Skimmen Cancer...

Sv: Skimmen Cancer...

Min häst hade melagnom runt anus, redan när förra ägaren köpte henne som 10-åring. Det stod på hennes veterinärintyg, som jag fick se. När jag köpte henne 7 år senare, stod exakt samma på veterinärintyget. Idag är hon 22 år och knölarna har blivit NÅGOT något lite större... Men inte fler faktiskt. Och hon mår HUR bra som helst och tror att hon fortfarande är 4 år. :rofl:

Måste fråga, är detta avblekbara skimmlar eller alla vita hästar? Ex skäckar med mycket vitt, albinos osv?

//E

Det är i princip bara avblekbara skimmlar som får det, har något med genen som har hand om avblekningen att göra....

Ingen vet om albinos kan ha det. Eftersom det inte finns någon häst i världen som är albino. ;) :)

Jag har en 14arig valack pa foder, som jag vill kopa loss, men han har knolar runt analen samt en stor framfor skapet. Vad bor jag gora? analysera varje knol? Inte kopa? Hjalp!:eek:

Hej!
Jag skulle nog hoppa av köpet, kanske möjligtvis om ägaren tar hästen till en mkt duktig veterinär som kan intyga att detta ej kommer påverka hästen, vilket är supersvårt att säga.

Personligen skulle jag aldrig sälja en häst med denna åkomma - möjligtvis superbilligt och till rätt person som kan avgöra om hästen lider och kan avliva den i mån av det. Det västa vore väl om hästen blev sämre och led av det. Och med massor av restriktioner och varningar med i bagaget.

Det knepiga är att de kan leva länge och ett fullgott liv, likväl som att det kan gå illa.

Kram Li

ja man skulle väl aldrig kunna sälja en häst till någon som inte tar hand om den, tänk om hästen skulle bryta benet och lider..

en skimmel som har melanom är inte sjukare än någon annan häst, det är lika omöjligt att veta om det kommer att bryta ut malingt melanom som det är att förutspå att den nya bruna korsningsponnyn kommer att bryta benet i hagen.. det är förmodligen vanligare med benbrott än utbrott av malingt melanom..

Jag har en 14arig valack pa foder, som jag vill kopa loss, men han har knolar runt analen samt en stor framfor skapet. Vad bor jag gora? analysera varje knol? Inte kopa? Hjalp!:eek:
jag tycker att du ska kolla upp hästens medicinska historia:
När kom knölarna?
Hur stor tillväxt har skett sedan dess?
Har hästen obehag på somrarna av det?

om nej på alla så köp men låt en veterinär kolla på hästen först och undersöka så mycket det går..

Har smått för mig att hästar med melanom av den värre sorten inte alls är så pigg på att röra sig framåt. :(

Det är inte sant, snacka om att måla fan på väggen.. :smirk:

Det är så oerhört sällan att en skimmel får tas bort PGA melanom, sluta uttala er om saker ni inte har kunskap om.

Den enda jag hört om som de fick ta bort ville inte röra sig framåt. :(
Den andra som har knölar vill inte röra sig framåt.

Det är ju såklart olika för varje häst. Många har ju hästar här som inte alls behövs ta bort, eftersom det inte påverkar hästen. :)

Men som alltid, finns det undantag. :)

Var medryttare på en häst med elakartad tumör vid svansroten.Började som små knölar men växte snabbt till en stor klump som smärtade mycket då han skulle bajsa.Försök gjordes att ta bort tumören men den växte tillbaka....han var 7 år då det startade och avlivades som tio åring:cry:
sen känner jag en till skimmel som har sådana knölar och har haft det så länge jag känt henne(ca4 år)och de har inte förändrats, så det skiljer ju från fall till fall.

Har smått för mig att hästar med melanom av den värre sorten inte alls är så pigg på att röra sig framåt. :(
har hästen elakartad melanom så har hästen ONT och är förmodligen proppfull med tumörer och bör avlivas snarast.. annat är djurplågeri..

min vänninas ponny va svartpigmenterad runt mule och ögon, så det är nog vita /skimmlar överlag.

Har precis sett på min häst att hon fått en knöl vid analen.
Men är det bara där dom kan få det? För hon har en knöl framme på benet också, men vet. har sagt att d är ett överben, kan det ha ngt sammanhang?? :confused:

Svårt säga, men det kan vara en vanlig vårta åxå.
Överben är ett överben och har inget med nåt annat att göra.

Som nån skrev så är det vanligast att det börjar innifrån och sprider sig utåt. Prata med en veterinär om du är osäker...

Li

Jag hade tidigare en skimmel som hade "skimmel cancer", Precis som du beskriver det knölar vid svansroten och analöppningen. Vet dock inte riktigt när dom upptäcktes men vi hade hennes tills hon blev 33 år och hon var tvugen att avlivas pga kolik. När vet. kännde i henne efter förstoppning var hon full av knölar så det var säkert det som påverkade koliken. Men innan dess var hon en mycket pigg och glad dam som inte hade några som helst problem av sina knölar! Åt, drack och bajsa som en normal häst!

Så det behöver inte påverka dom alls!

Tack för alla svar, jag har beslutat att jag ska låta vet. analysera en knöl för att säkerställa att det inte är någon fara.. Min häst är 8 år, avblekbar skimmel (blir flugskimmel) och jag upptäckte detta sent i höstas, tycker att det har kommit fler små små knölar men jag blir osäker.. Så det känns bäst att göra en odling, är det elakt så då vill jag inte plåga min häst. Är det godartade får jag hålla koll på dom.. känns som han har mer än halva livet kvar, pigg och glad är han :)

Min hade precis som din knottror och bulor under svansen..men vet sa att så länge dom inte växte väldigt mkt o snabbt var dte ingen fara..han hade dom från han var 12-13 vad jag vet..kanske till o med innan..men dom växte jättesakta...Vi fick ta bort honom när han var 21 år..orsaken vet vi inte..kanske berodde dte på melanomen..men e inte säker...han hade nåt i hjärnan som tryckte på iaf..men om det var cancern..det vet jag tyvärr inte

En annan skimmel jag vet fick jättemkt runt analöppningen o det växte mkt på baar några år..sen kunde hon knappt bajsa, och hon hade stora bölder vid huvudet oxå..så hon fick somna in..

det e så olika...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Kropp & Själ I några månader har min mamma varit sjuk, sen upptäcktes det att hon har lungcancer. Tyvärr är den obotlig men med behandling kunde dom...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 873
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej alla! Jag skriver detta inlägg för att jag håller på att oroa ihjäl mig själv. Har en ung valack som haft en fibroblastisk ink...
Svar
15
· Visningar
8 074
Kropp & Själ Varning för lång tråd... men jag behöver verkligen buke nu. Mer än någonsin. Min mamma har nyligen blivit diagnostiserad med en...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 725
Senast: Kalmarbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar