skjuter ut bog!

E

EmelieLundgren

min ponny fido skjuter ut vänsterbogen då vi oftast hoppar, det är väl då det är mer ett problem.
han är svag i den sidan och jag vill gärna ha tips på hur man stärker upp vänstersidan bättre och hur jag kan få in vänsterbogen lättare och så vi hoppning :)

tacksam för svar
/ emelie & fido :)

17392694.jpg

Sv: skjuter ut bog!

Du vill att din häst ska bli mera liksidig. Ingen häst är helt liksidig (mig veterligen), inte ens Briar ;), precis som att vi människor är höger och vänsterhänta har även hästar en höger och en vänstersida som är olika starka.

Sitt rakt över hästen, vik dig inte i sidan. Rakt huvud.
Se till att sadeln ligger rakt.
Se till att dina båda tyglar är lika långa och att han tar lika mycket stöd i dem (mer stöd - stelare på den sidan)
Ha lodrät sits.
När du rider dressyr, se till att hästen spårar (dvs bakbenen går rakt bakom frambenen). Om inte, korrigera. Ta hjälp av en tränare. Om bogen åker ut när du ställer, håll hästen rak i halsen. Det är jobbigt för hästen! Om han i traven vill falla in i galopp, ta bara lugnt ned honom. Se till att takten och farten är oförändrad oavsett varv. Om man ska rida hästen rak, är det lätt att börja rida mot hästen istället för med hästen. Tänk på att han gör så gott han kan:)

Även om det främst handlar om dressyrarbete, kanske du vill kunna korrigera honom i hoppningen också.
Viktigast är nog att du rider rakt mot hindret. Använd dig av bommar som har en annan färg i mitten, om det är möjligt. Ha jämn kontakt på tygeln till hinder, se till att hästen är rak och led till höger i språnget. Liksom "stäng" bogen, brukar jag tänka. Mjuk hand, håll i högertygelntygeln så att han inte kan skjuta ut bogen, lite extra högerskänkel långt fram.

Se bara till att inte högertygeln verkar förhållande mot hindret, om han inte vill bjuda - mjukna och låt honom galoppera på efter hindret, klappa.

Hoppa långt, så att du enklare kan korrigera honom.

Vad härligt han hoppar! Han använder verkligen ryggen!

Senast ändrad av en moderator:

Ska tillägga att En häst som är sned skjuter ut ena bogen samtidigt som den förböjer sig i halsen och för bakdelen åt motsatta sidan.Om hästen är stel i sin vänstra sida så skjuter den ut sin vänstra bog och det innebär att den sparar sitt högra bakben genom att den med det benet inte trampar under sig ordentligt. Den vänstra sidan viktbelastas hårdare och stelheten blir bara värre i vänster sidan, (hästen tar mer stöd på vänster tygel). Därför ska hästen spåra och så belasta båda sidor lika mycket.

jaa, jag förstår att ingen häst är lika starka på båda sidorna, men han är för svag i den sidan, så då vi ska hoppa högre höjder och det är hinder på vänster långsida och det ligger nära kortsidan. så hinner jag ibland inte 'få in' vänsterbogen och då orkar han inte riktigt över.

jag får väl börja rida han mer rakställd i vänster varv så inte bogen 'far'.
och se om det blir någon skillnad efter ett tag :D

tack så mkt för tipsen, verkligen supersnällt :D

Det var roligt att hjälpa till:)

Jag vill baa fråga: rider du för en tränare regelbundet? Berätta att du vill att han ska sluta skjuta ut bogen. Då får du bättre hjälp:)

aah, jag rider för en riktigt bra tränare en gång i veckan, hon har ju märkt det själv och säger att jag ska rakställa han mer i vänster varv och så.
men tänkte kolla om nån hadde några fler bra ideer hade det varit bra å veta :D

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men jag har hört att om man ska göra hästen liksidig rider man på volt med den svaga sidan utåt.? Då mjuknar den ii innersidan och måste sträcka ut den musklade sidan.

Picco

Det är sant, men om man inte kan rida hästen i den riktiga böjningen så kan den ändå gå skjuta ut bogen.
Det jag tror TS ville veta var lite övningar som gör det lättare för henne att hålla koll på den. Eller lite tips om sits, eller saker som förstärker hennes sits.
Och att bara sitta o nöta på en volt sliter rätt mkt med tanke på att det är en ridskolehäst också.

Två metoder skulle jag kunna tipsa om:

*Rida på en volt och flytta hästen utåt (tänk att det är innerbogen som ska utåt och helst ska hästen korsa innerfram framför det yttre i förflyttningen). Blir lite som en öppna, tänk att du förstorar volten, hästen ska fortfarande vara böjd annars är det för lätt för den att fuska.
*Som ovanstående redan tipsat om, att rida hästen felböjd på en volt. Blir som förvänd öppna. Fokusera på bogen i första hand, att framdelen ska tvära längs med voltspåret.

Om du gör båda övningar i båda varv tror jag garanterat du kommer få bättre koll på bogarna. Sen krävs det bra mycket mer detaljer och pusselbitar för att du verkligen ska få hästen jämnstark och jämnmusklad, men bra träning för ryttaren just i att hålla koll på bogarna. Har du inte det kommer det märkas rejält i de här övningarna så man minsann får skärpa sig! ;)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 385
Senast: Lutten
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 336
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar