Skillnaden mellan precision och dressyr

Mirre

Trådstartare
Vad är det eg för skillnad mellan dem två begreppen?

Kört lite prec på skolan när jag gick där dock.
Körde nån bana mellan koner.

Men dressyren är precis som när man rider ett dressyrprogram alltså?
Fast man kör

Sv: Skillnaden mellan precision och dressyr

Dressyr är vad det låter som, man kör ett dressyrprogram precis som man när rider. I precision kör man en bana mellan koner med bollar på ibland även genom andra hinder, över broar etc. Snabbast igenom banan utan att putta ner några bollar vinner :)

Ja på omkörningen kanske, men grundomgången är nog bäst att bara åka inom tidsramen och så felfritt som möjligt, men som sagt, i omkörningen kan man köra stoll! :)

Tempot i precisonskörningen? Hur högt är de för stor häst (varmblod) eller är det individuellt för olika tävlingar?

Å HUR tränar man så att man håller "rätt" tempo på en bana? Vill ju inte dra på mig tidsfel.. räcker med petade bollar..

Frågvisa Anna-Carin

Tempot i precisonskörningen? Hur högt är de för stor häst (varmblod) eller är det individuellt för olika tävlingar?

Å HUR tränar man så att man håller "rätt" tempo på en bana? Vill ju inte dra på mig tidsfel.. räcker med petade bollar..

Frågvisa Anna-Carin

Tempot och bredden mellan konerna varierar beroende på svårhetsgrad på tävlingen, om det är ponny eller häst osv. Det ända man kan göra för att inte få tidsfel är ju att träna såpass mycket att man kan trava snabbt/galoppera runt hela banan. Är det lättklass brukar tempot vara anpassat så det går att trava runt banan i ganska lugnt tempo utan att få tidsfel, i svårklass däremot får man ta till galoppen för att hinna runt, men har man kommit så långt så man tävlar svårklass så brukar man ju ha såpass stor kontroll på ekipaget så det inte är några problem. På en precisionsbana behöver du ju inte hålla "rätt" tempo på samma sätt som på en maratonbana, det får ju gå hur FORT som helst, bara det inte går för långsamt. Så det är bara att träna o träna o träna :)

Sen tycker ju jag personligen att det är en större prestation att komma runt felfritt (utan att putta ner några bollar) än att det bara ska gå så fort som möjligt...jag tar hellre några sekunders tidsfel då jag kör nya hästar än att dom inte kan gå såpass stabilt att dom kan låta bli bollarna...

Senast ändrad:

Tackar..

Eftersom vi endast kommer att tävla LÄTT klass så då behöver vi "bara Se till att ha styrningen på kopplad"

Galopp ja DIT har vi INTE Kommit än.. Mina senaste galoppturer i vagn.. ja de har slutat med kraschade vagnar.. Dock inte med denna pållen

Anna-Carin

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 535
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 894
Senast: starcraft
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 302
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka