Skillnader/likheter mellan nordsvensk brukshäst och travarvarianten.

A

angel76

Jag har bestämt mig för att det blir en nordis jag ska köpa, nu är frågan (eftersom jag bara har erfarenheter av bruksvarianten) vad det är för likhet/skillnad mellan bruks- och travvarianten. Vad har ni för erfarenheter? All hjälp i detta är mkt välkommet! :bow:

Sv: Skillnader/likheter mellan nordsvensk brukshäst och travarvarianten.

Ja du det finns nog andra som e mer insatta i detta ämmne än mig men kan väl säga av egen erfarenhet

Bruks är ju frammför allt avlade för jord/skogsbruk de e oftast bastanta typer som har ett väldigt storrt lugn över sig. de är tåliga i kroppen i muskler osv de kan väla vara lie "sövligare" att ha med att göra i ridningen

travare ja du de e ju avlade för att vara snabba, de e ju lite smäckrare i kroppen än en bruks kanske lite mer nerviga har den å gått på trav så kan du räkna med en kanske fd skadad häst med förslitningsskador som kanske inte syns med lite mera nerv i rappare i stegen
allt beror nog på vad du skall ha den till det är inte om intet man oftast har nord travfare till barock och dressyr och bruks till skogsmulle ridning kan säga jag har en bruks dam som dock ser ut som en travare/frieder mycket nerv i super i dressyren utan att vara tung men detta kan ju vara olika från varje individ finns många typer/stilar på bruk och travare råder digg att titta länge på de olika typerna av nordisar

Burkshästarna är kraftigare och travarna är mer smäckra.

Så länge man hanterar dem ordentlig så är båda lugna. Travare kan vara lite piggare eftersom de är mindre och orkar på ett annat sätt. Men även bruks kan vara riktigt pigga!

Om en travarnordis har startat trav så kan de mkt väl bli som vanliga travare. HAr hört att många travare får lära sig att de skrittar från stallet, travar en ordentlig sväng, sedan skrittar de tillbaka till stallet och stannar inte förrän de är vid stallet där de ska ta av vagnen och gå in och ställa sig i boxen. men jag vet inte om detta är sant. Men det kan ju förklara varför vissa hästar vägrar stå still och bara springer runt tills de går omkull.
Själv har jag inga direkta erfarenheter om just detta, men jag känner många nordistravare, och alla är jättegoa.

Jag kommer att ha hästen till skogsridning (inte bara lufsa i skogen)och lite dressyrträning. Har ridit ett brukssto som var mkt kraftigt men kändes som vilken ridhäst som helst att rida, inte alls klumpig eller så, utan fartig och lättriden.
Jag har ju som agt ingen som helst erfarenhet at travvarianten utan vill nu ha era åsikter. Om nu inte hästen blivit travtränad vad är det då för skillnad? Vill vet allt!!!

Jag har ägt en norsvensk travare som var hur go som helst.
Dock ganska pigg och tävlings inriktad.. vart med om många skeningar speciellt vid ridning i grupp (hon skulle alltid va först och fick hon inte så tog hon bettet o drog iväg)
Va väl enda nackdelen med henne men på banan va hon duktig på dressyr och älskade o hoppa och gärna höga hinder.
Va med o tävlade en hel del i dresyr och hopp och även hubertus jakt fast de gick inge bra då vi va en 100 deltagare och min häst skena iväg förbi mastrarna på första ängen så vi blev diskade haha.
Hon gick även som ridskole häst i några år och va både små och vuxnas favorit=) Va helt underbar att hålla på med.
Önskar mej en likadan häst igen.

Vanlig NSV har jag inge o säga om bara skrittat en gång i skogen på en sådan.. envis jäkel men ur go endå.

*KL*

Min Dockan är ju nordsvensk men jag kan inte alls lista ut om hon är travare eller bruks. Tror mer på travare för hon är inte speciellt kraftig, förutom benen då, men hon är inte lika smäcker som travarvarianten.

Dum fråga nu: Men har man inte försökt föda upp en ridvariant på nordsvensken?? Blandade bruksnordis och nordsvensk travare för att få ett mittemellanting som skulle fungera ypperligt som ridhäst (vart sjutton har jag fått det ifrån?) Vet inte alls om det stämmer något...

Jag har bara erfarenhet av travvarianten. En jättego häst men extremt pigg att rida. Annars som vilken häst som helst.

Till att börja med så finns det inga nordsvenska travare. Det finns nordsvensk brukshäst och kallblodstravare. Inom båda raserna finns grövre och lättare individer, det finns smäckra bruksnordsvenskar likaväl som det finns kallblodstravare som är MKT grova (se på immers Besten tillexempel)

Bägge raserna är i regl mkt trevliga hästar med stor arbetsglädje och framåtanda. Utseendet och steget är väl det som skiljer si mest, även om de i vissa fall är förvillande lika. Kallblodstravare som har gått på travet kan ibland vara hetare.

För min egen del är valet lätt, då mitt hjärta finns hos den nordsvenska hästen (alltså bruks) :love: En nordsvensk förövrigt passar ypperligt till det du har tänkt göra.

Nelya: vad är det för stam på din häst?

Kanske lite OT, men jag är förvånad över hur många som beskriver nordsvensken som en lugn och sävlig hästras (inte just i denna tråden, men jag tycker man hör det ofta) eftersom det inte alls stämmer med mina erfarenheter.
Har ffa kört, men även ridit, ett antal nordsvenskar...främst av bruksmodellen.
Jämfört med andra kallblod som tex fjording, tinker och ardenner tycker jag nordisarnas temperament generellt är mera likt varmblodiga hästar - ganska hett, med andra ord! Snabb reaktionsförmåga, stor arbetsiver och blir rastlösa och svårhanterliga om de inte fått jobba tillräckligt.
Sen är det naturligtvis stora individuella skillnader...men jag undrar ändå om många inte låter sig luras av nordisarnas utseende och bara tar för givet att de är sävliga för att de 'ser sådana ut'?

(sorry om jag kapar din tråd nu :o )

Jämfört med andra kallblod som tex fjording, tinker och ardenner tycker jag nordisarnas temperament generellt är mera likt varmblodiga hästar - ganska hett, med andra ord! Snabb reaktionsförmåga, stor arbetsiver och blir rastlösa och svårhanterliga om de inte fått jobba tillräckligt.
Sen är det naturligtvis stora individuella skillnader...men jag undrar ändå om många inte låter sig luras av nordisarnas utseende och bara tar för givet att de är sävliga för att de 'ser sådana ut'?

Jag tycker du har alldeles rätt! De flesta nordsvenska brukshästar är ganska tuffa (men känsliga) och energiska. De egenskaper du skriver ovan tycker jag stämmer bra i de flesta fall!

Det verkar rel vanligt att folk köper sig en nordsvensk som förstahäst/nybörjarhäst vilket ofta ger problem och slutar med att hästen tar överhanden. Jag älskar dem för att de är vackra och kraftiga, men samtidigt egensinniga, fartfylld och personliga. Roliga hästar, helt enkelt!

Nu är det många år sedan jag hade att göra med bruksvarianten, men idag har jag två kallblodstravarston.
De är inte ett dugg lika varandra.

Besten, som fyller 15 imorgon, är en mycket grov och stor dam. Hon har alltid varit ridhäst och är trots sin storlek mycket känslig och rör sig otroligt lätt, hon dansar fram. Har lätt för samling trots sin långa rygg och är mycket arbetsvillig. Svårt för höger galopp (troligen på grund av en gammal skada på vänster bak). Besitter en mycket stor del temperament, min "guru" BB brukar jämföra henne med PRE-hingstar :D

Valpen, 4 år, ser ut som en varmblodig häst. Kvadratisk ridhäst, blir minst 165 i mkh när hon vuxit färdigt. Vi har inte ridit henne än men börjat med markarbete. Valpen var tänkt för travet, men växte för snabbt. Hon är inkörd och även inriden. Har väldigt lätt för galopp, galopperar hellre än travar i hagen. Verkar ha ett betydligt mildare temperament än Besten.

Immer

Jag har bestämt mig för att det blir en nordis jag ska köpa, nu är frågan (eftersom jag bara har erfarenheter av bruksvarianten) vad det är för likhet/skillnad mellan bruks- och travvarianten. Vad har ni för erfarenheter? All hjälp i detta är mkt välkommet! :bow:
Som nån annan redan påpekat så är raserna inga varianter av varandra utan två olika raser, något som verkar vara den största villfarelsen inom hästvärlden i Sverige. Ska du ha en ridhäst så är valet enkelt: en Svensk kallblodstravare. Ska du köra plogen, köp en Nordsvansk. kallblodstravaren har en exteriör och förutsättningar på alla vis som bättre lämpar sj för ridbruk än en stor klunsig nordis.

Det verkar rel vanligt att folk köper sig en nordsvensk som förstahäst/nybörjarhäst vilket ofta ger problem och slutar med att hästen tar överhanden.

Ja, såg en hel del sådant när jag jobbade i handelsstall.
Flera av de nordisar som kom in var sådana som köpts för sin gosiga uppsyn av folk som inte kunde så mkt, och som sedan tagit över och skrämt upp sina ägare så pass att de sålde dem för en spottstyver bara för att slippa dem :smirk:

Jag älskar dem för att de är vackra och kraftiga, men samtidigt egensinniga, fartfylld och personliga. Roliga hästar, helt enkelt

Håller med dig, de är urhärliga :love: jag älskar verkligen deras intelligens och arbetsvilja.
Skulle gärna ha ett par stora svarta nån gång, och köra par med :d

Ska du ha en ridhäst så är valet enkelt: en Svensk kallblodstravare. Ska du köra plogen, köp en Nordsvansk. kallblodstravaren har en exteriör och förutsättningar på alla vis som bättre lämpar sj för ridbruk än en stor klunsig nordis.

Till den ridning som ts tänkt utöva fungerar en "klunsig nordis" :crazy: lika bra som en kallblodstravare. Jag vill minnas att du och jag har haft olika åsikter om det här förut Bill, men generellt sett nordsvenskar är inte tröga och klumpiga, utan fungerar ypperligt inom de flesta disipliner på låg nivå! Även tunga hästar kan gå trevligt i dressyr, vilket ts redan har erfarenhet av.

Just kallblodstravare är nog den ras som varierar variera mest i hur de är byggda (det kan ju Immers två bevisa! ;) ) så att påstå att de har bättre exteriör och förutsättningar är fel. Jag har sett många kallblodstravare som har varit lika grova eller grövre än min medelgrova bruksnordsvensk, precis som jag har sett sådana som varit VÄLDIGT lätta och nästan rangliga, och sett ut som varmblodstravare. (Och jag har sett många varmblodstravare som varit grövre än lättare kallblodstravare....)

Jag skulle helt klart välja kallblodstravaren eller en lättare bruksvariant om du skall ägna dig åt ridning.
Kika in på www.nordiskridhast.se och kolla ekipagen där.
De kan skilja sig ganska mycket från varandra. Vi har en som ser ut som en övervuxen ponny och en som påminner om en lättare bruks, och de är båda av rasen kallblodstravare.

Har haft en kallblodstravare och hon var långt ifrån lugn och sävlig. Var riktigt på hugget ,alltid pigg och glad.
Hann bara ha henne i 2 1/2 år , fick hastigt och lustigt ta bort henne i aug efter att ha betett sig konstigt i ridningen i några vecor. Kollade upp på atg klinik, svår form av coxiter i båda höfterna .:cry:

Hon var travtränad, dock ej startad, passade ej till travhäst,tyckte det var pest.

Så här såg hon ut innan jag köpte henne (en kompis har fött upp)helt oinriden . Ganska tjock och omsuklad då.

Lite senare, här på hoppträning

iväg på kurs

Kan varmt rekommendera denna ras,eller nordsvensken överhuvudtaget. Fullkomligt älskar dessa hästar !! Dock är bruksen lite för grov för mig (pga min ryggskada) .

Dessa två raser, Kallblodstravaren och Nordsvensk Brukshäst, var samma ras till för ca 40-45 år sedan. Då delades stamböckerna. Det innebär således att om man går tillbaka i stammarna hittar man samma stamfäder/mödrar.

Ridbarheten är god hos båda raserna och man kan finna grövre som smäckrare typer inom båda. Har själv skolat om en Bruksnordis till western och tränat för de "kända" tränarna som alla funnit hästen suverän.

Sen är det ju alltid så att en bra individ är en bra sådan oavsett vad det är för ras. Man ska självklart söka finna bra hästar med god anatomi och som passar för det man ska ha den till. Sen hänger det mesta på ens egen skicklighet hur långt man vill komma...:cool:

jag tävlar körning med min bruks och han är definitvt inget sävligt paket. han är smäcker, snygg och rör sig flott. I ridningen är han en kul häst när man hittat knappen, och han kan det mesta. Hoppar gör han gärna, och har fin benteknik.
han känns väldigt "akademisk" och då syftar jag inte bara på hans höga intellekt :)

De är härliga som körhästar! Har kört mycket med nordisar tidigare, främst i par...där fick man verkligen se prov på både temperament och styrka. Det gällde att hålla dem ordentligt sysselsatta med god körning och rejäla arbetspass...inget halvsovande på kuskbocken ;)

Du har inga bilder på din? :d

KL

Ursäkta, risk för trådkapning...
Men jag funderar själv på häst nu, antingen kallblodstravare eller varmblodstravare.
Kallbloden är ju bara så mycket snyggare... men samtidigt älskar jag varmbloden, även om vissa är lite nerviga så har allihopa en sån stark sammarbetsvilja! Iaf alla jag träffat..vill verkligen vara till lags. Så det jag undrar mest över är; hur är kallblodstravarens temperament? Det gör inte mig något om de är lite nerviga efter banan, men just den här sammarbetsviljan, har de också den?
Om bara hästen vill sammarbeta med en så kan man ju göra vad som helst liksom.. (nepp, inga tävlings ambitioner här ;)
Någon som vet hur jag menar och kan svara?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 597
Senast: Lavinia
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 407
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30