"Skitsele"

lillaP

Trådstartare
Har sökt igenom de flesta trådar jag kunnat hitta ang. selen från hööks (bröstselen) men min fråga kvarstår, varför är den så dålig? Det har inte riktigt framgått av det jag läst och jag är nybörjare inom området (kanske därför jag inte fattar).

Jag tänkte köra in min häst nästa sommar (sv. halvblod). Tänkte köpa en sele redan nu att tömköra i.. Förmodligen kommer jag inte köra henne så ofta när hon väl är inkörd, utan mest för skojs skull ibland. Därför undrar jag, kan inte en billigare sele duga till detta?

Hoppas jag inte är alltför jobbig nu med denna tråd, men det är så svårt att veta exagt när det inte är riktigt samma fråga som ställs.
Tacksam för svar!

Sv: "Skitsele"

Skall du bara töm köra och köra enstaka gånger så tycker jag att den duger gott till det.

Nej både travsele o loksele utan draglinor är bättre än skitselen, om man måste välja :eek: :crazy:

Men det är ju bättre att kosta på en bekväm sele från början, för skitselen har många brister och om man ska göra den mer behaglig måste man ju köpta till sånt som bla däckelunderlägg, draglinor och baksele.

Att "alla kör med den och det fungerar hur bra som helst" räcker inte för mig...
Utan jag vill, i den mån det går, göra så att hästen trivs lika bra som jag på körturen :)
Många hästar accepterar det mesta, fast det kan vara obehagligt :crazy:

/L

Köp en bra sele att köra in med. Kör du inte mer sen kan du sälja den och få bättre pris för den än för en enkel skitsele.
Men körning är kul och en bra omväxling! :)
Fast ibland har man inte tid, vill sattsa mer på ngt annat.
Dock bör man välja bra utrustning iaf.

Köper man den billigaste sadeln till inridningen?
Hästen kanske inte trivs med ridningen och jag vill ju sattsa på körningen...
Är hästar mer lämpade för ridning än körning??
Man kan ju fundera ibland :D

Skitselen begränsar hästens rörelsefrihet. Kan ge både skav och obehag.

En bra sele och vagn stör inte hästen och den kan bekvämare röra sig, även i högt tempo.

/L

Tack för alla svar! Jag har kikat in på Equilex och hittade en sele som hette "HOBBY", är den något att ha då? Passar en sådan till de flesta lättare vagnar?

Att jämföra sadel med sele är lite fel.Då man provar oftast sadeln på hästen ,i undantagsfall beställer man den osedd och då en beg eftersom de används för just tillvänjning osv....
Att köpa en billig sele har jag absolut inget emot,då de oftast behandlas lite hårdare vid inkörningen.Hade faktiskt aldrig gått och köpt en ny dyr sele för att använda vid töm/inkörning.

Några tankar omvartannat:
Man ska väl använda det man ska köra med sen, annars stämmer ju inte inkörningen riktigt. DVS draglinor, svängel, baksele och en sele unghästen kan jobba i. INTE skitsele för 1000:-
En annan tanke: varför lägga ut 1000:- spänn på något du inte vill använda sen när din häst är inkörd. För att göra tankegången komplett, vilken inkörare vill använda en skitsele? De som använder skitsele borde krasst sett inte köra in hästar då något saknas i deras utbildning. Samtidigt började jag som så många andra med just en skitsele :)

En tanke till,varför är det så svårt att förklara hur en skitsele "inte"fungerar? Är folk så låsta vid att en skitsele fungerar för att den säljs?

_L_ här på forumet förklarade det väldigt bra för mig :bow:

En "skitsele" är en "skitsele" därför att bröstan sitter fast i dragringen på selen. Inte pga av kvalitet eller vilka delar som följer med.

En "riktig" bröstsele består av två delar som inte sitter fast i varandra: Bröstan som hästen drar med och däckeln som hästen "bär" med (dvs tyngden av skaklarna). När hästen går framåt rör sig ju bogarna i varje steg och eftersom inte bröstan sitter fast i däckeln utan bara löper genom slejfar på sidorna påverkas inte däckeln av att bogarna rör sig, om selen är rätt tillpassad. Hästen drar med draglinorna, bogarna rör sig men däckeln ligger still.

När de här delarna sitter ihop dvs bröstan sitter fast i dragringen så är det en "skitsele". Därför att oavsett om man använder draglinor och baksele eller inte så kommer bröstan att såga eller däckeln att dras framåt/bakåt i varje steg. Hästen går fram med vänster fram - bröstan drar i däckelgjorden på vänster sida - hästen går fram med höger fram - bröstan drar i däckelgjorden på höger sida. Sitter däckelgjorden hårt sågar bröstan, sitter den löst glider däckeln och gjorden ger skav.

Sen finns det annat att ta hänsyn till när man väljer sele, t ex att lädret är av bra kvalitet, att däckeln är tillräckligt stoppad och sprider ut tyngden på tillräckligt stor yta och att det finns draglinor och helst baksele. Men det är själva konstruktionen med en dragring där bröstan sitter fast som gör en skitsele till en skitsele. :idea:

:D
Lejonelle skrev:
_L_ här på forumet förklarade det väldigt bra för mig :bow:

En "skitsele" är en "skitsele" därför att bröstan sitter fast i dragringen på selen. Inte pga av kvalitet eller vilka delar som följer med.

En "riktig" bröstsele består av två delar som inte sitter fast i varandra: Bröstan som hästen drar med och däckeln som hästen "bär" med (dvs tyngden av skaklarna). När hästen går framåt rör sig ju bogarna i varje steg och eftersom inte bröstan sitter fast i däckeln utan bara löper genom slejfar på sidorna påverkas inte däckeln av att bogarna rör sig, om selen är rätt tillpassad. Hästen drar med draglinorna, bogarna rör sig men däckeln ligger still.

När de här delarna sitter ihop dvs bröstan sitter fast i dragringen så är det en "skitsele". Därför att oavsett om man använder draglinor och baksele eller inte så kommer bröstan att såga eller däckeln att dras framåt/bakåt i varje steg. Hästen går fram med vänster fram - bröstan drar i däckelgjorden på vänster sida - hästen går fram med höger fram - bröstan drar i däckelgjorden på höger sida. Sitter däckelgjorden hårt sågar bröstan, sitter den löst glider däckeln och gjorden ger skav.

Sen finns det annat att ta hänsyn till när man väljer sele, t ex att lädret är av bra kvalitet, att däckeln är tillräckligt stoppad och sprider ut tyngden på tillräckligt stor yta och att det finns draglinor och helst baksele. Men det är själva konstruktionen med en dragring där bröstan sitter fast som gör en skitsele till en skitsele. :idea:

:bow: Tack, nu förstår jag! :D Då vet jag vad jag ska titta efter!

Naturligtvis är den det.Men jag personligen skulle inte köpa en dyr sele till att tömköra eller köra in med, med den enkla anledningen att antingen kanske hästen inte blir den körhäst jag har förhoppningar på eller att jag kanske inte fattar det tycke för körningen så jag vill vidarutveckla den.Därav kör jag in exempelvis först och är det så att jag vill fortsätta med detta så investerar jag i en bättre sele.Om inte så blir det lagt på hyllan.Visst man kan alltid sälja den lite dyrare selen om intresset svalnar . Nu är det ju så att körning är "grenen" jag är intresserad av så jag har sele som förmodligen inte klassas av er fanatiker som skitsele.:p

lillaP skrev:
Jag tänkte köra in min häst nästa sommar (sv. halvblod). Tänkte köpa en sele redan nu att tömköra i.. Förmodligen kommer jag inte köra henne så ofta när hon väl är inkörd, utan mest för skojs skull ibland. Därför undrar jag, kan inte en billigare sele duga till detta?

Jo, en billigare sele duger bra till det du ska ha den till.

En billig sele kan duga, en dålig absolut inte.

Låna hellre en alt köp begagnad tills man vet om behovet för en sele finns.

LIA

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 142
Senast: cassiopeja
·
Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
880
Senast: Pinkilly
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 372
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈