Skimmen Cancer...

Sv: Skimmen Cancer...

kl
Melanom är en sorts cancer som innebär att pigmentcellerna börjar dela sig på ett onormalt sätt. Enda sättet att veta om det är enbenign eller en amlign tumör (som båda kallas melanom) är att låta ta en biopsi på knölen och låta skicka in den för analys, så om du vill veta (vilket är ganska skönt) så rekommenderar jag detta.
De uppgifter som finns i litteraturen är att 50-75% av alla melanom är maligna.

Sv: Skimmen Cancer...

hrrm..
melanom är benämningen på cancertumörer, cancerformen är hudcancer..
benigna är dom när dom är godartade,
maligna är dom när dom är elakartade,
så när hästen får knölar är det melanom = cancer.. men oftast benign melanom = godartad cancer..
man räknar med att 80% av alla skimmlar över 15 år har melanom, de flesta godartad och de flesta lever hela livet utan att melanomen blir maligna..

Hua, nu vill inte jag läsa mer. Vårat sto är ju skimmel och dotterns älsklingshäst ju.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Kropp & Själ I några månader har min mamma varit sjuk, sen upptäcktes det att hon har lungcancer. Tyvärr är den obotlig men med behandling kunde dom...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 873
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej alla! Jag skriver detta inlägg för att jag håller på att oroa ihjäl mig själv. Har en ung valack som haft en fibroblastisk ink...
Svar
15
· Visningar
8 074
Kropp & Själ Varning för lång tråd... men jag behöver verkligen buke nu. Mer än någonsin. Min mamma har nyligen blivit diagnostiserad med en...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 725
Senast: Kalmarbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden