Skillnader/likheter mellan nordsvensk brukshäst och travarvarianten.

Sv: Skillnader/likheter mellan nordsvensk brukshäst och travarvarianten.

naturligtvis har de en samarbets vilja en vilja att vara till lags och göra det bästa de kan nordisar knamna väl säga att du kan arbeta lite hårdare med utan att du ska sitta och vara orolig för skador osv varmblodiga brukar oftast vara lite sköra i menen och som min erfarenhet speciellt om de gått många lopp på travet

Jag har själv inte ridit en kallblodstravare men det fanns i stallet där jag stod med min nordis bruks.
Åtminstone en av dem verkade för het (för min smak) och travade hellre jättefort än galoppera (hade gått på travet i många år) precis som en varmblods travare.
Men annars var de nog trevliga hästar.
Men jag föredrar absolut den riktiga nordisen, urmysiga hästar och passar för all slags ridning och körning! :love:
En riktig allround häst.

Hade ju tänkt lägga in en bild på tjockisen också. :D

Rosalie.jpg

Mmm, vilken goding :d och vad prydligt och snyggt ekipaget ser ut :bow: blir riktigt körsugen när jag ser dina bilder :)

Min kallblodstravare (eller nordisk mustang som hon själv vill heta :D ) är fantastiskt samarbetsvillig. Hon måste bara veta vad du vill, och gärna också veta att det kommer en belöning när hon utfört sitt uppdrag. Belöningen kan lika gärna vara gos och kel som berömmande ord eller godis.
Att gå över en presenning till exempel hade jag planerat att ägna två dagar åt att träna. Det tog tio minuter, jag hade ju morot i fickan och hon förstod vad jag ville...:smirk:

Jag har aldrig träffat en häst som gillat arbete lika mycket, vare sig det är dressyrträning eller något annat. Hon hatar att göra fel. Om hon river ett hinder studsar hon jämfota av ilska (sant! :D )

Jag brukar jämföra henne med min belgiska vallhund och säger att de är likadana. Galna i att jobba men behöver mycket bekräftelse och en mjuk men bestämd hand.

Eftersom andra lägger in bilder på sina hästar så gör jag det med! :angel:

Nordsvenskar:
5758250.jpg

8988131.jpg

KL - för att jag fått så många svar ;)

Tack, det var bara det jag var orolig för... alla (nästan) hästar vill väl egentligen sammarbeta om man visar rätt. Det har bara varit så himla tydligt på varmbloden (travarna då). Men om kallbloden är som ni säger så behöver jag ju inte oroa mig för det utan kollar dem med:P

[/B]: vad är det för stam på din häst?

Hennes stam är så vitt jag har fått veta okänd. Jag vet bara att hon hette Pia innan men nu heter hon Dockan. Eftersom hon inte är min egentligen utan jag har henne bara som min egen häst så ligger ju alla papper hos den riktiga ägaren som jag inte har kontakt med.

Jag kanske skulle kunna ta reda på det... måste bara prata med en som är ansvarig för hästarna på ridskolan och så.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 598
Senast: Lavinia
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 407
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30