Skillnad vid inridning isis vs halvblod?

Lona

Trådstartare
Det har säkert diskuterats tidigare men vad är det för skillnader när man skall rida in en islänning mot tex ett halvblod?
Ridit in vanliga hästar har jag hjälpt till med förut men till hösten skall jag antagligen hjälpa till med en islänning, det är isisar för hela slanten som gäller här numera. Vad skall man tänka på?
(Naturligtvis har vi tillgång till instruktör och ägaren är mycket kunnigare än jag är :).)

Sv: Skillnad vid inridning isis vs halvblod?

Själva inridningen är det ingen skillnad på, en islänning kräver samma verktyg som övriga hästar för sitt fortsatta arbete. Det är när det kommer till gångarter som man kan behöva hjälp i de fall man inte har tidigare erfarenhet.

Men gör man inget för att underlätta/inte bjuda in hästen till att använda de olika gångarterna under insittningen/inridningen? Vilka gångarter vet jag dock inte vad jag menar :p

Jag tänker på när man med en 3-gångshäst börjar trava den mer än de typ två första gångerna (som mest går ut på att gå fram utan att blir rädd för ryttaren ovanpå) och när man låter den börjar galoppera (vilket jag gör jättetidigt om jag rider in själv, typ 5 gången jag sitter på kanske?)? Hur liksom gör man? Kvittar det vad hästen har för gångart helt eller försöker man underlätta för den att göra si eller så?

Men gör man inget för att underlätta/inte bjuda in hästen till att använda de olika gångarterna under insittningen/inridningen? Vilka gångarter vet jag dock inte vad jag menar :p

Jag tänker på när man med en 3-gångshäst börjar trava den mer än de typ två första gångerna (som mest går ut på att gå fram utan att blir rädd för ryttaren ovanpå) och när man låter den börjar galoppera (vilket jag gör jättetidigt om jag rider in själv, typ 5 gången jag sitter på kanske?)? Hur liksom gör man? Kvittar det vad hästen har för gångart helt eller försöker man underlätta för den att göra si eller så?

Precis i början struntar jag helt i vad hästen har för gångart. Hästen måste först lära sig hjälperna för att man ska kunna påverka gångarterna. :)

Just i början är det nog ingen större skillad förutom att vi oftast använder av oss annan utrustning ex. repgrimma istället för kapson, många islandstränare tömkör inte, osv. Men annars är det nog ingen större skillnad från början. Utan skillanderna börjar nog synas lite längre fram (ca 1½månad) då vi börjar med töltsättning osv.

Jag försöker själv att använda mig av grundgångarterna så långt det är möjligt i första skedet, ibland så går det inte beroende på hur balanserad hästen är.

Men det är lite som att lära sig i skolan, kan du inte läsa och skriva så kommer du helt enkelt inte vidare. Den första delen av inridningen inriktas väl inte på galoppen direkt, utan mer på att hästen ska kunna gå fram, den ska kunna svänga för tygel samt flytta sig för skänkel. Man bör också förankra att hästen förstår att ta emot sätes hjälper, i andra delen av inridningen så försöker vi växla i de olika gångarterna. Jag brukar också försöka få hästen att förstå hur den arbetar med sträckt överlinje redan i första skedet, om än så i kortare sträckor.

Det går ju inte att säga att exakt den femte gången man sitter upp så ska hästen galoppera. I början som Sara Andersson skrev så är det viktiga att man lär in hästen signalerna och där spelar det ju ingen roll vilken ras man sitter på. Vissa har oerhört lätt för sig, med andra tar det längre tid. Och varför ska man jäkta? Jag sitter inte länge på hästen i början. Ökar succesivt och känner efter när hästen är redo för nästa steg i utbildningen sas. Jag jobbar ganska mkt från marken innan och har röstkomando för de olika gångarterna, de underlättar när man sedan ska börja med ryttaren å ryggen. Ingen större skillnad på de olika raserna i detta avseende. Jag tkr att om man är osäker så tar man hjälp av kunniga och kanske inte ens köper sig en egen unghäst. För det är ju bra att man har lite hum om vad man pysslar med så det inte blir alltför tokigt, för hästens skull och även för den som sedan kommer ha denna häst. bättre att köpa en äldre, inriden häst då.

Precis i början struntar jag helt i vad hästen har för gångart. Hästen måste först lära sig hjälperna för att man ska kunna påverka gångarterna. :)

Jag har ju verkligen noll erfarenhet av isisar men det där med att lära sig hjälperna gör ju hästen från första stunden man sitter upprät på den. En 3-gångshästs första trav är ju inte "bara trav" utan man/jag försöker ju redan då balansera upp den till en bra trav sas.

Där funderar jag över hur man gör med en isis, ska man försöka ha den till att trava då oxå?

Ni behöver fö inte oroa er, jag tänker inte köpa isisunghäst utan såg tråden under nya inlägg bara och blevi ntresserad :D

Jag tycker oftast man spar galoppen på tok för länge (jag pratar om vanliga 3-gångshästar) och gör en "grej" av det. Därför vill jag lägga in den så tidigt som möjligt (fortf på vanliga hästar), de är inte och ska inte hellre bli något mer spec att galoppera jämfört med att trava.

Därför undrade jag hur ni gör, jag har förstått det som att isisar kan ha svårt att skilja på gångarterna, det har ju oftast inte en vanlig 3-gångshäst :)

Ok :)

Med sträckt menar du lång och avslappnad/lagom aktiverad överlinje eller?

Lite aktiverad överlinje skulle jag säga, eftersom det är utifrån den formen hästen förväntas arbeta så kan den lika gärna få introduceras i all enkelhet. Jag vet inte vad du menar med lång, sträckt för mig är visserligen längre men ändå rund.

Med lång menade jag bara motsatsen till att hästen är kort och spänd i överlinjen, att den börjar söka sig fram till bettet och börjar så smått komma framför skänkeln sas. Jag är med dig!

Jag skulle nog säga att påverka hästen till att "gå fram" med energi i de olika gångarterna blir viktigt, oavsett om hästen väljer trav,tölt eller pass. Som ryttare försöker jag då vara rätt neutral i min sits, inte falla fram och inte störa när hästen gör rätt. Som du skriver så lär sig hästerna hjälperna från första sekund, men i början är det ju ofta en hjälp i taget det handlar om och vid ex. töltsättning krävs det för många hästar en samverkan av hjälperna så det är nog det som Sara syftade på, eftersom det inte finns en tydlig "travhjälp" och en annan "tölthjälp" i form av "skänkel = trav".

Många hästar väljer ju trav i förstahand men för de som väljer tölt skulle jag inte medvetet försöka påverka fram en trav i första hand (nu pratar vi fortfarande uppsuttet men med longering, när ryttaren precis börjar påverka/lära in hjälperna). Galopp, om hästen är tillräckligt balansera för att KLARA galopp på volt, så varför inte? Annars brukar jag lägga in galopp rätt tidigt under de första ensamma ridturerna beroende på hur lätt hästen är att jobba med.

Då är jag mer med! Tack :)

Jag själv rider aldrig i lina eller longerar.

Fungerar isisar bra att longera inspända? Hur påverkar man gångarterna då eller löser de det själva med stöd av inspänning och drivning?

Personligen så ser jag inget skäl till att longera med inspänning, jag föredrar att tömköra med dubbla tyglar där jag kan inverka mer aktivt. Det kan fungera för att hästen ska vänja sig en tygelkontakt men vad gångarterna resulterar i är nog individuellt för varje häst. (Kan tänka mig att en del hittar traven med drivning medan andra glatt kommer passa runt ;)

När jag jobbat med inridning börjar vi ofta med longering med passiv ryttare, för att övergå till longering med ryttare där ryttaren eftersom tar över kommandot mer och mer gällande förhållning och framåtdrivning och så småningom även styrningen.

Det har säkert diskuterats tidigare men vad är det för skillnader när man skall rida in en islänning mot tex ett halvblod?
Ridit in vanliga hästar har jag hjälpt till med förut men till hösten skall jag antagligen hjälpa till med en islänning, det är isisar för hela slanten som gäller här numera. Vad skall man tänka på?
(Naturligtvis har vi tillgång till instruktör och ägaren är mycket kunnigare än jag är :).)

Oj det är olika finns nog lika många sätt att rida in som lika många länder det finns på Jorden.

Själv töltar jag inget alls det första året.Jag villha enislandshäst med extremt starka grundgångarter. Det ska likxom inte vara någon skillnad attritta på en islandshäst och rida trav skritt galopp,Skillnaden kommer att du här kan om du vill tölta å i vissa fall passa.

Jag red mitt sto i bara trav skritt å galopp första året.Sedan tog vi in tölten, och är rätt säker på att det är särför hon är så klockren i alla sina gångarter ocg lättväxlad.
Hon är utbildad idag mitimellan LB-LA

*KL*
Intressant att läsa era svar! Hästen kommer att ha gjort en del (riktigt vad vet jag inte, det beror väl lite på hur mycket hästägaren vill göra själv kontra hur mycket det kostar att låta proffsen göra det) när hon kommer till stallet så vi får väl se vad som passar.
Jag antar att man får lite hintar från de som har henne nu - hon går i unghästflock för tillfället hos duktiga människor som då alltså också gör en del grundläggande jobb med inridningen :).

Ja om det handlar om insittning av hästen, då kommer det att finnas lika många metoder som länder. När det gäller inridning, så är nog resultatet detsamma och metoderna skiljer sig nog inte särskilt mycket utan möjligen vilken ordning sakerna ska läras in. Grunden för alla hästar är nog detsamma, att klara av att gå fram, att kunna svänga för tygel samt kunna ta emot och svara på ryttarens sits och inverkningar samt att kunna stanna. När det kommer till att flytta sig för skänkel så är detta något som verkar vara lite si och så med och oftast på hästar som går som rena fritidshästar eller hästar som används som renodlad transport.

En liten fundering, hur ska du kunna ändra på hästens anlag? Min förra häst hade ganska svårt för traven, det tog flera månader innan hon kunde trava ett varv på volten vid löslongering utan att gå över i tölt och ännu längre innan hon lyckades med det med ryttare. Hur hade du och hon hade lärt sig trava vid 12 års åldern och var 13 när jag köpte henne.

Hur hade du gjort vid inridningen av en naturtöltare som inte gärna travar och töltar vid hand om hon får välja själv? Jag menar innan hästen lärt sig att trava under ryttare (eller alls)? Ska fokus vara på att få rätt gångart? Ska hästen aldrig få slappna av i den gångarten den föredrar? Gissningsvis hade det tagit ett halvår eller så för min förra häst att lära sig trava och bli hyfsat stabil och ridbar i traven (inklusive arbete från marken), alltså att komma till den punkten där 3 gångare börjar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Islandshäst Hej hej. Jag tänkte om ni kunde hjälpa mig med en sak.. Jag har en bekant som har frågat mig om jag vill komma igång med inridning med...
Svar
8
· Visningar
2 854
Senast: Aston
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 862
Senast: skuggi
·
Hästhantering Vet inte riktigt hur jag ska börja att förklara, eftersom att det är ett beslut jag behöver hjälp med som egentligen är ganska...
2
Svar
27
· Visningar
5 883
Senast: Domino_s
·
Islandshäst Hej! Jag har haft häst i många år och har ridit in en del olika individer av olika raser. Har nu en islandsvalack född -07, som jag...
Svar
16
· Visningar
5 371
Senast: keilir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka