Skimmeltråden..

Blomskan

Trådstartare
Kan inte hitta att det finns någon särskild skimmeltråd. Så jag startar en.. :)

Har just skaffat mig en skimmelkille och blivit varse hur skitiga de verkligen kan bli..
Efterlyser nu tips på hur ni håller era vita skönheter just vita (gråa)?
Något bra medel som finns att köpa eller har ni några hemmasnickrade tips att komma med.

Hur gör ni på sommaren?
Är era känsliga för sol?
Andra saker jag bör tänka på med just en skimmel?

Sv: Skimmeltråden..

Borsta borsta och borsta! ;) Så håller jag mitt sto rent nu på vintern. Tvättar svansen så ofta jag kan men borstar och tvättar fläckvis på kroppen under vintern. Min är känslig för både sol och insekter. En bra flughuva och en rejäl klick solskyddsfaktor på nosen så klarar man sig igenom sommaren :) Hon svullnar upp som bara den när hon får ett litet sår, just nu har hon skav på manken så hon hat svullnat upp just i området kring manken. Det gäller att ha tålamod och vänta ut det ;)

Sv: Skimmeltråden..

Jag har haft massor med skimlar, har två nu och dessutom en skäck med mest vitt. Vad gäller tips på shampoo osv för att hålla dem rena, så jag har alltid tvättat med vanlig människoduschreme, människoshampo eller barnshampoo. Kritvita små hästar efteråt, men tricket är gnugga, speciellt svansen. Vill man ha en quick fix för svansen så fungerar Fiebings Green Clean strålande. (Finns på bla granngården).

Dock, jag har inget behov av att hålla dem kritvita 24 h om dygnet 365 dagar per år. Jag har kallstall, och på vintern när det är för kallt att bada dem så visst drar nyansen liiite åt gult. Men sålänge man ger sjutton i att fläck--tvätta (så man får en kritvit fläck..) så märks det inte. Om de legat i kiss eller bajs tvättar jag givetvis den fläcken.

Inte varit solkänsliga förutom de som haft vita tecken på t ex mulen, men där är ju lika oavsett grundfärg.

Så förutom att man enklare ser om de är skitigare eller gjort sig illa (lite blod kan se väldigt mycket ut på en skimmel) så det är som vilken annan häst(färg)som helst. Ja förutom risken för melanom då, men där räcker det ju med att vara uppmärksam.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 848
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 572
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 900
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Svamp?
  • Oseriös avel 2023