Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tog och googlade konstmaterial och fick då exempelvis upp Artistica. De hade fina indelningar så du kan se vad någonting är.Vi har ingen butik i närheten som säljer sånt mer än Icas specialavdelning så jag tänkte beställa... Ska man satsa på något lite dyrare än det billigaste?
Angående papper heter de något speciellt eller hur vet man vad man letar efter?![]()
Oj så kul!Tack @cute_beast
Jag har nu klickat hem lite och hoppas på att det blir bra! Enligt mina amatörmått tror jag att jag inte märker någon större skillnad nu I början
Det är ett barnporträtt jag ska försöka mig på... Det ska bli MYCKET spännande![]()
W&N tycker jag har bra kvalitet på sina studiofärger om man håller sig till de billigare jordfärgspigmenten, åtminstone i kopp har inte provat de i tub, det är egentligen mest att färger med dyrare pigment saknas i studiofärgernaNär det kommer till blyerts ska man skissa väldigt mycket innan det behövs proffspennor. Det märks mycket tydligare och blir betydligt roligare med akvarellfärg och penslar när en går upp i prisklass.
Det visste jag inte, tack för tipset!W&N tycker jag har bra kvalitet på sina studiofärger om man håller sig till de billigare jordfärgspigmenten, åtminstone i kopp har inte provat de i tub, det är egentligen mest att färger med dyrare pigment saknas i studiofärgerna![]()
Haha, tycker jag också när det gäller akvarellTub känns lite läskigt att hålla på med tycker jag.
Oj så kul!
Var beredd på att...eh, göra det några fler gånger än du kanske tror från början.![]()
Men det är så spännande och kul att få till ett bra porträtt så du har skaffat ett bra projekt.
När det kommer till blyerts ska man skissa väldigt mycket innan det behövs proffspennor. Det märks mycket tydligare och blir betydligt roligare med akvarellfärg och penslar när en går upp i prisklass.
Jag såg att du redan beställt, men ett hett tips är att inte köpa ett sånt där set. Min erfarenhet är att de allra hårdaste pennorna aldrig blir använda. Om du använt stiftpenna tidigare är det ganska troligt att stiften kan ha varit HB. Pennornas mjukhetsgrad anges i H/B, där H är hårda och B mjuka och HB ligger mitt i skalan. Ju högre nummer desto hårdare/mjukare. Jag hade, om jag skulle testa för första gången, köpt en ganska så mjuk penna, kanske 7 eller 8B för att känna på det, en HB och en 4B. Då får du ett hum om hur de olika känns och så kan du komplettera med fler sen, men vad du behöver beror såklart helt på hur du ska teckna. Jag upplever att även ganska billiga pennor kan räcka ganska långt.Jag skulle vilja börja teckna lite med riktiga skisspennor istället för stiftpenna som jag har nu. Men vad sjutton behöver man? Eller rättare sagt vilka hårdheter ska man köpa?
Jag har aldrig haft riktiga blyertspennor tidigare så bring it on med tips på vad jag behöver![]()
Heter det skisspennor? För mig är en "skiss" en snabb skiss, en slags kladd, inför nåt som sen ska tecknas mera noggrant. Det är (väl?) därför Skissblock är gjorda med tunnare, sladdrigare papper än ritblock? Jag bara undrar eftersom det kanske kommer upp färre förslag om du t.ex. Googlar "skisspennor"...?
Ett företag som brukar köpa bilder av mig, kallar bilderna för skisser. Jag blir alltid lika konfunderad; vill dom verkligen köpa en skiss och inte en färdig teckning??
Ursäkta Fr Gnällspik
En del som tecknar med blyerts vill ha en ganska ljus, tunn, blek känsla i bilden och då är ju hårdare pennor bäst. Andra porträtt har starka skuggor och kolsvarta pupiller och då behövs, ffa till de riktigt svarta områdena, en rejält mjuk penna. Även när man tecknar med färgpennor brukar det vara svårt, tycker jag, att få riktig svärta i en vanlig svart färgpenna även om den är av bra kvalitet. Så jag har några supermjuka svarta som jag bara använder till t.ex. pupiller och sotsvarta manar och svansar.
Skissar (...) man med en riktigt hårt penna märker jag att stiftet rentav lämnar skåror i papperet som syns även sedan man suddat bort blyertsen!
@Piek