skimmelägare,se hit!

D

dama_söt

hur gör ni för att få era hästar vita igen inför tävling liknande?spec knep?eller e d maskintvätt som gäller??? :rofl:

Sv: skimmelägare,se hit!

Spola hästen så den är ordentligt blöt. Shamponera med barnshampoo, rejält med lödder. Spola av, spola en stund extra. Shamponera igen. Spola. Shamponera svans och man. Spola. Låt torka. Klart. ;)

Är det några schampon som är speciellt bra? :bump: Har åxå gått å blivit med skimmel :rofl:

Till svansen endast säger jag Ajax Skurpuler... gnugga in i blöt svans, ej i svansroten. Knyt upp svansen och låt sitta i en halvtimme, skölj! du får en viiiit svans, kan jag säga!

Nej, jag brukar köpa det som finns, men mest barnängen eller natusan. Men jag har tvättat med vanligt vuxenshampo med, med samma bra resultat. Men föredrar barnshampo för det är mildare. Men det blir lika rent med vanligt shampo (en gång tvättade jag honom is hampo för färgat hår, gick finfint det med ;))

hej!

Det bästa jag hittat är luxtvål. Får tom den skitigaste häst att blänka som jag vet inte vad!/ Lavinia som kom på det av en slump

Grönsåpa är kanonbra och billigt .Luktar gott också. Noga med att skölja riktigt rent bara. Vår ponny blir vit o fin . Svansen får man tvätta flera gr o varmvatten krävs.

Nu tänker jag skriva ett LÅNGT och utförligt svar ;)

Först får man borsta av hästen å plocka ur skräp å skit ur taglet.
Sen brukar jag använda typ ett vanligt schampoo (barnängen är bra), tvätta noga och verkligen jobba in med svamp och mellanhård borste vid manke, flank, has, knä och andra väldigt utsatta ställen.
passar på att schamponera in man och svans också. spolar av hästen noga och länge, schamponerar sen igen fast med färgförstärkande schampo. spolar ur svansen och schamponerar med färgförstärkande. låter verka och spolar ur ordentligt. är hästen inte skinande vit (min brukar vara det vid det här laget, så kan man ju alltid ta lite (eller mycket :smirk: ) potatismjöl och gnida in, låta sitta och sedan spola bort. det finns ett medel på flaska, är typ som grön gelé och heter "coat whitener" - ett jävla mirakelmedel...!
sen, ta rejält med pälsglans över hela hästen så fastnar inte smutsen lika lätt.

ett annat tips är ju att ha ett täcke på hästen i boxen, det funkar finfint ;). min får ha täcke med hals under icke-badsäsong för att inte se ut som en vandrande citron med pigmentfläckar.

Helst använder jag vanlig såpa. Men inför tävling och liknande, när man verkligen vill ha bort gula pissfläckar har jag provat skimmelschampon av olika märken och de har funkat bra - kommer tyvärr inte på något märke just nu...

Ajax skurpulver lät riktigt brutalt - men kan tänka mig att det gör susen i svansen! Just längst ner på svansen tycker jag brukar vara svårast att få riktigt rent - nästa gång får jag nog testa Ajax.

Mitt bästa tips är i alla fall att när man väl tvättat hästen riktigt ren så ska man sätta pälsglans på alla ställen som är mest utsatta för smuts! Första gången jag testade detta hade jag tvättat hästen i flera timmar inför en tävling. Det var första tvätten för våren så hela vinterns gula pissfläckar skulle väck... pust och stön! När hästen äntligen var ren och torkat satte jag ordentligt med pälsglans. När han sovit en natt på tävlingsplatsen hade han förståss legat i pisset... så det första som mötte mig på morgonen var en STOR, gul pissfläck på ena bakbenet. Gissa om jag blev förtvivlad??!! :cry: Men sedan kom jag på pälsglansknepet - hämtade en borste och döm om min förvåning när det räckte att borsta lite så försvann allt det gula! :)

Att ständigt marinera sin skimmel i pälsglans är kanske lösningen? ;)

Jag säger bara Quicksilver schampo. En schamponering och sen spola av ordentligt och hästen är vitare än vitast ;)

prova gall tvål... Brukar finnas på mysiga hem inreningsbutiker och sy tillbehörs affärer, helt naturligt och tar bort alla! fläckar. :bow: Yes hand disk funkar skit bra på strumpor och svans! :devil: Lite starkt för för hela hästen men för mindre ställen och inte allt för ofta funkar ju! :angel:
Lycka till!
En som har skaffat svart häst... :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama