Skillnaden på sele...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lonely
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 810
L

Lonely

Vad är egentligen skillnaden på "loksele" och "börstsele"? :confused: Vilka användningsområden? :)

Sv: Skillnaden på sele...

lokselen är som en tjock "ring" runt halsen och det är lättare för hästen att dra tungt i en sån än en bröstsele som är som en longer jord med brösta och svankappa.

Loksele:
loksele.jpg

Bröstsele
F1110020-A.jpg

Okejj, så loksele är till för att dra tungt? och bröstselen är till för lätta saker? Kan man dra en vanlig vagn med bröstselen också?

*Är ny på det där med körning :p *

ja det kan man. Fast bara om det sitter några ringar eller hängen på vagnet som det gör på det flesta vagnar (brukar inte finns på sulkys)

Liknande trådar

Utrustning Undrar över skillnaderna mellan "originalet" Equiband och de billigare varianterna som Catago. Verkar fylla samma funktion men det...
Svar
1
· Visningar
306
Senast: Kristall10
·
Utrustning På en sele finns spänne för själva gjorden och ett spänne som går under hästens mage som sitter fast i bröstan. Undrar hur hårt man...
Svar
11
· Visningar
557
Senast: Efwa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 855
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka