Skita på annans gård...

R

Rambolina

En enkel fråga, plockar ni upp efter er om eran häst lägger en hög när ni passerar annans gård? Vi har vid två tillfällen nu hittat en dygnhög mitt på våran gårdsplan, man passerar denna för att komma över en stor väg och vidare in i VÅRAN skog:D Är det Ok att göra så eller varför i hela fridens namn sparkar man åtminstonde inte undan det:confused: Hur gör ni när ni är ute och rider?

Sv: Skita på annans gård...

Självklart hoppar jag av och i allafall sparkar undan skiten till kanten!!
Allt annat är ren lathet och ofog :devil:

Jag sparkar undan om hästen skulle råka skita på någons gårsdplan/uppfart, cykelvägar, vägar, stora stigar som trafikeras av annat än hästar och liknande.
Det finns så många sträckor som hästar är förbjudna på här p.g.a. nedskräpning så jag är extra försiktig. Man vill ju ha kvar de ridvägar som finns.
Dessutom tycker jag att det är ganska dåligt uppförande att inte städa undan efter sig.

Bor det många hästar i närheten av dig eller vet du vem det kan ha varit som lämnat sina spår på din gård så du kan prata med vederbörande?

Dålig stil att inte plocka upp efter sig.

totalt finns det väl närmare 30 hästar men det är nästan aldrig någon som rider över gården, mycket kanske för att kunna komma över gården måste de först in på vägen som leder dit och mot den gränsar vinterhagen med 4 spralliga hästar;) De får alltså rida ca 300 meter med sällskap:bow:
Sedan finns det otroligt mycket fina ridvägar här så de som bor åt andra hållet rider hellre dit åt antagligen...Har bara sett 4 ryttare under det året vi har bott här.

Sitter av o sparkar undan skiten.

(Nu funkar uppsittning från marken/stubbe på alla hästarna, vilket det inte gjorde förut).

Vi sparkar undan det i mitt stall. SKITjobbigt när hästen är 174cm... :crazy:

Hoppar alltid av och sparkar undan högen om det är utanför ett hus, cykelvägar eller gårdsplan. Det finns så många vägar med ridning förbjudet, så det gäller att hålla uppe ryttarnas rykte. Jag har även hoppat av och sparkat undan en hög som min häst inte hade gjort, då jag misstänkte att det var en ryttare från mitt stall. Men det är lite bökigt, och många gör det inte har jag märkt. Fram för fler ridvägar!

Ibland är det ju inte så jätte lätt o sparka undan, om det t.ex. är mitt på en stor plan, då blir det ju att man bara sprider ut det. I ett stall jag brukade rida förbi när jag bodde hemma hos min mor så hade dom faktiskt en skottkärra o grep ute så man kunde lägga skiten i (det red mkt hästar där) Det tycker jag var väldigt smidigt.
För jag förstår att det är irriterande med skit på sin gård. Fast jag vet itne hur jag hade reagerat om det var min gård, jag hade säkert varit blåögd som jag brukar och bara plockat upp det o trott att det kanske var någon på en unghäst som inte va så himla lätt o krångla med det där. Men hade det hänt flera gånger i veckan hade jag nog satt upp en skylt.

brukar försöka sparka undan det om hästen skiter på annans tomt/väg/gårdsplan elr dylikt.

Det beror på hästens "humör" för dagen. Om jag inte hoppar av så åker jag dit med bilen på vägen hem, har en liten spade liggandes i bakluckan för sådant.

Haha!

Nej det gör jag inte.Men det kanske beror på att det inte finns någon annans gårdplan här att passera.................bara skog och gärden:rofl:

Om min häst skiter i närheten av en gårdsplan på hemvägen från ridturen sitter jag av och sparkar bort det (och sen går jag hem för det är så kort väg). Är jag på väg ut och rida låter jag det ligga men går dit och tar bort det när jag kommer tillbaka.

Fördelen med att ha stallet mitt bland tre gårdar med mjölkkor är att folk inte är så känsliga, när man vadar i koskit vartän man går... :rofl: Hästskit luktar ju mycket bättre!!!

Jag brukar skicka ut hästens rumpa i diket så att dom på en gång bajsar där:)
Om det nu hamnar en hög på någons gård, infart, bredvid infart eller helt enkelt efter en väg som anses mer enskild/privat - så hoppar jag av och sparkar undan den.

Fast jag har häst och allt på gården så blir jag lagomt förbannad när inhyrda inte tar upp efter sig om hästen skiter på gården (oavsett om det är direkt utanför stallet eller husdörren). Och jag har ändå en viss tolerans för hästskit, så hur ska det då kännas för grannar och dylik. om dom hittar bajs på deras infart?...

Klart att man sparkar bort det. Gårdsplanen är väl enskild egendom, vilket innebär att du utan problem kan förbjuda ridning genom gårdsplanen.
Tala om för alla du vet har häst i området, att skiten ska plockas upp annars får de rida någon annanstans.
Konstigt att vissa inte kan vissa respekt och vanligt hyfs för i slutändan drabbar det bara en själv. (och andra, som skött sig)

Som tur är så skiter ALDRIG min häst någon annanstans än hemma på vägen :)
Skulle det hända så rider jag hem o tar bilen tillbaka sen o plockar upp efter mig.
Vi måste passera en gård för att komma till dom bästa ridvägarna. Men dom har kossor osv själv så dom brukar vara toleranta m. att vi kommer tillbaka sen o plockar upp de.
Men det hör juh till att amn plockar upp efter sig.

sparkar undan bajset om hästen skiter på gårdsplan/infart/i villa kvarter osv. rider vi till badstranden tar jag en plastpåse och tar upp bajset och slänger det. Vid något tillfälle har jag grävt ner det.

Mvh Jordgubba :)

Liknande trådar

Relationer En förälder/vårdnadsperson i det här fallet. Låt mig först vara tydlig med att jag egentligen inte tycker att jag gjort något fel...
2
Svar
30
· Visningar
4 670
Senast: honung
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 550
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 342
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama