F

flinta

Ni som rider i bomlöst, vad har ni för pad till sadeln? Jag fick stora hickan när jag såg att jag "behöver" en pad för 2000:- till sadeln för att det ska fungera. Då blir det plötsligt en dyr affär att köpa en bomlös sadel.

Berätta gärna om fördelarna med denna fantastiska pad :)

Har du en bomlös av typen Barefoot, Freeform, Torsion eller liknande MÅSTE du ha en padd för att sadeln ska vara komplett. Annars rider du på ryggraden.

Padden skapar kanalen som behövs för att skydda ryggraden (tornutskotten) för tryck. Ovanstående typer av bomlös har ju inga bossor.

Själv har jag en Torsion med en TN-padd till. Mindre ludd, snyggare och lättare att göra ren. Trivs jättebra med lösningen, som f ö var en förutsättning till min nuvarande häst som skiftar mycket i muskler beroende på arbete eller vila (som nu: bete).

Det finns ju billigare modeller av den där sortens pad, ligger mellan 1000:- och 1500:- ungefär.
Att köpa en sadel till sin häst ÄR inte en billig affär, särskilt inte om man vill att sakerna ska hålla och inte skada hästen.

Rid INTE utan en pad som skapar kanal för ryggraden!

Fast om man rider barbacka så har man ju ingen pad som avlastar ryggraden?

Jag har inte köpt någon bomlös sadel ännu, är bara lite nyfiken på dem.

Undrar varför inte tillverkarna är tydligare med att man absolut måste ha en specialpad under en bomlös sadel?

Till min Barefoot har jag en Skito Equalizer, funkar kalasbra. Trodde till en början att sadeln skulle glida runt (hade hört det), men ack vad jag bedrog mig! Hela paketet satt som gjutet på hästen! :bow:

Jag tror ärligt talat inte att man ska rida barbacka på en häst som inte har satt tillräckligt med muskler för att skydda ryggraden. Det låter som ett rätt onödigt vågspel för min del.

Om man bortser från risken för att irritera tornutskotten tycker jag att sittbenen - om man inte är extremt försiktig - blir väldigt tydliga för ryggmusklerna (jämför ett pekfingertryck som ligger an med förhållandevis stort tryck på din egen ryggmuskel).

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
781
Senast: Sorgsen
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka