Skisspennor...

Piek

Trådstartare
Jag skulle vilja börja teckna lite med riktiga skisspennor istället för stiftpenna som jag har nu. Men vad sjutton behöver man? Eller rättare sagt vilka hårdheter ska man köpa?
Jag har aldrig haft riktiga blyertspennor tidigare så bring it on med tips på vad jag behöver :D
 
Prova också grafitkrita. Och olika papper, de har lika stor betydelse som pennor vid skissarbete.
 
Köp ett paket med skisspennor från en konstnärsbutik, de brukar ofta fungera riktigt bra. Sen kan du komplettera med fler eller de hårdheter du använder mest.

Som föregående talare sa är grafitkrita också kul samt tjockleken på pappret viktigast.
Du vill ha ett tungt papper som är slätt och matt.
Inte riktigt akvarellpapper-tyngd och definitivt inte den skrovliga ytan de papprena har.
När du har fått in vana på dina pennor/krita kan du byta till billigare, väldigt tunt och matt papper som du kan använda när du ska öva och spara det tyngre pappret tills du ska rita noggrannare eller sitta länge och rita.
 
Jag har för mig vi använde 2B på bilden i skolan. Vanlig att skriva med heter HB Ju högre siffra desto mjukare penna.
 
Vi har ingen butik i närheten som säljer sånt mer än Icas specialavdelning så jag tänkte beställa... Ska man satsa på något lite dyrare än det billigaste? :)
Angående papper heter de något speciellt eller hur vet man vad man letar efter? :o
 
Vi har ingen butik i närheten som säljer sånt mer än Icas specialavdelning så jag tänkte beställa... Ska man satsa på något lite dyrare än det billigaste? :)
Angående papper heter de något speciellt eller hur vet man vad man letar efter? :o
Jag tog och googlade konstmaterial och fick då exempelvis upp Artistica. De hade fina indelningar så du kan se vad någonting är. :D Rit- och skisspapper ligger runt 120-180 g, akvarell kan exempel ligga på 300 g. Köp ett block till att börja med, Canson är mysiga men dyra (det är pappret som kostar).
Pappret ska vara syrafritt, sen är det bara att prova.
Där fanns ett block med 100 ark på 170 g som var överkomligt pris, jag skulle börjat däromkring.

Pennorna kan du köpa ett set på mellan 70-120 spänn med högt H, gärna 8H eller 9H för att få bra svärta. Ska du bara skissa byggnader och liknande behövs oftast inte lika djup svärta.
 
Tack @cute_beast :D
Jag har nu klickat hem lite och hoppas på att det blir bra! Enligt mina amatörmått tror jag att jag inte märker någon större skillnad nu I början

Det är ett barnporträtt jag ska försöka mig på... Det ska bli MYCKET spännande :D
 
Tack @cute_beast :D
Jag har nu klickat hem lite och hoppas på att det blir bra! Enligt mina amatörmått tror jag att jag inte märker någon större skillnad nu I början

Det är ett barnporträtt jag ska försöka mig på... Det ska bli MYCKET spännande :D
Oj så kul! :)
Var beredd på att...eh, göra det några fler gånger än du kanske tror från början. ;) :D Men det är så spännande och kul att få till ett bra porträtt så du har skaffat ett bra projekt. :)

När det kommer till blyerts ska man skissa väldigt mycket innan det behövs proffspennor. Det märks mycket tydligare och blir betydligt roligare med akvarellfärg och penslar när en går upp i prisklass.
 
Det är så individuellt vad man gillar, så ett tips är att prova olika. Jag använder ofta lite hårdare pennor än cute_beast rekommenderar, typ 3B eller så, sen tycker jag om fyrkantiga grafitkritor. Pappret har jättestor betydelse, tjockleken är bara en faktor andra som kan ha större betydelse är grängen och vitheten i pappret, även limningen spelar roll för hur pappret "tar" blyertsen. Och det går inte egentligen att säga vilket papper eller vilka pennor som är bäst, bara att de är olika :)
 
När det kommer till blyerts ska man skissa väldigt mycket innan det behövs proffspennor. Det märks mycket tydligare och blir betydligt roligare med akvarellfärg och penslar när en går upp i prisklass.
W&N tycker jag har bra kvalitet på sina studiofärger om man håller sig till de billigare jordfärgspigmenten, åtminstone i kopp har inte provat de i tub, det är egentligen mest att färger med dyrare pigment saknas i studiofärgerna :)
 
W&N tycker jag har bra kvalitet på sina studiofärger om man håller sig till de billigare jordfärgspigmenten, åtminstone i kopp har inte provat de i tub, det är egentligen mest att färger med dyrare pigment saknas i studiofärgerna :)
Det visste jag inte, tack för tipset!
Tub känns lite läskigt att hålla på med tycker jag.
 
Tub känns lite läskigt att hålla på med tycker jag.
Haha, tycker jag också när det gäller akvarell :)

Glömde bort att säga att min erfarenhet av W&N:s akvarellfärger inte är helt färsk, jag köpte för ganska många år sedan en väldans massa när en lokal färgaffär upphörde med sina konstnärsfärger och kunde dessutom dra av det så jag har akvarellfärger så jag klarar mig ett tag.

Men jag tror inte W&N ändrar så värst ofta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Oj så kul! :)
Var beredd på att...eh, göra det några fler gånger än du kanske tror från början. ;) :D Men det är så spännande och kul att få till ett bra porträtt så du har skaffat ett bra projekt. :)

När det kommer till blyerts ska man skissa väldigt mycket innan det behövs proffspennor. Det märks mycket tydligare och blir betydligt roligare med akvarellfärg och penslar när en går upp i prisklass.

Jag var hyfsat duktig på porträtt för typ tio år sedan så ska bli kul att se hur det går nu. Misstänker att det kommer vara ringrostigt :D kul ska det iallafall bli!
 
Jag skulle vilja börja teckna lite med riktiga skisspennor istället för stiftpenna som jag har nu. Men vad sjutton behöver man? Eller rättare sagt vilka hårdheter ska man köpa?
Jag har aldrig haft riktiga blyertspennor tidigare så bring it on med tips på vad jag behöver :D
Jag såg att du redan beställt, men ett hett tips är att inte köpa ett sånt där set. Min erfarenhet är att de allra hårdaste pennorna aldrig blir använda. Om du använt stiftpenna tidigare är det ganska troligt att stiften kan ha varit HB. Pennornas mjukhetsgrad anges i H/B, där H är hårda och B mjuka och HB ligger mitt i skalan. Ju högre nummer desto hårdare/mjukare. Jag hade, om jag skulle testa för första gången, köpt en ganska så mjuk penna, kanske 7 eller 8B för att känna på det, en HB och en 4B. Då får du ett hum om hur de olika känns och så kan du komplettera med fler sen, men vad du behöver beror såklart helt på hur du ska teckna. Jag upplever att även ganska billiga pennor kan räcka ganska långt.
 
Heter det skisspennor? För mig är en "skiss" en snabb skiss, en slags kladd, inför nåt som sen ska tecknas mera noggrant. Det är (väl?) därför Skissblock är gjorda med tunnare, sladdrigare papper än ritblock? Jag bara undrar eftersom det kanske kommer upp färre förslag om du t.ex. Googlar "skisspennor"...?

Ett företag som brukar köpa bilder av mig, kallar bilderna för skisser. Jag blir alltid lika konfunderad; vill dom verkligen köpa en skiss och inte en färdig teckning??

Ursäkta Fr Gnällspik :D

En del som tecknar med blyerts vill ha en ganska ljus, tunn, blek känsla i bilden och då är ju hårdare pennor bäst. Andra porträtt har starka skuggor och kolsvarta pupiller och då behövs, ffa till de riktigt svarta områdena, en rejält mjuk penna. Även när man tecknar med färgpennor brukar det vara svårt, tycker jag, att få riktig svärta i en vanlig svart färgpenna även om den är av bra kvalitet. Så jag har några supermjuka svarta som jag bara använder till t.ex. pupiller och sotsvarta manar och svansar.

Skissar (...) man med en riktigt hårt penna märker jag att stiftet rentav lämnar skåror i papperet som syns även sedan man suddat bort blyertsen!
@Piek
 
Jag kallar nog ibland även enklare, mindre arbetade (skissartade) teckningar för skisser eller akvarellskisser men du har rätt i att det egentligen är teckningar även om gränsen kan vara lite flytande tycker jag.
 
Heter det skisspennor? För mig är en "skiss" en snabb skiss, en slags kladd, inför nåt som sen ska tecknas mera noggrant. Det är (väl?) därför Skissblock är gjorda med tunnare, sladdrigare papper än ritblock? Jag bara undrar eftersom det kanske kommer upp färre förslag om du t.ex. Googlar "skisspennor"...?

Ett företag som brukar köpa bilder av mig, kallar bilderna för skisser. Jag blir alltid lika konfunderad; vill dom verkligen köpa en skiss och inte en färdig teckning??

Ursäkta Fr Gnällspik :D

En del som tecknar med blyerts vill ha en ganska ljus, tunn, blek känsla i bilden och då är ju hårdare pennor bäst. Andra porträtt har starka skuggor och kolsvarta pupiller och då behövs, ffa till de riktigt svarta områdena, en rejält mjuk penna. Även när man tecknar med färgpennor brukar det vara svårt, tycker jag, att få riktig svärta i en vanlig svart färgpenna även om den är av bra kvalitet. Så jag har några supermjuka svarta som jag bara använder till t.ex. pupiller och sotsvarta manar och svansar.

Skissar (...) man med en riktigt hårt penna märker jag att stiftet rentav lämnar skåror i papperet som syns även sedan man suddat bort blyertsen!
@Piek

De heter antagligen inte skisspennor, anledningen till att jag skrev det var för att det mesta som kom fram när jag försökte googla innan jag skrev tråden var set med skisspennor :)

Jag fick hem pennorna idag och började testa dem lite, så kul det är!
Det absolut svåraste är att få skuggningen bra men övning ger färdighet ;) fick bra betyg från pojkvännen iallafall med "lite mer här och lite mer där så blir det super bra!". En stund tidigare sa han "man ser iallafall att det inte är en knackmotor..." det var ju tur när det var ett porträtt haha
 

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 497
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
652
Senast: Glimra
·
Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 162
Senast: Acto
·
Hemmet Har blivit helt besatt av gamla jugend sängbord med marmorskiva, precis som resten av Sverige. :D De verkar svåra att få tag på och går...
Svar
4
· Visningar
436
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp