D

Dragonfruit_

Hur går det till när man skintar en häst eller vad man nu säger?

Hästen kommer in till djurkliniken (finns väl bara två som skintar såvitt jag vet). Väl där injiceras den med en radioaktiv isotop. Sedan väntar man en viss tid så det ska hinna sprida sig. Under denna tid är hästen att betrakta som radioaktiv/strålande och man är mycket noga i hanteringen, samlar upp urin och avföring etc och obehöriga har inte tillträde till scintstallarna just för strålningsrisk etc.

Sedan får hästen lugnande innan scinten eftersom det tar förhållandevis 'lång' tid innan bilden framträder på skärmen och hästen måste stå HELT stilla under tiden.

Det radioaktiva ämnet 'samlas' på de ställen där man har en aktiv process (beroende på blodcirkulation etc så får du en ökad anlsamling) och dessa ställen 'lyser' på skärmen. På så sätt kan man dels se om det är en aktiv process i en skada/led/kroppsdel man vet om, men man kan även hitta en process som man inte lyckats lokalisera på annat vis.

Efter scinten (som i sig är ungefär som en rtgundersökning, det är alltså inte ett dugg plågsamt eller något för hästen) förs den tillbaka till boxen. Sedan får man vänta med att hämta den tills ämnet gått ur kroppen igen. Normalt är det på eftermiddagen dagen efter scinten.

Resultatet från scinten får man sedan av sin veterinär.

Okej. Tack så mkt. Det var det jag hade för mig. Ska åka in med en häst på måndag till ultuna.

Hästen har nu blivit scintad och i morgon ska vi åka tillbaks med henne till strömsholm igen. Då ska vi få veta resultatet, hoppas på att det går att fixa till nu.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 212
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka