Skjuter över ryttaren!

A

annorlunda

Har lite problem med mitt varmblod:s vid ridning skjuter han
Över ryttaren på höger sida,och inte så lite heller..:s sadel är utprovad och inte sned:s
Så jag behöver tips på övningar och saker man kan göra för att få han att sluta? :D

Sv: Skjuter över ryttaren!

Om sadeln är ok så är det antingen du eller hästen som är sned. Jag skulle ha börjat med att ta reda på vem och varför och när du vet det så är det lättare att veta vad du kan göra åt det.
Är hästen för övrigt jämnt musklad på både vänster och höger sida eller skiljer det sig mycket? Hur rör den sig för övrigt?

Som Speedway säger men kom sedan oxå ihåg att om hästen skjuter över dig så kommer sadeln bli sned snabbare än vanligt så även om du köpte en jättefin sadel för någon månad sedan så kan den blivit sne i stoppningen nu å det i sig gör att det blir snedare ändå. Har man en häst som är svarage i ena sidan så får man ta lite välare hand om sadeln samtidigt som ni musklar upp er jämt, så stoppa sadeln jämt, så den inte förstör ert arbete :)

Försök få hästen att arbeta mer med höger bak. Överskjutningen KAN bero på att den jobbar olika med bakbenen...

Lycka till!

Min ena häst har gjort så, periodvis. Fast hon har skjutit över åt ena hållet ena gången, andra hållet andra gången.
Hon gör så när hon blir trött i musklerna och det blir jobbigt för henne.

Jag är en sån ryttare som är noga med att sitta rakt över hästen, så jag märker snabbt när hon skjuter över mig - det känns hemskt obehagligt.

Det är hästen som är sned, han gör likadant med olika ryttare..jo får kolla upp sadeln igen då..
Ja det är riktigt obekvämt, och påverkar ju ridningen i övrigt med, speciellt trav och galopparbetet :S

ja massören säger han är svagare i vänster bak, och är/har varit ojämnt musklad, så måste jobba på det :S

Han kan också ha en låsning eller liknande på höger sida någonstans. Kolla upp detta, hästen måste ju ha rätt förutsättningar för att kunna jobba jämnt med båda sidor.

Har också hört om en häst som gjorde sådär som var naturlig sned i bäckenet.

Han kan också ha en låsning eller liknande på höger sida någonstans. Kolla upp detta, hästen måste ju ha rätt förutsättningar för att kunna jobba jämnt med båda sidor.

Har också hört om en häst som gjorde sådär som var naturlig sned i bäckenet.

Ja, och även hästar som blivit sneda pga yttre trauma kan ha samma symptom. Min häst som har artros i SI-leden gjorde så innan vi hittade felet. Efter att han blivit behandlad och fått jobba uppbyggande från marken så har det försvunnit. Han är fortfarande lite oliksidig men det går åt rätt håll.

Vad har du för stoppning i din sadel? Vår häst slutade putta över sin ryttare när han fick en luftstoppad sadel. Det blev en ond cirkel, han var lite sned i sin muskelatur, dottern red honom barbacka så att han blev rak igen, satte på sadeln som då redan var sned om än inte synligt också blev han sned igen.

Nu med en luftstoppad sadel så kan han ta för sig på ett annat sätt och han är numera jämt musklad.

Det är också viktigt att lyssna på vad hästen tycker om sadeln och inte bara vad sadelutprovaren tycker. De sadlar som sadelutprovare har tyckt att han ska ha har han ratat precis. Han kortar sitt steg och blir struttig när han inte tycker sadeln ligger bra. Vi lyssnade på honom och hästen blev nöjd. Numera går han lika frimodigt med sadel som utan. Precis som det ska vara.

Okej, vad/vem är de som kan se om han har en låsning ? för har ute massör rätt regelbundet, tyvärr inte nu dom 2 senaste månaderna pga olika personliga anledningar, och hon har aldrig misstänkt dylikt..

Stoppningen är väl "vanlig" ?? haha, ingen luftstoppning iaf..kan va en idé att testa en sådan..

Jo sadeln passar enligt honom med ;) märker detta väldigt tydligt, passar inte sadeln så länger han inte ut överlinjen utan går me huvudet i vädret och vägrar slappna av :/

En del massörer känner det å en del inte. Det är ju som på människa, man får masa sig till kiropraktorn, osteopaten eller naprapaten. Min häst var och är svagare i vä vilket gör att hon har svårt för hö, skjuter över mig på höger hela tiden men nu har hon haft en naprapat i snart ett år å det blir bättre hela tiden. Knäcka-jobba upp musklerna-knäcka-jobba upp msuklerna. Ett segt arbete men man ser framstegen så jag är glad att jag kontkatade naprapaten! Sen är en sne häst dyr :grin: jag har oxå vanlig ullstoppning å den blir mindre på hö sida så mellan naprapat, saldestoppning av auktosiserad MN-stoppare å min egna naprapat (så jag inte överför ngt, för jag sitter ju å kompenserar för hennes snehet så jag måste se till att jag inte är låst) så blir det en del pengar. Men va gör man inte för sin älskade plutta... :love:

Hoppas ni hittar orsaken, å att ni kan jobba bort det! :)

Det är ju inget ovanligt att hästen arbetar oliksidigt, precis som vi människor har en dominant sida så har ju hästen det med, i ridningen så är det ju ständigt fokus på rakriktningen. Det du behöver göra är att stärka upp hästens vänstersida så att den börjar att ta för sig även på den sidan. Nu skickar hästen över dig till höger för att den är starkare på den sidan dvs lättare för hästen att bära upp dig på den sidan. Ta hjälp av ngn på backen för att få hjälp med hur du sitter på hästen, är du högerhänt så är ju även din högra sida starkare dvs du arbetar oxå mer/lättare med den sidan än din vänstra.

Tömkör hästen för att se hur den arbetar utan ryttare, du kan även lära dig att själv strecha din häst samt utföra vissa yogarörelser så att hästen själv lär sig/vågar sträcka och stretcha sina muskler. Det du kan tänka på i ridningen är att få hästen avslappnad och lång och låg så att den kan stretcha ut sig själv, kan den inte det i de olika gångarterna så håll dig till skritt för att stärka upp hästen. Det är hårt arbete/träning som gäller för att komma till rätta med sned häst. Glöm inte bort dig själv heller och din möjliga snedhet. Lycka till:)

Det är ju inget ovanligt att hästen arbetar oliksidigt, precis som vi människor har en dominant sida så har ju hästen det med, i ridningen så är det ju ständigt fokus på rakriktningen. Det du behöver göra är att stärka upp hästens vänstersida så att den börjar att ta för sig även på den sidan. Nu skickar hästen över dig till höger för att den är starkare på den sidan dvs lättare för hästen att bära upp dig på den sidan. Ta hjälp av ngn på backen för att få hjälp med hur du sitter på hästen, är du högerhänt så är ju även din högra sida starkare dvs du arbetar oxå mer/lättare med den sidan än din vänstra.

Tömkör hästen för att se hur den arbetar utan ryttare, du kan även lära dig att själv strecha din häst samt utföra vissa yogarörelser så att hästen själv lär sig/vågar sträcka och stretcha sina muskler. Det du kan tänka på i ridningen är att få hästen avslappnad och lång och låg så att den kan stretcha ut sig själv, kan den inte det i de olika gångarterna så håll dig till skritt för att stärka upp hästen. Det är hårt arbete/träning som gäller för att komma till rätta med sned häst. Glöm inte bort dig själv heller och din möjliga snedhet. Lycka till:)

Du har helt rätt i det du skriver om hur man bygger upp en sned häst MEN
det kan ligga ett fysiskt problem bakom som gör att hästen snedbelastar för att den har ont . Därför hävdar jag bestämt att man bör utreda, och eventuellt behandla, INNAN man börjar arbeta. Annars sitter man snart där med sekundära skador/inflammationer.

Jag fick nämligen höra precis det du skriver när det gäller min egen sneda häst. Hade jag lyssnat på det och fortsatt träna på så hade han inte funnits idag. Nu efter behandling och 3½ månads uppbyggande arbete, varav de första två enbart från marken, har vi börjat komma en bit på väg. Dock kommer han troligen aldrig kunna tränas speciellt hårt men jag är glad att jag överhuvudtaget kan rida på honom igen.

Hmmm visst ligger det fysiska orsaker bakom det är ju en del i att hästen inte vill ta för sig dvs belasta den sidan ordentligt? TS beskriver ju att hon har massör så mitt inlägg var ett förslag på exempel som Ts efterfrågade i sitt inlägg. Men det utesluter ju inte att TS ska sluta leta efter vad som kan vara felet dvs jag ifrågasätter inte ang utredning samt att det förslaget är ju redan givit i ett annat inlägg så jag ansåg att det inte behövde förtydligas en gång till..... om det var ordvalet hårt arbete som blev feltolkat så menade jag att det kommer att ta lång tid och rakriktning är ju ngt som gemene man (ryttare) fokuserar på under hela hästen lisvtid dvs "hårt arbete". Att försiktigt stretcha hästen och låta den själv visa vad den klarar av är ju oxå en form av arbete.....

Det du behöver göra är att stärka upp hästens vänstersida så att den börjar att ta för sig även på den sidan.

Jag var mest ute efter att förtydliga att det kan finnas mer saker man behöver göra än t ex ovanstående. I övrigt är jag helt på din linje och det du skriver tycker jag är kloka ord.
Och, ja, jag är nog överdrivet nojig efter vad jag har gått igenom med min häst. :p

Min häst gör likadant och efter ultraljud undersökning konstaterades pålagring mellan bröstben på vä sida. Hon är konstigt nog jämnt musklad i ryggen. Hon är behandlad med kortison.

Jag jobbar mycket från marken, gör yoga övningar och stretchar efter varje pass. Luftstoppad sadel fungerar bättre än en ullstoppad, helt klart!

Det får nog bli att verkligen utreda detta :S blir helt nojjig nu ju :( inget får hända mitt hjärta!:/

men tack för alla era synpunkter o tips :))

skulle ta ut någon och kolla om det finns några låsningar.min kille sköt över mig på en sida hela tiden förr och det visade sig vara lite låsningar i rygg och kors. ett par behandlingar och han var oki.har inte märkt något efter det.

Håller med "Speedway" helt och hållet. Är sadeln inte sned så är det du eller hästen. Kolla upp bägge två.

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
701
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har sedan iaf 20 år haft racesafe väst vid ridning. I början var den ju ett klart bekvämare alternativ än föregående västar med klumpiga...
Svar
3
· Visningar
344
Senast: Ponylove
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30