"Skitsele"

lillaP

Trådstartare
Har sökt igenom de flesta trådar jag kunnat hitta ang. selen från hööks (bröstselen) men min fråga kvarstår, varför är den så dålig? Det har inte riktigt framgått av det jag läst och jag är nybörjare inom området (kanske därför jag inte fattar).

Jag tänkte köra in min häst nästa sommar (sv. halvblod). Tänkte köpa en sele redan nu att tömköra i.. Förmodligen kommer jag inte köra henne så ofta när hon väl är inkörd, utan mest för skojs skull ibland. Därför undrar jag, kan inte en billigare sele duga till detta?

Hoppas jag inte är alltför jobbig nu med denna tråd, men det är så svårt att veta exagt när det inte är riktigt samma fråga som ställs.
Tacksam för svar!

Sv: "Skitsele"

Skall du bara töm köra och köra enstaka gånger så tycker jag att den duger gott till det.

Nej både travsele o loksele utan draglinor är bättre än skitselen, om man måste välja :eek: :crazy:

Men det är ju bättre att kosta på en bekväm sele från början, för skitselen har många brister och om man ska göra den mer behaglig måste man ju köpta till sånt som bla däckelunderlägg, draglinor och baksele.

Att "alla kör med den och det fungerar hur bra som helst" räcker inte för mig...
Utan jag vill, i den mån det går, göra så att hästen trivs lika bra som jag på körturen :)
Många hästar accepterar det mesta, fast det kan vara obehagligt :crazy:

/L

Köp en bra sele att köra in med. Kör du inte mer sen kan du sälja den och få bättre pris för den än för en enkel skitsele.
Men körning är kul och en bra omväxling! :)
Fast ibland har man inte tid, vill sattsa mer på ngt annat.
Dock bör man välja bra utrustning iaf.

Köper man den billigaste sadeln till inridningen?
Hästen kanske inte trivs med ridningen och jag vill ju sattsa på körningen...
Är hästar mer lämpade för ridning än körning??
Man kan ju fundera ibland :D

Skitselen begränsar hästens rörelsefrihet. Kan ge både skav och obehag.