Skimmelsjukan

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Nibalda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 5 815
Sv: Skimmelsjukan

tydligen är det så att "skimmelsjukan" drabbar 80% av alla skimmlar över 15 år. Lite läskigt att det är så vanligt.
Har själv en arabskimmel och är livrädd för att det ska dyka upp knölar. Han är nu 17 år och frisk som en nötkärna...Tack och lov.
Har dock varit med om ett ganska läskigt fall av sjukan. Delade stall en sommar med en liten dum hästtjej som hade ett gammal skimmelsto som var fullkomligt täckt av knölar. Den största satt under svansen och var större än en handboll. Stoet kliade dagligen sönder knölen och det låg stora blodpölar i hagen. Hon hade stora problem med att gå och hade märkbart ont. Hon hade även en ganska stor knöl mitt på huvudet (farligt nära hjärnan).
Konfronterade tjejen flera gånger och frågade varför hon inte tog ner hästen men hon svarade att det inte var någon fara och att hästen inte led.
Till slut tog jag ut veterinären själv bakom tjejens rygg. Det blev nödslakt direkt!

:eek::eek: en handboll i storlek??? :crazy:
fy fan stackars häst.. :cry:

Liknande trådar

Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 791
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 151
Senast: niardasp
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 373
Senast: Disen
·
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 934
Senast: cucoomber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V