Skimmelmelanom

Nobless

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av borttagande av sådana? Min häst har ett klementin-stort melanom på undersidan svansroten, och det irriterar henne vid ridning, samt blöder och varar sig, emellanåt. (ganska ofta). Nu har jag nästan bestämt mig för att låta operera bort det (kirurg vidtalad, laserkirurgi ska det isåfall bli), men nu undrar jag: finns det någon anledning att inte ta bort det? Och har någon erfarenhet av hur försäkringsbolagen ser på detta? (Jag vet - ring och fråga dem! Men jag skulle vilja veta om någon fått en sådan operation på försäkringen!) Erfarenheter, tack!

Sv: Skimmelmelanom

Puttar upp lite då jag är nyfiken, har aldrig hört talas om skimmel melanom. Har en vit ponny, kallad kanske skimmel ändå?, som har en liten knöl under svansroten, har dock inte funderat så mkt eftersom den inte stör.
Kan den bli större? Sprida sig?

Min skimmel som jag sålde hade också en knöl under svansen. Så det stod ju med på besiktningspappret vid försäljningen. Men jag har inte kollat upp om det var cancer.

Nästan alla skimlar får melanom, ifall de lever tillräckligt länge. Och de växer och sprider sig - man vet bara inte alls hur fort.
Det är ju alltså inte cancer, utan godartade tumörer. Men de stör ju ifall de blir stora. Särskilt ifall de sitter på insidan, vilket de ofta gör. T.ex i svalget, eller i ändtarmen.

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var 4-6 år var jag med om en olycka med armbrott som följd. Efter detta har jag ibland haft problem med min armbågsled. 2016...
Svar
5
· Visningar
756
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag befinner mig mitt i alla hästälskares mardröm.. Var hos veterinären i förrgår med vår 4åring pga att han var lite halt på ena...
Svar
7
· Visningar
3 528
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Hej, Jag vet att detta kanske är en lite för allmän fråga, men ställer den ändå för att få höra era erfarenheter och kanske också få...
Svar
4
· Visningar
696
Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 487
Senast: Anonym15
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka