skitig häst???

H

hegg

ni som har ljusa hästar hur får ni bort kissfläckar m.m
ge mig tips.

Sv: skitig häst???

Jag tycker ryktsten är riktigt bra på gräs och kissfläckar.

Jag tycker torrshampo. Har alltid fungerat på min skimmel.

Hade inte klarat mig utan mitt torrshampo =)

Blöt fläcken med vatten och lägg på potatismjöl. Borsta sen bort efter ett tag. Funkar super på min häst. :angel: ;) Brukar dock bli lite vitar där än på alla andra ställen.
Men i vanliga fall får han gå gul (borstar så klart dagligen men det gr ju inte bort av det), men ska vi tävla eller hitta på nått spec kör jag med potatismjöl.

Hej vilka tips ni har, måste jag med prova!! :)

Finns det fler tips där ute?? ;)

Jodopax. Stryk på med svamp, låt torka, borsta bort. Funkar super enligt min kompis som har jobbat i ett stall med 12 (!) skimlar...

köpte en skimmel i somras och förra ägaren tipsade om att blöta fläcken, strö på rejält med potatismjöl, låt det torka och borsta ordentligt. jag har inte hunnit prova än, för hästarna har nyss stallats in, men hon tyckte det funkade iaf.

Jodopax. Stryk på med svamp, låt torka, borsta bort. Funkar super enligt min kompis som har jobbat i ett stall med 12 (!) skimlar...

Skulle säga precis lika.... skulle visa en skimmel förut , använde då Jodopax... men se till att skölja ordentligt då det inte är bra om det sitter kvar i pälsen... lycka till! //MW:p

Idag provade jag med grillkol!! Fungerade ganksa bra, men blev lite "koligt" men fläckarna försvann :)

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
335
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka