Skiten delar sig.

L

Laila87

Jag har jätte svårt att mocka hos min häst då hans skit delar sig.. Kluttarna ser runda och fina ut tills man tar i dom, då blir det som hö typ.. Blir han nervös så skiten blir lösare så håller det ändå inte ihop utan det blir som välhackat blött hö istället.. Kan inte tänka mig att det är farligt. Men vill ändå kolla vad ni har att säga om sagen.. Tänkte om magbakterierna inte är som dom ska..

Sv: Skiten delar sig.

Det kan beror på att hästen inte dricker tillräckligt, i kombination med att kosten bara består av torrt hö nu under vintern. Betar de färskt gräs får de ju i sig mer vatten, och fodret i sig är blötare också.

Kontrollera flödet i vattenkoppen, se till så att det finns bra dricksvatten ute och erbjud en hink i boxen som komplement om du tror att det behövs.

Har lite samma problem med min häst. Men min häst borde dricka tillräckligt, en 20 l hink inne i boxen, han verkar dricka minst 10 liter i sin vattenhinnk ute, plus att han dricker ur vattenkoppen, så jag tror inte det är vätskebrist för min häst. Tänderna kan ju ge problem, har du kollat dem? Min häst åtgärdades av hästtandläkare/vet i juli, så det stämmer inte heller för min häst. Jag tycker det verkar bero på vilken slags hösilage, eller årstiden. Jag tycker det verkar vara fastare/bättre bollar sommarhalvåret, när det väl börjar frysa ute så har bollarna börjat falla sönder både i år och förra året. Eftersom han går i liten grushage jämt (långtidskonvalescent på väg tillbaks som inte får gå i stor hage än) så borde det inte bero på att han petar i sig fruset gräs, vilket annars skulle kunna vara en orsak?

Hade det problemet tidigare på min häst. Jag provade att ge salt i maten om det var så att hon drack dåligt. Detta hjälpte föga. Lösningen kom när jag började fodra med ett foder som innehöll Diamond V. Då fick hon plötsligt fina runda kluttar som verkligen höll ihop! Så kanske hade hon en liten störning i magen?!? Har inte slutat med fodret då det för övrigt passar vår foderstat bra så jag vet inte vad som händer när jag slutar ge detta.....

//Alice

Jag tror inte att han dricker för lite... Han har vattenkopp med bra flöde, och tillgång till vatten ute.. Hade hink till honom förut men han är så himla smart att han får loss hinken när den är tom och leker sedan med den i sin box.. När han äter kraften vilket är uppblött betfor, kraft och lusern så dricker han ett par ggr under tiden han äter det.. Sen dricker han när han äter höt oxå.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 298
Senast: lirco11
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 323
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 124
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18