Skillnaden mellan olika spetsar

hastflicka

Trådstartare
Jag har nu hort sa mycket har i USA om 'Norwegian Elkhounds' att jag borjar undra om det verkligen ar de hundar jag tanker pa. Forst av allt sager man har att de ar "hounds", stammer det? Vilka raser ar egentligen 'hounds'?
Vad ar skillnaden mellan Jamthund, Grahund, Norsk elghund, och, ja ni forstar nog vad jag undrar over.

Sv: Skillnaden mellan olika spetsar

Jag kan i alla fall berätta att norsk älghund och gråhund är samma ras. Ska man vara noggrann heter det norsk älghund, grå. Här i Sverige kallas den oftast för gråhund.

Sen är det nog bäst jag överlåter till tex Gnist att svara på resten för trots att jag är uppväxt med raserna är jag inte så insatt.

Oj vad bra att du frågade! Jag fick samma fråga härom dagen och hade aldrig i mitt liv hört talas om någon norsk "hound". :o

Oj vad bra att du frågade! Jag fick samma fråga härom dagen och hade aldrig i mitt liv hört talas om någon norsk "hound". :o

Exact! Men da jag har hort talas om Norsk Alghund (och inte "elk" heller utan "Moose"!) blir jag bara sa forvirrad ... och grahund? och Jamthund? och ... :angel:

Mjo har sett att älghundarna verkar vara på väg att bli moderas i usa ( :eek: ). Men att placera de i hounds kategorin (där väl även vinthundar är hemmahörande i amerikansk gruppering?!) känns kanske lite magstarkt, i alla fall för mig. Men Norsk Älghund, Grå = Gråhund (sen finns Norsk Älghund, svart med och något som amerikanerna nog har missat Svensk Vit Älghund). Jämthunden ser iaf annorlundare ut i jämförelse med "gråhunden". Finns bild och beskrivningar på alghundsklubbens hemsida

Jag gissar att man helt enkelt gjort en engelskifiering (det är nog inget ord, haha) av "norsk älghund" - "norwegian elkhound". Alltså att man bara tagit det som låter lika utan att veta vad det är för hund, alternativt att det är skandinavier med dåliga engelskakunskaper som introducerat namnet. :laugh: Tur att de inte använde den vanliga svenska benämingen, då hade de ju blivit greyhounds. :D

Jag kan mycket väl tänka mig att t.ex. mina föräldrar på samma sätt skulle kunna presentera sina hundar som "always-hounds". :p Om det då är en ny ras så är det väl lätt att namnet anammas och sedan blir kvar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 271
Senast: Raderad medlem 120709
·
Hundhälsa Da jag fatt flera privata forfragningar hur saret utvecklar dig tankte jag att det kanske kunde vara interessant for manga har att se...
Svar
11
· Visningar
1 472
Senast: hastflicka
·
Äldre Jag undrar arligt och har grunnat pa den har fragan sedan jag kom till Sverige forra veckan. Det ar oerhort rasistiskt att anvanda...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
18 701
Senast: Lobelia
·
Övr. Barn Har varit franvarande fran buke ett tag, men sa poppar det upp en fraga jag inte vet vem jag ska stalla den till, da atervander jag...
Svar
2
· Visningar
1 103
Senast: vildros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka