Sv: skimmel?

Sweet skrev:
Ja. Varför skulle den inte kunna göra det?

Jo men jag har en grå/brun skimmel mest vit.....och jag har tvättat honom, och så borstar jag och rycktar honom varje dag och han glänser inte :mad:
Vet inte vad jag ska göra för att få honom att glänsa :confused:

Att hästens päls inte är blank kan bero på många saker, en del är sådanna av naturen, andra har brist på vitaminer och mineraler. Mitt 4 åriga sto är väldigt matt i pälsen och det ska mycket till innan hon glänser, men jag har börjat blanda i rapsolja i hennes foder, och det hjälper både mot diareé, lättare kolik, matt päls och hästen får ett bättre imunförsvar, i alla fall vad jag fått sagt av veterinären.

Linfrö, både frön och olja ger glansig påls. Annars kan det so sagt bero på någon vitaminbrist. Kom bara ihåg att koka linfröna innan du ger dem!

rykta, rykta , rykta..... när du ryktar polerar du pälsen, precis som att du slipar den, ju mer du ryktar desto mer glans får hästen.... som när man vaxar en bil ungefär...

Fodring är den bästa rykten ;) Skämt åsido så en häst som är rätt fodrad glänser ofta utan att ens ha sett en ryktborste på bild. Så se över foderstaten, och se om det finns brister där. Finns det inte det och glansen är viktigt för dig prova gärna ge lite olja.

/Alexandra - med glänsande flugskimmel

Ännu bättre än att koka linfröna är att mala dom råa. Jag ger mina hästar det varje dag, dom har slutat klia sig och glänser jättemycket utan rykt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 710
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka