Skita på annans gård...

Sv: Skita på annans gård...

Jag brukar inte sitta av och sparka undan det, tycker nämligen det oftast bara blir värre då... utspritt som inte går att ta upp med en grep ens sen, inte så mysigt :D
Däremot brukar jag åka förbi på hemvägen och plocka upp med en grep och kasta i närmsta dike.
Har hänt flera gånger att min häst bajsat inne i samhället (några gånger på lanthandelns parkering:o) och då är det ju lite pinsamt att bara rida därifrån, men vi åker alltid förbi och plockar upp det på hemvägen;)
Min nuvarande häst bajsar inte alls ofta när man rider vilket jag är tacksam för :D

beror på...
om det finns någon sten eller liknande så man kommer upp igen, + vilket humör hästen är på, har hon "psykbryt" så är man säkrast PÅ...

sen måste vi gå igenom ett industriomr ibland, å de får "skylla sig själva" med alla skrämselgrejjer ÖVERALLT :devil: (har typ polishästcertifikat snart) :p

försöker vinkla ut rumpan på hästen som någon tidigare skrev...

Hoppar alltid av och sparkar undan om hästen skiter på en plats där det kan störa någon. Försöker putta ut hästens rumpa i diket om det finns möjlighet för att slippa hoppa av, man e ju lite lat, men hinner jag inte det så är det ju bara att sitta av.

Skulle jag rida över någons gårdsplan och hästen skulle skita mitt på skulle jag verkligen anstränga mig för att få undan allting, även om det blir mycket sparkande för att få det till ett dike och det lätt sprids ut. Man vill ju inte reta folk i onödan. Är det hos någon jag känner kanske jag rider vidare och åker dit med bil efteråt och städar, men hos okända människor vill man ju få bort det så snabbt som möjligt.

Min häst är bajstränad...
...han har nämligen fobi för att
bajsa i tättbebyggtområde. :angel:

Skulle ALDRIG sitta av och "mocka" efter hästen på en väg...

Varför? Ryttarna här omkring plockar alltid bort. Vissa av oss som rider unghästar kan väl ibland lämna men då åker vi dit senare och sparkar undan. Sparkar även undan det som andra ev. lämnar. Om inte annat för grannsämjan...

Plockar alltid upp efter hästen. Har till och med med mig bajspåsar för ändamålet. En vanlig ICA-kasse som jag sparkar ner skiten i och sen tömmer jag den när jag kommer till lämplig plats, eller så får det följa med hem till gödselstacken.

De gånger det inte funkar att sitta av (om hästen har fått bryt eller nåt) då kommer jag tillbaka senare, men försöker få tag i folket som är berörda så att jag kan tala om att jag kommer tillbaka och plockar upp.

knapp*

rider unghäst så det var svårt i början att hoppa av och fixa med det, men med mycket träning så....
hon bajsar visserligen "bara" när hon blir rädd eller skrämd. annars brukar hon hålla sej tills hon kommit till hagen eller boxen.:rofl:

Kl

Värst vad duktiga alla är då...
nästan så att man kan tro att det inte är sant...

Själv rider jag bara där var det inte gör nånting om hästen bajsar,
hade min häst skitit på nån annans gård hade jag städat efter oss men inte längs med nån väg eller nåt...

Och hade jag varit TS hade jag satt upp en grind in till gården

Jag sitter alltid av och sparkar det åt sidan oavsett om det är grusväg, asfalterad väg eller en stig i skogen. Tycker det är respektlöst mot andra människor som promenerar eller bor där min häst skiter att inte ta undan det. Är det i villaområdet utanför stallet tar vi alltid upp det med skyffel. En del av oss i stallet använder påsar också. Funkar fint och man håller sig på god kant med grannarna :)

Min häst e duktig...han gillar inte att skita på vägen eller stigen!!! av vilken anledning vet jag inte riktigt men kan tro att han inte gillar ljudet eller att det kan skvätta mot asfalten...grejjer är att han även gör så på grusväg och stigar vilket jag är tacksam för och berömmer honom för. Tänk om alla hade sådan tur.:rofl:

Om min häst nu skulle lämna en hög utanför bostäder hör det till det sunda bondförnuftet att ta upp det...inget jag funderar över utan bara gör...som alla borde. Tänk om hundägare inte tog upp sin skit efter hundarna. Men iof . hästskit luktar ju inte lika illa och det regnar bort.

Ta med en plastpåse att trä på skon/stöveln om man inte vill skita ner sig för mycket när man sparkar undan skiten...kan ju vara rätt löst ibland...

Jag skulle möjligen sitta av om jag nu av någon anledning skulle vara på någon annans gårdsplan, men betoningen "i våran skog" gillar jag inte eftersom skogen är allas och vi har allemansrätt, jag skulle inte plocka upp dynga på ev. asfalt eller grusväg, småfåglarna blir ju jätteglada!! Och poliserna eller kungens hästar i sthlm plockar nog heller inte upp dyngan i hufudstaden. Jag tycker inte hästdynga heller kan jämföras med hundskit! //Monika

Kl

Värst vad duktiga alla är då...
nästan så att man kan tro att det inte är sant...

Själv rider jag bara där var det inte gör nånting om hästen bajsar,
hade min häst skitit på nån annans gård hade jag städat efter oss men inte längs med nån väg eller nåt...

Och hade jag varit TS hade jag satt upp en grind in till gården

Vi har en gång & cykelväg över gården så det är inte tillåtet att stänga av...iofs är hästen ett fordon och fordonstrafik är förbjuden...hrm...Nåväl jag tycker att det är OK med ridande hästar över gården bara såå tråkigt när de skiter mitt på gårdsplanen, hade de sagt till hade jag gärna tagit bort det men att låtsas som det regnar gör mig fö**ad.

Jag skulle möjligen sitta av om jag nu av någon anledning skulle vara på någon annans gårdsplan, men betoningen "i våran skog" gillar jag inte eftersom skogen är allas och vi har allemansrätt, jag skulle inte plocka upp dynga på ev. asfalt eller grusväg, småfåglarna blir ju jätteglada!! Och poliserna eller kungens hästar i sthlm plockar nog heller inte upp dyngan i hufudstaden. Jag tycker inte hästdynga heller kan jämföras med hundskit! //Monika

Det var mer menat att det är ingen skog som alla rider i eftersom den ligger som den gör, hade våran gård legat så att ALLA var tvungna att rida över den för att överhuvudtaget komma ut i naturen hade det varit skillnad men där vi bor är det totalt onödigt att välja just den skogen eftersom man får passera en riksväg där de gärna kör i 200 knyck med tanke på att vi har nyplanterad skog är dessutom inte tillåtet att rida i skogen

Jag sparkar ner det i diket, inte ofta vi rider över andras gårdar (om än aldrig).

Finns det inga vägar på andra sida riksvägen eller menar du att de rider över din gård och över en riksväg för att klättra omkring bland stubbar och stenar?

Jag tycker att det är en självklarthet att sparka undan skiten!

Men det kommer märkas i den här tråden att det är mååånga som inte tänker så:(

Liknande trådar

Relationer En förälder/vårdnadsperson i det här fallet. Låt mig först vara tydlig med att jag egentligen inte tycker att jag gjort något fel...
2
Svar
30
· Visningar
4 670
Senast: honung
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 550
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 342
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama