skimmelknölar

Seabaz

Trådstartare
Så kom jag då till dagen då även jag hittade knölar på min älskade skimmel :(

Dom sitter under svansroten och under huden mellan analöppning och svansrot, idag stora som stora myggbett.

Jag kan inte svära på det, men i februari i år tog jag springmaskprov på mina hästar och jag kan inte minnas att jag såg eller kände knölarna på skimmeln då....

Vet ju att många hästar lever med knölar (stora som små) i många många år om de inte sitter väldigt illa.... så ja, det är väl bara att avvakta och se om de växer sig större...?

Hur snabbt "brukar" det växa?

Bör man kolla upp om det är aggressivt eller inte? Jag har inte pratat med veterinär än för jag tänker att dom kommer väl säga "avvakta ett par månader och se om dom blivit större"... Eller? Bör man kolla upp snabbt?

Sv: skimmelknölar

Min 1a skimmel levde med sina knölar på samma ställe som din häst från 4 tills hon var 22 innan dom hade spridit sej så dom tog livet av henne inombords.... Alltså ca 18 år...

Så länge knölarna inte spricker sönder ska du inte göra någonting.
Känns dom torra och skrovliga kan du smörja in dom med idominsalva för att hålla dom mjuka.

Spricker dom och blir såriga kan du linda om dom med lite kompresser och gasbinda runt svansen så insekterna inte är där och förvärrar.....

Så gjorde jag med min hästs knölar :D

Så kom jag då till dagen då även jag hittade knölar på min älskade skimmel :(

Dom sitter under svansroten och under huden mellan analöppning och svansrot, idag stora som stora myggbett.

Jag kan inte svära på det, men i februari i år tog jag springmaskprov på mina hästar och jag kan inte minnas att jag såg eller kände knölarna på skimmeln då....

Vet ju att många hästar lever med knölar (stora som små) i många många år om de inte sitter väldigt illa.... så ja, det är väl bara att avvakta och se om de växer sig större...?

Hur snabbt "brukar" det växa?

Bör man kolla upp om det är aggressivt eller inte? Jag har inte pratat med veterinär än för jag tänker att dom kommer väl säga "avvakta ett par månader och se om dom blivit större"... Eller? Bör man kolla upp snabbt?

Fatima, köptes som 7-åring av förre ägaren och hade då melanom runt anus. Hon lever än idag som 29-åring hos mig och inget har gjort med hennes knölar, då de aldrig varat eller något...

Senast ändrad:

De hade en skimel på ridskolan jag jobbade på som de tog bort i höstas. Han var då 19 och hade minst haft knölarna i över tio år om inte femton. Vill minas att Creetown hade en galoppör (Gordon?) som han fick ta bort på grund av samma problem. Men det var många år sedan nu och koer inte ihåg hr gamal den hästen blev. Men minns hur restriktiv jag blev rörande skimlar på grund av det. Skimmlar är annars några av de finaste hästar jag vet...

Det är nog vanligare att skimlar med knölar lever tills de tas bort av andra orsaker än de man måste ta bort pga knölar...

Så förhoppningsvis har jag massa år kvar med min skimmel också :)

Är det någon som har koll på hur snabbt knölarna växer? Är det individuellt? Kan det ha något att göra med om det är aggressiva eller icke? Har försökt googla men får inga begripliga träffar...

Det jag har hört av de hästägare jag känner/känner till är att när de väl börja växa så går det ganska fort.
De hästarna jag känner till var de flesta 16-20 år när knölarna började att växa utom en som väl var 12 kanske (hon har väl varit död i 20 år snart).

jag känner två skimmlar som blev avlivade p.g.a knölarna en hade knölar vid analen och i slutet hade han märkbart ont :( men han var i 20 års åldern och tävlade på medelsvår hoppning till 18-19 år! Den andra fick en i näsan som de åkte in och röntgade och då gick den hela vägen från näsborren upp till bihålan och det gick väldigt fort från att den upptäcktes till att han knappt kunde andas genom den näsborren :( han blev "bara" 16 och det tog 3-4 veckor från att knölen hittades tills han avlivades :(
Sen känner jag en annan ponny som har knölar vid analen och har haft länge men de växer inte mycket och han störs inte av dem, han är 20+.
Jag tror det beror mycket på var knölarna sitter och hur snabbt de växer också, jag känner flera skimmlar som man aldrig hittat en knöl på som är/var över 18-19 års ålder, både ponny och häst.

jag känner två skimmlar som blev avlivade p.g.a knölarna en hade knölar vid analen och i slutet hade han märkbart ont :( men han var i 20 års åldern och tävlade på medelsvår hoppning till 18-19 år! Den andra fick en i näsan som de åkte in och röntgade och då gick den hela vägen från näsborren upp till bihålan och det gick väldigt fort från att den upptäcktes till att han knappt kunde andas genom den näsborren :( han blev "bara" 16 och det tog 3-4 veckor från att knölen hittades tills han avlivades :(
Sen känner jag en annan ponny som har knölar vid analen och har haft länge men de växer inte mycket och han störs inte av dem, han är 20+.
Jag tror det beror mycket på var knölarna sitter och hur snabbt de växer också, jag känner flera skimmlar som man aldrig hittat en knöl på som är/var över 18-19 års ålder, både ponny och häst.

Det där tycker jag är lite otäckt då man inte ser "knölarna" i näsan på samma sätt som dem där bak. Den andra hästen som togs bort förra året hade just knölar i näsborren och vi förundrades så över att ingen upptäckt dem tidigare. Men föklaringen låg nog mycket i att de växte väldigt fort på slutet. Sen, hur många hästskötare tar sig tiden att verkligen titta upp i näsan på en häst? Och det gäller för den delen även hästköpare och veterinärer...

Senast ändrad:

Verkligen otäckt... För ungefär ett år sedan misstänkte jag melanom i ögonen hos min häst men efter noggrann klinikundersökning så hittade dom ingenting, även om alla var överens om att nåt "fel" är det. Gissningen ligger på att synnerven inte skickar info tillräckligt fort till hjärnan... Men det är en helt annan diskussion, ingen melanom hittades i alla fall....

Jag hörde här om dagen om en tävlingsponny som började bli onormalt andfådd vid hopptävling (tävlade internationellt tror jag) och efter en tävling där hästen rivit varenda hinder i stort sett så gjordes utredning och det hade visat sig att hela hästen var full i cancer inuti och i lungorna. Otäckt!

Uh, Seabaz...

Jag ryser när du berättar. Är väl därför jag har svårt för att skaffa egen häst eller ett "eget" djur igen. Det gör så ont i kroppen när man förstår att man måste ta bort dem av en ller annan anledning. En nära väninna fick ett föl för ett tag sedan. Jag var nog mer rädd för att hästen skille kasta eller få ett missbilldat föl än hon. Har väldigt lätt för att fästa mig vid djur. Och jag vet allt för väl att det finns en baksida med. Är ofta lättare då att rikta in sig på att rida de som är friska och gå vidare till nästa häst. Men hoppas verkligen att din häst får leva i många år till utan att knölarna leder till besvär!

Vänligast
Bowman

Går inte att ge något bra svar på dina frågor, det är väldigt individuellt hur snabbt de växer och om/när de sprids till inre organ.

Men homozygota skimmlar har större risk att drabbas än heterozygota och deras melanom utvecklas snabbare. Har hästen en enda större knöl som är klart avgränsad så opererar man ibland bort den, annars är det bäst att bara låta dem vara i fred. Skär man i en tumör så riskera man alltid att cancern sprids, så kan man inte få klara kanter runtom kan det bli farligt.

Det som är viktigt är att på alla sätt se till att hästen har ett starkt och bra immunförsvar.

Min häst hade när jag fick honom en del melanom under svansroten. Då var han 13 år. Med tiden fick han tumörer i skapet också. Han blev 28 år.

Min Diamant har 2st knölar vid anal, 1st vid svansrot och 2st vid skapet. Samtliga är stora som ärtor.
Jag upptäckte dom för ett par år sedan och lät då min vet undersöka Diamant noggrannt men inga fler hittades. Vi håller koll på honom och vet kollar var 6e månad men inga fler hittas och de växer inte.

Syrrans ponny fick avlivas pga snabbt växande och snabb spridning av skimmelknölar. Det gick 2mån från första hittades och avlivning.

Är du orolig så be en vet kolla Z och håll sedan själv koll på dom och kolla under svans, vid skap och runt mule.

Vet hur orolig jag blev när jag hittade de på Diamant... så jag skickar en stor Kram till dej.

Bowman: Tack. Ja det finns ju tyvärr en baksida med att ha och fästa sig vid djur... Men men. det är skönt att kunna dränera sitt huvud såhär ibland.

Gesska: Tack. Jag tänkte avvakta veterinär nu för att se om dom växer. Stallägaren och en stallkompis har känt på dom små "bulorna" så dom får känna igen om nån månad. Jag är ju där och känner varje dag så jag lär bli hemmablind på dom.... Växer dom så får han bli undersökt.

Centaur: Det är rätt skönt att höra om hästar som blir gamla ändå trots knölar. Även om jag vet om det för att jag läst om det så känns det bättre att höra från en hästägare :)

Min foderhäst har en knöl på svansen undertill och en på insidan av höger bakben, den under svansen har kommit detta året och den på benet var där när hon kom för ca2 år sen. De ligger inte i kläm och är utåt växande, så tänker inte röra dem så länge de håller sig fina. hästen är 22 år

Jag tror inte du behöver oroa dig. Jag hade en arabskimmel med ett par vindruvsstora knölar vid anus. Min veterinär sa att hästar med betydligt värre knölar kunde må helt bra. Så länge de bara kan bajsa ordentligt så borde det inte vara något problem. Han blev 22, men fick gå pga benen. Jag saknar honom så, det finaste häst jag någonsin ridit...Jag har i alla fall en dotter till honom kvar.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 412
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 862
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka