Skjuter fram mej själv...

M

Minime

Har en häst som kan vara ganska "tungriden". Plus att hon är stor och jag är liten, vilket gör att jag måste använda hela kroppen vissa ggr om jag ska känna att jag "nå fram till" henne ordentligt.
Somliga ggr räcker det med att man petar på henne med skänkeln, men som häromdagen, då hon inte var på sitt bästa humör, då måste jag använda säte och verkligen hålla om henne..uppifrån o ned... Vilket gör att jag skjuter fram mej själv i sadel!! Går bra ett tag, sen måste jag "hoppa tillbaka" en bit o börja om...osv...

Vad kan jag göra för att åtgärda detta? Skulle det hjälpa att länga stiglädren? För jag tycker nämligen att jag har längt dom så pass mkt jag kan...

Tips o råd, tack! :bump:

Sv: Skjuter fram mej själv...

Att klämma med låren, sitsen och skänklarna föder mera motstånd tycker jag än det gör nytta. Du ska rida med sätet och under skänkeln. Klämmer du åt med låren så hindrar du hästen att höja sig under dig och även att få in baken. du strävar ju efter att ha hästen "framför dig". det går inte om du klämmer "av" den på mitten.

rid hellre med sporre för att få en tydligare effekt av NÄR du använder skänkeln, än att sitta och nöta utan vidare effekt.

Sv: Skjuter fram mej själv...

Tycker att det är olika från häst till häst. Ponnyn som jag hade innan kunde man inte rida så... det blev som du skriver, man hindrade honom mer än hjälpte honom. Men Sweetie går som bäst med "lite hårdare tag" och hennes form blir bättre då. Tills jag hamnat för långt fram :(

Har testat sporrar... enda resultatet jag får då är en häst som är på tårna o helt okoncentrerad, samma när jag använt spö för att få lite extra "kliv"...
För EFFEKTEN får jag... Bara det att jag får bieffekten att jag hamnar fel efter ett tag.

Liknande trådar

Äldre Detta är ett väldigt svårt ämne för mig just nu och jag skulle gärna höra fler åsikter, jag ber om ursäkt för att det är så långt och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 580
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
764
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·
Hästhantering Jag har filmat två urlastningar, den ena var värre än den andra. De är normala urlastningar för oss, vi vill ju givetvis det ändras så...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 412
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar