Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dress?

A

Alpin87

Blev en lång rubrik där men men.

Jag är väldigt öppen för alternativa ridstilar och har en liten undran. I engelsk dressyr har man ju en ''stadig'' och ständig kontakt (med undantag för eftergifter) med hästen mun medan man i akademisk dressyr oftast har en ''slappare'' kontakt med hästens mun utan att förlora att hästen arbetar och nu undrar jag varför det skiljer sig så mkt här?

Varför byter man sig så fort till skarpare bett inom AD och vad fyller detta för syfte? Jag känner ibland att det känns fel att ha en så stadig kontakt och när man kräver mer samling så får man allt mer tyngd i handen. Kan känna att det är fel men många tränare uppmanar det men var kan det positiva i att ''bära'' runt hästen finnas?

Hoppas ni kan bena ut bland mina funderingar ;) :bow:
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Blev en lång rubrik där men men.

Jag är väldigt öppen för alternativa ridstilar och har en liten undran. I engelsk dressyr har man ju en ''stadig'' och ständig kontakt (med undantag för eftergifter) med hästen mun medan man i akademisk dressyr oftast har en ''slappare'' kontakt med hästens mun utan att förlora att hästen arbetar och nu undrar jag varför det skiljer sig så mkt här?

Varför byter man sig så fort till skarpare bett inom AD och vad fyller detta för syfte? Jag känner ibland att det känns fel att ha en så stadig kontakt och när man kräver mer samling så får man allt mer tyngd i handen. Kan känna att det är fel men många tränare uppmanar det men var kan det positiva i att ''bära'' runt hästen finnas?

Hoppas ni kan bena ut bland mina funderingar ;) :bow:


Varför man byter så fort till skarpare bett inom AD? Det är nog EN av femtio som byter till skarpare bett inom AD. Hur var det nu med det där med generaliseringar igen?

OBS, detta som jag kommer skriva NU är IRONI och inte illa ment, för jag är INTE nån sån som generaliserar: Varför är det så många inom VD med märkesutrustning och märkeskläder, som inte kan rida ute när det regnar eller under 10 grader varmt, är de rädda om frisyren, eller har dåligt med vardagskläder som det inte gör något om de blir blöta, eller? :angel:

Tänk på att de allra flesta som går från vanligt bett till stång, faktiskt har någon form av ridkunskap i botten... eftersom de faktiskt deltar på kurser med egen häst och har ridit en tid innan.

Betsling inom tävlingsdressyr är anpassad enligt TR

Men betsling inom AR är fri, utifrån vad som passar just den hästen vid just det tillfället, likväl som besling inom vanlig dressyr inte tävlingsinriktat är fri, utifrån vad som passar just den hästen vid just det tillfället.

Frågor och funderingar ÄR mycket välkomna, men snälla försök att hoppa över alla generaliseringar att ALLA akademiska ryttare gör si och ALLA vanliga dressyrryttare gör så. Det finns en milsvid nyansskillnad däremellan också... Allt är inte svart eller vitt!

Många av de som ridit på mina kurser har aldrig ridit på annat än tränsbett eller kapson.

Och så till mångas förskräckelse kommer lite privat svammel om mig själv. Men då kan de, som tycker så, sluta att läsa just HÄR.

Har ni inte slutat läsa, får ni skylla er själva. :p

Själv har jag ridit "vanligt" ridskoledressyr och buskrallyridning och buskdressyr a la akademiskt (utan att veta att det ens skulle komma något som skulle heta akademiskt) sedan 1973 fram till 1999 alltså 26 år och endast ridit på tränsbett oavsett slö häst, hängande häst, pigg häst, eller vad det nu varit, möjligen martingal eller gummisnodd, graman har jag aldrig använt och har någon häst jag skött haft hackamore, eller någon typ av stångbett pelham, jaktkandar eller liknande har jag gömt dessa i någon låda och skaffat ett vanligt två eller tredelat tränsbett. Om det är att snabbt byta till stång, så vet jag inte...

Men efter min ryggmärgsskada, så hade jag först ridförbud 1999-2001. Sen skaffade jag en egen donna... Som jag första året red på tränsbett. Då krävde jag inget, eftersom varken jag eller hästen var musklade för det. Sen fick hon ett års mammaledigt pga oförutsedd fölning.

Lagom till jag skulle sätta igång henne igen började jag rida för AR-instruktör. Allt eftersom jag hade kommit igång och krävde mer av min dam, ju starkare blev hon och hon visade att det var något som inte stämde när man försökte hålla kontakt på tränsbett. Jag började rida på jaktkandar och vips var hon samarbetsvillig igen, med bananslack på tygeln. Bananslack på tygeln fungerade inte på tränsbett, då hon vände ut och in på hals och nockade både mig och min kompis under haka och näsa... vilket inte var så lämpligt för mig som redan har en nack/ryggmärgsskada och min kompis fick näsblod två gånger och hjärnskakning en gång... Men med olika typer av stångbetsling kom damen till ro och nej, det var inget fel i munnen då vi har tandläkare ute en gång om året. Dessutom tar jag ut massör med regelbundna mellanrum och masserar/stretchar själv damen så gott jag kan däremellan.

Nu senaste halvåret har jag övergått från stång och kandar till vanligt tredelata igen, då jag mest lullar runt på vägarna runt skogen och åker till ridhus och hon har nu börjat komma till ro, även på tränsbett igen. Vilket jag också hade hoppats.

Men jag kommer fortsätta rida på stång för min instruktör och vid hemläxearbete från honom, då min häst fortfarande trivs bättre på det, när högre krav på arbete ställs.

Mvh

IH
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Nej jag tycker absolut inte man ska bära runt hästen, och en häst som ligger tungt i handen är inte samlad.
Stadig kontakt låter negativt. Men det man vill ha, som jag vill ha, är en jämn men lätt kontakt, ett lätt sug, att hästen förnöjt suger på bettet och håller en kontakt med min hand så att det finns en förbindelse igenom hela hästen när den arbetar ända ner i bakhovarna.
När kontakten inte är lätt och jämn har jag något att jobba på och inte med handen, kan man säga.:o
Jag vill inte ha en lång tygel och på grund av det större tygeltag när jag tar några, men framförallt inte eftersom det då inte finns den där ihopkopplingen av hästen som jag tycker måste finnas, igenom hela hästens överlnje ända ner i bakbenen.
Om din tränare har sagt att du ska ha mycket i handen så byt tränare!
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Kan känna att det är fel men många tränare uppmanar det men var kan det positiva i att ''bära'' runt hästen finnas?


Och återigen, tror jag att detta är ett missförstånd, från många ryttare. Jag tror inte alls att det finns många tränare inom någon ridinriktning vare sig ridinriktningen är vanlig eller "ovanlig", som uppmanar sina elever att "bära" runt hästen.

Utan det är vi som ryttare, som i så fall missförstår instruktörens instruktion. I all litteratur som jag har läst, vill man ha ett lätt, lätt stöd mellan hästens mun och ryttarens hand och därför bör väl det också vara något som de flesta tränare strävar efter.

Om någon annan har motsatt tro, vore det intressant att få veta hur de uppfattar saken.

/IH
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Nu blir jag väl halshuggen. Men jag upplever att det oftare är hårdare kontakt i TR än AR som konstant tryck. Däremot upplever jag inom AR att många rider på glapp tygel på stång och sen kanske är lite väl hårdhänta med stången då de väl tar i den.

Jag tror att kontakten blir hårdare inom TR för att man rider på framåt mer. Och är hästen inte igenom i formen så går den lättare emot ju mer energi man lägger i, spec om handen är still och bjuder in till det.
Rider man AR är det hos en del brist på energi i den form att pilbågen inte späns och tempot hålls lågt. Då går hästen sällan emot i handen heller. Spec inte om man lärt den av med det med stångbett som inte går att ta stöd på på samma sätt.

Det här är alltså de felridande ekipagen inom resp genre jag talar om. Och absolut inte alla.

Jag tror på en balans. En lätt kontakt där hästen inte tillåts hänga eller gå emot. Och där man lägger in mycket energi utan att det blir tungt i handen.
Men det tror jag de flesta ryttare har som ideal - en lätthet kombinerat med energi i ridningen.
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Nej jag menar inte att förespråkar detta utan att det är något de räknas med krävs innan hästen fått styrkan till samling. Det jag funderar lite då är om hästen är redo för den graden av samling om den måste ligga på på det viset?

Ingela: Jag kanske generaliserar en del men jag vet ingenting om AR så det är den bilden jag har och det är absolut inte menat som ett påhopp av något slag. Ledsen om det uppfattades så. Jag menar inte heller att ALLA gör så men har ju sett att det förekommer och undrar därför varför?
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Det är stor skillnad på att ha en mjuk lätt kontakt- ngt som är positivt för hästen- till att hålla i den.

en rätt riden utbildad häst kan man rida med " enbart" säte o skänkel.
Man har den kontakten för att som Thuphua skrev- spänna bågen. Andra kallar det för lyftkranen.

Det som är så svårt när man vill ha energi i hästen är att stämma av- halvhalter, för att få tillbaka en jämnvikt- att hästen inte hamnar i framvikt o försöker jaga ikapp sin balans.
Hästen kan inte ligga på- om man inte ger den ngt att ligga på- handens timing. Prova att lätta ur o hästen ska gå kvar.
Det gäller oxå att man låter hästen jobba lite självständigt o inte driver hela tiden- DÅ får man mkt i handen. Om man inte håller i den så behövs det heller inte- den onda cirkeln- driv o håll i- som är helt felaktigt.
Hästen blir då självgående o då fungerar halvhalter som det är tänkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Nej om hästen ligger på är den inte samlad alls, så antingen är den inte klar för det ryttaren vill ha, eller mera troligt är att ryttaren gör något fel, den tror att den ber om samling men kanske bara jagar på hästen framåt istället.
Förstår du hur jag menar? Om hästen samlar sig mera och bär mera vikt bak, då blir kontakten i handen lätt. Men även om den inte samlar sej mycket utan är på en nivå där samling inte är aktuellt ännu, så ska hästen alltid arbeta i balans, och då bär den sig själv fast i en lägre form. Den kan behöva lite mera stöd när det inte är så stark, men det ska aldrig kännas som om ryttaren bär omkring på hästens huvud, den ska inte ligga på så att ryttaren sitter och håller emot, då blir det bara låst och en dragkamp där tygeln blir bakåtverkande och det får den inte vara. Hänger du med? Det är ryttarens kropp, som ska vara i balans med hästen, som samlar hästen.
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Jo så där ser jag det med men när man kräver en viss samling av hästen får man enligt mig för mycket i handen, dvs att hästen egentligen inte orkar och därför undrar jag om det är rätt att kräva den sortens samling om man har så mkt i handen?
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Jo så där ser jag det med men när man kräver en viss samling av hästen får man enligt mig för mycket i handen, dvs att hästen egentligen inte orkar och därför undrar jag om det är rätt att kräva den sortens samling om man har så mkt i handen?

För att komma vidare till samling med en självbärig häst måste man jö kunna kräva lite mer och mer för att muskla, får man svaret i handen så får man backa i grundutbildningen och tom ifrågasätta sin egna hjälpgivning och svaret, feedbacken man får från hästen.

Sen kan man fråga sig om man samlar på "rätt" sätt dvs med driving till en häst som väntar och tar halvhalter med sätet som innebär att man kan rida på eftergift.

"eftergiften i handen är en följd av eftergift från bakbenen"
Kan man tänka och rida efter detta citat så tror jag att detta svarar på din fråga. Orken från hästen däremot är något som man måste vara lyhörd för. Tar man utbildning och kräver mer och mer i delmål- är det upp till ryttaren att vara lyhörd nog till att aldrig kräva el ta ett för stort delmål så hästen har en chans att klara av kraven.
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Nej jag menar inte att förespråkar detta utan att det är något de räknas med krävs innan hästen fått styrkan till samling. Det jag funderar lite då är om hästen är redo för den graden av samling om den måste ligga på på det viset?

Inom AR så strävar man efter självbärighet redan från början.

Man börjar idealt från marken och låter hästen lära sig att bära med bakbenen utan ngn extra tyngd i form av ryttare, och i enbart skritt.
Så småningom avancerar man till trav och till uppsuttet, men inte snabbare än att hästen hinner muskla sig så orken till självbärighet finns, och hästens förståelse av uppgiften måste också hänga med.

Så mitt svar är nej, hästen är inte redo för den övningen om man måste stödja den hela tiden i handen. I mitt tycke ger det upphov till spänningar både hos hästen och ryttaren som omöjliggör den avslappning som behövs för en lyhörd ridstil.

Angående graden av kontakt så är det väldigt tydligt på min häst (Magic Step) vad skillnaden är. Ett kontinuerligt stöd protesterar han direkt emot, medans en glappande tygel blir oprecist och ger en ryckig ridning.

Han vill ha en mkt mkt svag kontakt utan tyngd i men där båda ryttarens och hans rekationer tydligt kan kännas åt båda håll.
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Så hästen får inte ridas innan den kan samla sig?

Hur ska man då kunna bygga upp hästen?

Den är inte gjord för att bära bak på många års styrketräning.

Hur rimmar det med att först hitta nedåtsökning?
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Inom AR så strävar man efter självbärighet redan från början.

Man börjar idealt från marken och låter hästen lära sig att bära med bakbenen utan ngn extra tyngd i form av ryttare, och i enbart skritt.
Så småningom avancerar man till trav och till uppsuttet, men inte snabbare än att hästen hinner muskla sig så orken till självbärighet finns, och hästens förståelse av uppgiften måste också hänga med.

Så mitt svar är nej, hästen är inte redo för den övningen om man måste stödja den hela tiden i handen. I mitt tycke ger det upphov till spänningar både hos hästen och ryttaren som omöjliggör den avslappning som behövs för en lyhörd ridstil.

Angående graden av kontakt så är det väldigt tydligt på min häst (Magic Step) vad skillnaden är. Ett kontinuerligt stöd protesterar han direkt emot, medans en glappande tygel blir oprecist och ger en ryckig ridning.

Han vill ha en mkt mkt svag kontakt utan tyngd i men där båda ryttarens och hans rekationer tydligt kan kännas åt båda håll.
Det du menar med kontinuerligt stöd- låter i mina öron som en fast okänslig hand, så den reaktionen förstår jag.
Att man har en levande hand o har kontakt- hästen tar ett litet stöd- ska det vara så svårt att skilja på att hänga eller att våga söka ett litet sug:confused:- hästen trivs med bettet o backar inte av- går bakom hand.

Sen undrar jag var man lägger in i att få hästen att tycka att ridning är trevligt kommer in. Bara träning.
Detta ska vara som Förskola.

Unghästen ska mest vara i skog o mark o stärka sig på ett naturligt sätt. Få muskler, utan krav på ngn samling- Det blir en trevlig stund o den får livserfarenhet tillsammans med sin ryttare- mentor. Då får man heller inga problem att kunna rida ut- snarare- den VILL ut:banana:
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Jag undrar vad du menar i praktiken? Det låter som om du menar att hästen ska kunna gå samlad direkt man rider? Jag skulle nog behöva veta mera konkret vad du menar?

När du säger svag kontakt är det samma som lätt kontakt när andra beskriver, svag låter negativt, vagt, i mina öron. Men det kan vara bara att vi bara beskriver det på olika sätt? Menar du hängande tyglar eller har du en kontakt hela tiden?
Vilken form ser du att hästen rids i när du börjar? Hur rider du en unghäst om du skulle beskriva mer? Jag måste förstå mera hur du menar, tror jag.
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Jag förstår inte hela grejen med att bara skritta.
Det är ju när man travar o galopperar som den BÄR upp den- använder sina muskler o ökar då upp dem via belastningen som själva ridningen ger.
Om man dessutom skrittar dem på tygeln- jobbar den inte alls GENOM kroppen.
Jag brukar gå hem med mina unghästar- just för att inte sitta på dem i onödan.
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Jag förstod inte att elbereth bara skrittade unghäst:crazy: Var det så? Det hoppas jag att det inte var.
Men jag skulle gärna vilja få lite mer information om hur ett träningsupplägg för en unghäst skulle kunna se ut för en akademisk ryttare, när jag läste elbereths svar. Jag kan ju ha missuppfattat väldigt.
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Såg att jag skrev fel. ska givetvis - bära upp SIG:

Jag hoppas oxå att jag har missförstått.
Det finns ingen idrottman/ häst som bara går, som kan bygga muskler av egen vikt. Inte ens med böjgång. Man kan givetvis tolka en rund människa som musklad:angel:
Man vill ju att föl o unghästar ska stärka sig genom lek i kuperade hagar- för att sen bli hållbara som rid/ sporthästar.
Kl
Den fixering som kan tyckas råda vid samling kanske i framtiden kan ge avel- som med Schäfrarna på 80-talet- De som ser ut som de sitter. För mkt vinklade bakben som ledde till mkt skador på höft o kbä.
Nu väger hunden bara en bråkdel av hästen o har ingen ryttare på:grin:
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Om man dessutom skrittar dem på tygeln- jobbar den inte alls GENOM kroppen.
Jag brukar gå hem med mina unghästar- just för att inte sitta på dem i onödan.

Men varför arbetar inte hästen igenom kroppen på tygeln i skritt ? Jag har lärt mig tvärtom..dvs att det är bättre att just skritta på tygeln och då gärna rund istället för fri skritt.
Hur folk gör med unghästar borde vara olika, själv satt jag på men på tygeln i en avslappnad skritt och lyckades på detta sätt få upp poängen från bruksprovet som var 6 till 7 poäng på kvaliten och på tävl till 8 för mellan-ökad.

tillägg
Det som skall prioteras borde väll vara att alltid se till att skritta och följa med med handen iom huvudpendlingen för att inte förstöra skritten.
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Jag håller med alla om att hästen inte orkar om den ligger för mkt i handen men har svårt att se att man kan frångå det helt och hållet på så vis att någon gång kommer man till en punkt då hästen inte orkar eller blir lat och lägger sig i handen. Ofta frånkommer jag detta genom mer skänkel och att drivning vilket ger en mer självbärig häst. Dock kommer man ju någon gång till det stadiet då hästen inte orkar. Jag menar inte att man för den skullen ska bära runt hästen men att den kanske behöver mer stöd och att man inte kan rida med enbart ett fjäderlätt stöd.
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Dock kommer man ju någon gång till det stadiet då hästen inte orkar. Jag menar inte att man för den skullen ska bära runt hästen men att den kanske behöver mer stöd och att man inte kan rida med enbart ett fjäderlätt stöd.

Det kan ligga något i det du skriver men om man erbjuder handen som stöd blir man lätt hemmablind som gör att stödet tenderar att bli värre och värre.
För min del skulle jag hellre hitta en bra övning som hästen får arbeta i själv- som på sikt stärker utan att jag som ryttare erbjuder mer stöd.
 

Liknande trådar

Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: AW
·
Träning Hej! Jag är en vuxen nybörjare som ridit ca ett år. Det mesta går rätt bra men känner att jag missat en del basic-grejer och något som...
Svar
12
· Visningar
3 356
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 983
Senast: Immer
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp