tvärtom. Det känns också ofta som man hamnar snett i sadeln (ofta viker sig i innersidan och sitter snett utåt med rumpan..)

hoppas nån får ut nåt av mitt svammel, har försökt förklara hur jag menar...

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 827
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar