Skit TRÅKIGT i hagen!

C

Chateau

Min ponny är skadad så han står i en rätt så liten hage. Den är så stor att han kan springa lite i den men han får igentligen inte springa (inte så mycket iaf). Men om han skulle stå i en mindre hage så skulle han bli galen.

Det är så att han har skit tråkigt i hagen. Det finns inga trä och det finns inge gräs. Men det finns en vägg eller vad man ska säja. Där kanske man kan sätta upp något som han kan pyssla med??
Han har en boll i hagen nu men den är dö trist tycker han.

Men har du något förlag vad man kan göra så skriv gärna det.
Jag tror han helst skulle uppskatta något som kan kunde äta då han älskar mat :p . Han skulle oxå vilja ha något skoj i boxen.

Det finns ganska stor plastbollar med hål i som man lägger godis i också sa hästen få ut godiset genom att putta på bollen. de brukar va kul för dom! finns i de flesta hund/häst/katt affärer. I boxen kan man bara hänga en borste eller ngt i gallret som han kan stå å bita på. kanske inte så roligt men ngt att göra iaf.! :) kan han/hon inte gå med en kompis då? hoppas det fixar sig! :rofl:

Javisst är det, det är därför man skall mocka hagen med jämna mellanrum :rofl:.

man kan sätta upp en häng anordning som man hänger upp lite olika grönsaker i, genom att göra ett håll rätt igenom grönsaken och trä ett snörre igenom det, då får han nåt å göra och som innehåller lite mums mums för honom :cool:

Han brukar alldid gå med kompis men eftersom han ska stå i en liten hage så blir det inte så kul för den andra hästen heller. Å så när båda inte har något att göra så blir det ofta att dom börjar bråka. Men jag ska kolla om jag hittar nån sån här godisboll. de skulle han nog tycka va jätte skoj :p

Stora grenar/pinnar brukar vara bra sysselsättning. Asp gillar många hästar, eller björk kanske. Släng in några rejäla sådana (kan du få tag i någon i närheten som har? Slyröjningar någonstans?) varje dag så har han något mer att göra än att bara stå.. och matbehovet blir ju också delvis tillfredsställt.

Några grenar/pinnar är lätt att få tag i. Jag har funderat på att slänga in en gran som han kan gnaga på. Han brukar gilla det.

hehe gör de! när min häst hade blitt biten i halsen å hade ett stort sår fick han va i boxen nästan hela tiden för såret fick inte bli smutsigt, å han tyckte de va skitkul me sin lilla boll!! :D

Jag köpte halm åt min ponny när han stod i sjukhage, han pillade och åt lite, sov på det osv. Funkade bra.
Ja även in grangrenar o kvistar så han kunde kasta runt dem, det var skitskoj tkt han ;)

När min polle stod i sjukhage fick han inte heller springa vilket var väldigt svårt att förhindra. Jag satte upp eltråd i hagen som en väldigt enkel laborint då kunde han inte springa till utgången utan var tvungen att gå runt.

Ja halm kan jag prova med. Han brukar få i boxen ibland för att äta men då brukar han inte äta så mycket men han kanske äter ute i hagen. Jag får prova med det.

Jag har inte jäst några svar på denna tråd, men men..
Min häst gav jag kvistar som han kunde sysselsätta sig med. De kan han både äta på och kasta runt med. Nu på våren är det ju massa goda blad på och allt :)

Annars finns det ju bollar som man kan hänga upp som de kan sysselsätta sig med, men granar är ändå den perfekta sysselsättningen :)

Lycka till! :banana:

Imorgon ska jag köpa en godis boll till han. Hoppas att han gillar den :p

jag förstår för det första inte varför det inte finns något gräs i hagen? om det i och för sig är en jordhage eller sandhage som man tyvärr i de flesta fall får när man hyr stallplats på offentlig ridanläggning så är det ju en annan sak förstås..

vad säger veterinären om storlek på hagen? har han/hon ordinerat något menar jag?
jag tänkte förövrigt på det här att han ibland spritter runt lite som jag förstått det? känner han att han inte har ont av det så är det väl bra att läkningen kommit så långt? det skulle jag vara väldigt glad över :p

men nu till frågan. finns det inget där så är det bra att han får några ungträd som typ ris när man gallrat lite i skogen. en liten gran? hästar tycker om att ha småplock som sånt :) julgranar är trevliga tycker de :D om bollen blir tråkig efter ett tag så behöver han fler alternativ en bara en boll. om jag bara har en leksak så blir jag så klart skitless på den efter en vecka om det är den enda jag har att leka med. jag vill kunna gnaga på ett träd också :rofl:

hoppas du hittar något! :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Ridning Jag har en medryttarhäst jag hjälpt till med i snart 3 år. Jag tycker om honom väldigt mycket och älskar att vara i stallet, men det är...
Svar
11
· Visningar
3 555
Senast: Fideli
·
Hästmänniskan hej. jag är ny här och vi får se om ja gjort allt rätt nu. jag behöver lite hjälp av kunniga människor ang denna fråga. det finns en man...
2
Svar
36
· Visningar
3 436
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar