skillnaden mellan att äga en stor eller liten hund.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ylvisen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 2 916
Y

Ylvisen

Hej det här är mitt första inlägg här, men läser allt ni skriver.:bow: Äger nu en jack russel och trivs jätte bra med det. Har förr haft två schäfrar och en collie. När vi (jag och min man) hade schäfrarna så kunde folk gå omvägar när man möttes. Men nu när man har en liten (och vit...) hund så släpper alla fram sina hundar utan att äns fråga om det är ok. Hur kommer detta sig?

Min hund är jätte trevlig och "gillar alla" men det kan ju inte andra hundägare veta. Tyvärr blev han påhoppad av en schäferhanne för några månader sedan och har efter det fått den fula ovanan att skälla på alla hundar. Vi tränar jätte mycket på att få bort detta och det går väldigt bra. Problemet är att folk släpper fram sina hundar och dessa är ju inte alltid så snälla.

Sist nu så var det en man med två mopsar som vi mötte. Jag tar fram en leksak och får min hund att inte bry sig om dessa mopsar. Helt plötsligt skäller min hund mot dessa och jag tittar upp. Då står mannen och hundarna en meter ifrån oss och han påpekar att min verkar lite nervös. Jag svarar att ja, han har blivit påhoppad för inte så länge sedan och vi övar på att få bort osäkerheten. Blir så paff att jag inte säger nått mer, men blir väldigt irriterad på att folk inte kan tänka sig för. Det här händer rätt ofta och jag funderar på varför folk inte är mer försiktiga om sina hundar? Jag visar på alla sätt att jag inte är intresserad av att hundarna ska träffas, men ändå släpper de fram sina.
Några teorier?

/Ylvisen

Sv: skillnaden mellan att äga en stor eller liten hund.

Min hund släpper folk gärna fram sina hundar till också! Han räknas nog som stor (76-77cm hög tror jag). Men han är fläckig röd/vit och 'ser snäll ut'.
Även TVÅ olika dagisklasser vid olika tillfällen har sprungit fram och omfamnat honom i en cirkel. Tur att han faktiskt är hygglig!

Så jag tror inte det handlar om storleken utan mer om utseendet.

Schäfrar vet väl alla hur farliga dem är;)

Jag tycker ofta att ägare till hunden man möter agerar på det sätt man agerar själv (eller fattar vinken på ens eget kroppsspråk :D)

Jag har en dvärgschnauzerhane 2 år (svart och silver).

Om jag tar in min hund att gå "fot", inte tar ögonkontakt med mötande utan koncentrerar mig på mitt och ev tar ut avståndet så har jag aldrig mött någon som släppt fram sin hund. Om jag däremot inte tar in Wilton lika stramt utan har han mer "ledigt i koppel" och jag själv hälsar på mötande verkar mötande ofta tro att då är det ok för hundarna att hälsa också...

Efter att jag märkte har jag snabbt börja "läsa av" mötande och agerar efter det. Känner jag inte igen mötande eller vet att det är en hund Wilton inte gillar tar jag in honom och går förbi utan att ta ögonkontakt. Låter kanske lite trist och tjurigt, men vissa tror ju att alla hundar "måste hälsa på varandra".

Jag har ett stycke rottis/schäfer som jag är ute och härjar med, hon borde ju se lite läskig ut, men inte då! I kollektivtrafiken och i staden brukar småbarn klättra på henne, stoppa fram händer både här och där och låta och bete sig för att föräldrarna en stund senare frågar om det "är okej?".
Självklart ska man inte ha en folkilsk hund på djurgårdsfärjan men om DE kommer och sätter sig en milimeter från oss tycker jag också det är deras ansvar att fråga innan man börjar pilla med hunden. Ibland går det lite för långt i att människor aldrig tror något ont om hundar, det går över i respektlöshet.

Hundägare släpper oftast inte fram sina hundar, för att de tror att hon är en hane. När de vet att det är en tik brukar det inte vara så noga. Och många småhundsägare beter sig som att hon vill äta upp deras hundar så också dessa slipper vi. Hon är inte så himla bra på hundmöten (fixerar, stannar, lägger sig, reser ragg) så jag uppskattar när de som har lydiga/ obrydda hundar bara går förbi. Stannar de också blir det mycket mer dramatiskt för henne.

(Ovanstående verkar ju helt sjukt förresten, det förutsätter att det inte bor några tikar i krokarna... Har aldrig funderat då långt men det är oftast hanar vi träffar på)

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 303
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 884
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 490
Senast: Trassel12
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 862
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka