Skimmelvård!

eliis

Trådstartare
Hit med tips om hur ni håller era skimmlar vita! Min skimmel ser för närvarande ut som en gulskäck med inslag av gröna gräsfläckar...:angel:

Bästa skimmelschampot?
Bästa torrschampot?
Andra smarta knep som håller pållen ren.

Sedan undrar jag om skimmlar har strävare man- och svanstagel?

Sv: Skimmelvård!

Låter som min skimmel! Ser för övrigt jätteskabbig ut då han har kliat av sig massa man. Så han behöver också en höstrenovering...

Jag är på!

Vill också ha lite tips och råd, då min nya foderhäst just är avblekbar skimmel... han ser ut som Lilla Gubben fast med gröna prickar..

:cool:

Har en kompis som visade sin New Forestponny som var kritvit på utställningar och premieringar för "hundra år sen". Hon använde Super 10 och det funkade alltid. Kanske inte det miljövänligaste alternativet men det gick. Om det går att få tag på idag må vara osagt.

Jag tvättar inte alls ofta, och då använder jag Windsor schampo från Hööks.

Annars tycker jag att det inte finns något som kan ersätta lite svettigt arbete, dvs ordentlig ryktning. Jag brukar gnugga i cirklar med piggborsten över hela han (det gillar han) för att luckra upp allt och sen vispa bort det lösa håret/smutsen med rotborsten. Sen tar jag ryktborsten och går igenom honom ordentligt, brukar få ut rejäla mängder smuts i skrapan. Det allra mesta går bort, men finns det något kvar så går det bort om jag gnuggar med en ryktsten. Det funkar superbra t ex om hästen har bajsfläckar på hasorna.

Min arab är avblekt skimmel och nästan helvit så ALLT syns på honom men efter detta ser han väldigt respektabel ut. Och fin glansig päls också.

(Iaf helvit EFTER ryktning; såg honom i hagen idag vid lunchen och då var han....ja jag vet inte vad han var för färg :rofl: :love:)

Vet inte om du menar att du vill ställa ut hästen? Den kretsen ingår inte min häst i.

Jag har också en skimmel som just nu är grön, gul och lila. Tjohoo! :rofl: (svansen är iofs brun...)

Jag tvättar honom med grön såpa, alternativt lactasyd tvål. Fungerar prima. Hade skimmelschampo förut men tyckte inte att det gjorde någon skillnad så!
Har hört att man kan gnugga in envisa fläckar med potatismjöl och sen borsta bort(eller var det tvätta bort?) så ska de försvinna..

Quicksilver schampoo eller grönsåpa.... Noga med att skölja ur quicksilverschamoot riktigt ordentligt..annars kan det bära av till hästsjukhuset :angel: (hände när min skötare tvättade min häst och sköljde för dåligt)

Ska bara säga att jag är jäävligt tacksam över att min kritvita skimmel har "fobi" mot lera och annat "äckel". Han har aldrig ens haft en endaste liiten kissfläck! Alla undrar hur jag bär mej åt för att alltid lyckas hålla honom skinande vit. Haha ; ]

Skimmelschampo, diskmedel i den nedre delen av svensen och potatismjöl !!

Vet inte om nån annan kanske redan nämnt det, skummade bara igenom lite... brukade alltid tvätta skimmeln med grön- eller gulsåpa! Man fick skrubba en del, men det var skonsamt mot både päls och miljö! :)

Har annars hört att man kan slänga på lite potatismjöl eller kol och sen borsta bort... har dock inte provat det själv, antar att potatismjölet mest gömmer smutsen? så, rekommenderar dig kanske inte att prova varken mjölet eller kolet dagen innan tävling eller så...

Har annars hört att man kan slänga på lite potatismjöl eller kol och sen borsta bort... har dock inte provat det själv, antar att potatismjölet mest gömmer smutsen? så, rekommenderar dig kanske inte att prova varken mjölet eller kolet dagen innan tävling eller så...

Man kanske kan tvätta hästen så gott det går med alla knep.. men som pricken över i:et kan man slänga på potatismjöl för att få det där rikigt vita som man kanske inte fått fram efter tvättningen ?!

:rofl:

Som ägare till en av världens grisigaste skimlar (tror jag i alla fall..), och pedantisk som jag är så har jag nog provat det mesta...

Det som helt klart funkar bäst på både bajsfläckar och gräsfläckar är Quicksilver schampo och torrschampot "Easy White".

Spraya på Easy White på fläckarna, vänta någr minuter och torka sedan av med en blöt svamp för bästa resultat!

Jag gör nog av med en sprayflaska Easy White /vecka på min skimmel:p

Tyvärr har Quicksilver av någon anledning blivit väldigt svårt att få tag i i Sverige, vet ej varför.

Har även sytt en pyamas till min häst som han kan ha på sig på natten om jag vill att han ska hålla sig riktigt ren till tex. tävling. Pyamasen har "ben", täcker låren och haserna. Går i princip ner på halva skenan bak och under framknäna.
Lycka till!

^^ mycket möjligt, men när jag tänker ren så tänker jag liksom utan smuts

Ekholms shampo, klådstillande och kritvit blir han tills man släpper ut han i hagen igen:crazy:

Gräsfläckar går bort med T-röd, inget jag rekomenderar utom i nödfall till utställning eller liknande.

Tack för alla bra svar. Ska kolla vidare på "skimmel-vårds-marknaden". Ska inte ställa ut och tävlar inte just nu. Vill bara att han ska se lite vardagsfin ut.

Tror på en rejäl rykt, som man kan komplettera med torrschampo när fläckarna är alltför envisa.

Täcken. (Fast i vinter blir det nog mest otäckat, hon är dräktig och ska få sätta full päls så hon inte fryser på lösdriften. Har varit ute hela dagen idag i regnet. Och inte en endaste arg vibb har hon skickat!)

Och sen blundar jag.

När vi tränade och ibland tävlade så stod jag i stall med rinnande varmt vatten så det blev en del badande.

De flesta torrschampon tycker jag fungerar bra men det är svårt att hålla en skimmel ren med bara det.

Jag önskar mig en bajsbrun fölunge, jag hade en sådan innan. De är MYCKET lättare att hålla rena.

Har fått höra att galltvål ska vara bra på skimmlar, har en skimmel själv fast just nu är han mer grå/svart än vit :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Vita hästar är ju sällan vita men undrar lite hur folk gör för att hålla dom lite mindre gulgröna ;). dvs hur ofta tvättar ni dom och...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 683
Senast: Blimblom
·
S
Träning Jag har verkligen problem med att hålla svansen på min skimmel ren och vit. Tyvärr har han en känslig mage och svasen blir imellanåt...
2
Svar
28
· Visningar
4 059
Senast: search
·
Småbarn Att förklara döden för barn är inte det lättaste man kan göra i sitt liv. När pojkarnas pappa dog sa jag till dem med detsamma att han...
2
Svar
25
· Visningar
3 438
Senast: FrontLine_
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka