Skjuter upp bakdelen i galoppen?

C

CCTuff

Tänkte kolla lite om någon har samma problem som mig (och har någon bra lösning). Min häst, (4-årig quartervalack) har efter sommarbete och vila från tävlingar börjat "protestera", han tar korta snabba steg i galoppen (lite som en hare typ), och speciellt i vänster. Detta medför att det blir ett fruktansvärt uppskjut av bakdelen i varje steg, vilket gör det svårt att sitta ner ordentligt. Jag upplever inte att han är stel eller "kantig" och han utför alla moment precis som innan vilan, däremot spänner han halsen och nacken lite i just galoppen. Observera att skritten och traven är helt normal!

Jag har varit på klinik med honom och han är helt ren på böjprov, höga och låga och visar ingen hälta på något sätt. Han ömmar inte över ryggen, länden eller korset och är inte svullen någonstans. :confused:

Har haft funderingar på kiropraktor, någon som har nått tips? :)

Sv: Skjuter upp bakdelen i galoppen?

Har du kollat sadeln? Han kanske har vuxit och ändrat sig så att sadeln inte ligger bra.
Problemet kan ju även vara kopplat till att han är inne i en tillväxtperiod och har svårt att balansera sig.

Det är inte så att han växt? Är dom inte lite överbyggda vilket kan göra det svårare att vinkla bakbenen och därför puttar han upp dig istället.

Jag köpte ny sadel i somras som passar honom utmärkt så den är det troligast inte något fel på. :)

Ja det kanske kan vara så att han är inne i en tillväxtperiod, (hoppas iaf att det "bara" är det). Han har aldrig reagerat såhär förut, och veterinären på kliniken sa att det ev, kunde vara en sträckning och han ordinerades butta i 2 veckor under motionsridning för att se om "protesterna" slutade och sedan kom tillbaka efter behandlingen. Han slutade till viss del, dock fanns den här "spändheten" kvar och har funnits efter behandlingens slut också.. :confused:

Har nu under en vecka låtit honom stå inne ett par timmar om dagen med back on track-täcke, och han har nu mot slutet av veckan faktiskt känts bättre :D

Liknande trådar

Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 040
Senast: Boj
·
A
Ridning Har en häst sedan 1 år tillbaka.Innan dess inte riden på 4 år.Valack 8 år. Var hos tränare i vintras,tränaren tyckte det var något...
2
Svar
23
· Visningar
3 417
Senast: Highcat
·
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 963
Senast: lillcrim
·
Hästvård Min kille köpte i somras ett 12-årigt sto. Hon har gått upp till 1,30 som 6-åring, och gick 1,10 med förra ägaren som haft henne i 2 år...
Svar
7
· Visningar
3 597
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka