Skillnaden på Europé och bondkatt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare well_what_the_hell
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 4 169
W

well_what_the_hell

Frågan är som det låter :smirk:

bortsett från att europé då är renrasig och sånt där.. vad är skillnaden? :confused:

Sv: Skillnaden på Europé och bondkatt

Skillnaden är att en bondkatt kan se ut hursomhelt, ha vilket ursprung som helst osv. Den kan vara långhårig eller korthårig, enfärgad eller mönstrad med vitt eller utan i all evighet...
En Europé är en ras konstruerad efter hur bondkatten såg ut förr, innan vi fick inblandning från massa olika raser. Det finns alltså en standard som föreskriver hur katten ska se ut, vilka färger den får ha och allt annat som är reglerat hos raskatter. När man skapade Europén tog man katter som såg ut på det sättet, fick dem godkända av en domare, och parade dem. I nästa generation använde man de katter som såg ut som man önskade, och vidare tills Europén (snart) har fulla stamtavlor som alla andra raser. Att använda huskatter eller katter av andra raser för att skapa eller förändra en ras sker eller har skett inom många raser, kanske tom de flesta.

Det kan finnas huskatter idag som ser ut exakt som en Europé ska se ut, men de är fortfarande huskatter, eftersom en Europé idag måste ha godkänd stamtavla.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
573
Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan... 2
Svar
31
· Visningar
1 142
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 336
Senast: ameo
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 823
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skoning
  • Köpa eller hyra?