skjuta eller spruta?

skuggan_

Trådstartare
Vilket är minst smärtsamt?:confused: Måste avliva hästen pga skada, så ja vill veta vad som är minst smärtsamt.

tack på förhand // skuggan

Sv: skjuta eller spruta?

Tråkigt med din häst! Vad har hänt?

Det som går snabbast och inte känns alls är att avliva med bult. Avlivar du hemma så känner sig hästen lugn in i det sista.

Tänker på dig!! KRAM.

Instämmer med föregående talare- jag skulle alla gånger välja bult.
Det är lite läskigare för oss människor, men det är snabbt och smärtfritt för hästen. Det är större risk att något går fel när hästen sprutas.

Lycka till, kramar

Bult låter bäst enligt vad alla andra sagt, men vi har tagit bort med spruta och det var död på en hundradels sekund. Inget lidande. Det "nya" medlet, Somulose. Vi hade inte så bra möjligheter för bult med allt blod som blir, men spruta funkade lika bra som bult verkar göra. Det kan gå snett i bägge fallen fast det är nog inte särskilt vanligt om personen som sköter det är skicklig.

bult=snabbt hästen försvinner med en gång och känner absolut ingenting!

spruta... alla yrkesmänniskor använder bult... det borde vara ett tecken ellerhur? den gamla sorten kan jag inte på något sätt rekomendera, jag har sett det gå fel och jag skulle aldrig utsätta min häst för det! en häst som jag var med och sprutade kastade sig rakt bakåt landade på rygg/nacke, och låg och drog djupa läskiga andetag i ca 10-15 min.

den nya sprutan däremot ska vara bättre, men har man en häst som har reagerat konstigt på mediciner eller är extra känslig/okänslig mot tex plegg så skulle jag inte rekomendera det... min förra häst avlivade jag med bult då plegg inte hade nån effekt direkt på honom (min andra valack fick 0,5 och blev jätte groggy medans han fick 5,0 och kunde fortfarande sparka in flera stora karlar i väggarna utan problem)

generellt rekomenderar jag alltid bult, bult är bäst för hästen! men vill man som ägare vara med och är lite känslig (vem är inte det när det handlar om sina egna djur???) så kan det vara lättare med spruta.

dock vill jag påpeka att man har en skyldighet att se till hästens bästa, inte se till att man själv är blödig... ha det i åtanke! vad som är hästens bästa är ju dock olika från fall till fall.

men jag som själv får avliva djur med spruta skulle aldrig göra det, jag kommer nog anlita nån jägare eller nåt när det är dags för hunden med... hon är oxå ganska tålig mot mediciner.

när min häst skulle bort så anitade jag min tränare som åkte iväg med honom, dyrt, men det var det värt, hon fixade ALLT!

Tråkigt med din häst! Vad har hänt?

Det som går snabbast och inte känns alls är att avliva med bult. Avlivar du hemma så känner sig hästen lugn in i det sista.

Tänker på dig!! KRAM.

Svår hälsensskada som inte gått över på 3½ år fast vi försökt allt. Pappa står som ägare men vägrar betala för avlivning fast jag erbjöd han att ta hälften..:mad::cry: Jag e 15 år lix vet ej va ja ska göra mer:confused:

om han kan tänka sig att skjutsa dig eller m nån annan kan göra det så rekomenderar jag kolmården!

de bultar hästen gratis och sen går köttet till deras djur, jag peronligen struntar i vad som händer när djuret är dött (bara jag slipper se det :D)

jag tror att man kan be nån annan hålla i hästen där och bara gå därifrån... så man själv slipper se...

om han kan tänka sig att skjutsa dig eller m nån annan kan göra det så rekomenderar jag kolmården!

de bultar hästen gratis och sen går köttet till deras djur, jag peronligen struntar i vad som händer när djuret är dött (bara jag slipper se det :D)

jag tror att man kan be nån annan hålla i hästen där och bara gå därifrån... så man själv slipper se...

jo säkert><' min pojke blir inte lejon mat!

vilket är bäst då? att han går o lider dagarna i ända eller att han blir lejon mat?? jag personligen behöver inte fundera över den frågan!

min häst blev lejon mat, jag ser inget fel i det, han lider ju inte av det.

Åh, det tyckte jag lät som ett kanonalternativ! (I sammanhanget...)

Allt är bättre än att skicka hästen till destruktion i mina ögon, väljer hellre köttslakt t o m (om man nu ska värdera vad som händer efter döden).

Åh, det tyckte jag lät som ett kanonalternativ! (I sammanhanget...)

Allt är bättre än att skicka hästen till destruktion i mina ögon, väljer hellre köttslakt t o m (om man nu ska värdera vad som händer efter döden).

vi ska prata med pappa en sista gång i kväll... Annars löser vi de i vilket fall som helst.

Mina båda gamlingar avlivades med spruta. Snabbt och effektivt. De ligger begravda hemma.
Nästa gång (måtte det dröja!) blir det spruta igen.

personligen och om man har möjligheten att välja så har vi alltid valt att bulta. lantbrukstjänst anlitar vi om hästen har livstids slaktkarens annars har vi tagit bort på slakteri. går så fort och har aldrig upplevt något "tokeri"

vid några tillfällen under årens lopp så har vi varit tvungna att ta vet. och spruta, den "gammla" avlivningsvätskan (som vissa vet. fortfarande använder) avråder jag från att använda. det tar tid innan hästen dör och många "kämpar imot" länge. den "nya" (somulose)därimot (har även använt den ett antal ggr.) har dom dött lika fort som med bult med.

tänker på er

Jag har varit med och avlivat hästar med både bult och spruta och måste säga att bult inte såg det minsta fridfullt ut.. Även om hästen nu säkert är hjärndöd så var det hemskt att se den ligga där och spänna varenda muskel i kroppen till bristningsgränsen och det bara sprutade bajs där bak i en minut eller två..

Dom två hästar jag har varit med och avlivat med spruta gick mycket fridfullt och snabbt.. Det var nog antagligen det nya medlet, för hästarna bara rasade ihop ett par sekunder efter injektionen och var stendöda på ett ögonblick..

Så personligen väljer jag spruta.. Men se till att vet. sätter en kateter först så det inte blir nåt strul med att medlet injiceras fel, eller att hästen blir rädd av själva sprutsticket och kastar sig och bara får i sig en del av dosen eller om vet. bara injicerar direkt med en spruta.

Det är väl en jättebra idé! Att man gynnar naturen om man kan och hjälper till! Bodde jag nära skulle jag också gjort så med min Cocos när han skulle somna in. Så att han inte dog i onödan, eller vad man ska kalla det. På det sättet slipper kanske något annat djur bli uppfött ENKOM för att slaktas - för det anser jag personligen vara värre och mer brutalt. Eller?

Svår hälsensskada som inte gått över på 3½ år fast vi försökt allt. Pappa står som ägare men vägrar betala för avlivning fast jag erbjöd han att ta hälften..:mad::cry: Jag e 15 år lix vet ej va ja ska göra mer:confused:

Men det låter ruskigt det där... Varför vägrar han betala för avlivningen? Och försäkringsbolaget kan inte stå för det, eller? :confused:

Åh, hade det alternativet funnit här på ön hade det blivit det, nu blir det slakteriet istället. Hellre att köttet kommer till användning än hamnar på destruktion. ( Sen att jag ALDRIG skulle använda "nödslakten" här är en annan femma)

Inget utav det är smärtsamt om det utförs på rätt sätt. Personligen föredrar jag spruta, men det är ju upp till dig.

Rekomenderar bult, hästen känner inget och det går snabbt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
495
Senast: Cattis_E
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 453
Senast: Zetly
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
735
Senast: Whoever
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 379
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka