Skillnad rädsla och trams?

Bakam

Trådstartare
Hej!
Jag har köpt en häst som jag haft ca 2 ½ månad. Han är fantastisk att rida, mycket känslig och lyhörd för ryttaren, men visat sig otroligt tittig och nervös ute. En av de första ridturerna vi gjorde (red ut) så blev han rädd, vände på en femöring och satte av i sken och jag trillade av, jag var inte beredd. Senare när han har betett sig så har jag kunnat stoppa honom efter ett par galoppsteg. Iallafall så när han ser något "läskigt" som kan vara precis vad som helst, en sten, en stubbe eller nåt jag inte ser, går han långa omvägar, stannar eller kastar sig iväg.
För att vi ska vänja oss vid varandra har jag gått promenader med honom och det har gått bra och jag rider ut med sällskap.
Nu till min fråga: vi har ridit samma runda flera gånger och på ett ställe blev han jätterädd och kastade sig handlöst ut i åkern (vi galopperade). Därefter har vi gått förbi där igen och det finns inget att vara rädd för, men ändå ska han ut i åkern. Så idag började jag misstänka att han tramsade istället och faktiskt inte var så rädd. Så vid stället där han brukar bli "rädd" drev jag på honom ordentligt och visade att han INTE fick ta till höger (ut i åkern) och det gick ganska bra. Alltså var han inte så rädd är min tolkning.
Men hur ska man skilja på om det är rädsla eller trams? Om jag är på honom och han är rädd kanske allt blir värre? vad tror ni? jag börjar ju känna honom en del, men inte helt naturligtvis det tar tid, men jag ville ändå höra om någon har några bra erfarenheter att dela med mig.
Tack på förhand!

Sv: Skillnad rädsla och trams?

Det är aldrig trams ;)
Om hästen inte är rädd men ändå gör något, så beror det på att den inte vet att den inte får, eller så förväntar den sig bråk från ryttaren och gör det för att komma undan bråket (även om det är beteendet som skapar bråket så fattar hästen inte alltid det..)
Så antingen är hästen rädd för omgivningen, för ryttaren eller så vet den inte vad som förväntas av den.

Jag försöker lösa problemet på samma sätt oavsett vilket det är, nämligen genom att lugnt visa och förklara vad jag vill ha gjort och berömma alla försök åt rätt håll.
Kan vara svårt om hästen är tittig, men första steget är ju att lugnt be den gå fram om den stannar, eller att hålla den sysselsatt med något om den tittar på allt (exempelvis att ställa den, göra en skänkelvikning eller vad som helst) för att få fokus på dig. Om den fokuserar på något speciellt kan man helt enkelt ha målet att rida förbi, helst med fokus på dig. Beröm vad man får, men beröm aldrig om hästen tänker på det läskiga..

Att hästen hoppar iväg i full galopp är ju lite svårare att förebygga/jobba med när det sker, man sitter där så fint.. men det är enlit mig helt enkelt att vända tillbaka och rida förbi stället med samma krav på fokus som om den tittar/fokuserar på något annat. Om den hoppar förbi/framåt ignorerar jag bara (ja, jag stannar förståss hästen så snabbt jag kan, men rider inte tillbaka bara för att). I värsta fall kan jag mycket väl hoppa av och leda hästen, så länge det inte blivit en kamp mellan oss.

Genom att inte ta upp några krig i onödan utan vara mild och tydlig så blir hästen uppmärksam och trygg.

Men hur ska man skilja på om det är rädsla eller trams? Om jag är på honom och han är rädd kanske allt blir värre?

Jag har ju en häst som är likadan och för min del spelar det ingen större roll om det beror på det ena eller det andra för båda reaktionerna går att komma tillrätta med med samma metod dvs genom att vara lugn, trygg, enveten, ha tålamod och en stor dos humor. :D
Det handlar naturligtvis om att skapa ett förtroende och det kan ta sin lilla tid.

Min häst är som sagt en riktig fegpropp och tillika tramspelle så idag när det regnade ute så lekte vi "inte-nudda-marken", snorklade i vattenpölar och hoppade jämfota över en träbro. :banana:

Jag vet inte riktigt vad du menar med "gå på honom" - men så länge han rör sig framåt hade jag bara ridit på. Ge den en tydlig ram, håll om med skänkel och ha kontakt. Går han och tittar så kan du rida sidvärts, eller ställa bort hans huvud. Vissa hästar funkar bättre om de får ha lite tempo förbi "faran". Du ska ha linjen klar i huvudet, och rida dit ni ska - om hästen steppar iväg så fokusera på linjen.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "gå på honom" - men så länge han rör sig framåt hade jag bara ridit på. Ge den en tydlig ram, håll om med skänkel och ha kontakt. Går han och tittar så kan du rida sidvärts, eller ställa bort hans huvud. Vissa hästar funkar bättre om de får ha lite tempo förbi "faran". Du ska ha linjen klar i huvudet, och rida dit ni ska - om hästen steppar iväg så fokusera på linjen.

:bow: Håller med

TS: aldrig trams! Men ge hästen något annat att tänka på enl ovan så ger du den en metod att hantera sin rädsla och tittighet, dvs den får koncentrera sig på dig istället så lotsar du er båda förbi det läskiga.

Lycka till!

Håller med Zabby, det är aldrig trams, hästar kan inte tänka så.

Om jag var du skulle jag börja med att låta hästen stanna om den blir osäker. Sitt bara där uppe och vänta lugnt, hästen ska stå i färdriktningen och får inte kasta sig. När den slappnar av ber du honom gå fram igen, blir han osäker igen får han stanna, inte kasta sig och inte snurra runt.

Låt honom andas, lugna ner sig och inse att han inte kommer att bli pressad förbi något han är osäker på. När han får egen maskin "vågar" gå förbi så stärks hans självförtroende något enormt, och ganska snart ska du se att han slutar kasta sig.

Om du promenerar med honom kan du låta honom gå lite före, gör samma som ovan om han blir osäker.

"Hästar kan inte tänka så"? Ursäkta, men jag måste protestera...... vet inte vad jag ska skriva, men det var det tokigaste jag har hört...!

TS, skillnaden är hårfin och det kan ta lång tid innan man känner den. Metoden är densamma, rama in och låt den inte smita därifrån, inte vända eller kasta utan gå där du har tänkt dig. Om en häst är tramsig så är jag tuffare mot den än om den faktiskt är rädd, för då låter jag den ta lite tid på att inspektera. Jag vill ha en modig häst som istället för att fly fältet checkar läget, men den får inte checka läget varje dag (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1106885).

Jag håller inte med Zabby, hoppa aldrig av en häst väl du suttit upp, det förlorar man på. (att från början leda en häst är en annan sak).

kl
Jag håller med om att hästar inte kan tramsa med flit, "låtsas vara rädd" osv.

Nu vet jag inte hur jag skall säga dethär utan att det blir fel.. så ett exempel:

Om man själv har fruktansvärt roligt/är energisk/fjantar sig tillsammans med en kompis kan man ju reagera hejdlöst på små saker. Man hajar till, situationen gör att man reagerar mer, fastän man annars inte skulle ha brytt sig.

Alltså, hästen kan ju "tramsa" på ett sådant sätt att den inte egentligen är panikartat rädd, men den är energisk - nipprig och behöver en lugn, bestämd hand.

Ja, hoppas nån är tankeläsare :)

Nej, hästar tramsar inte bara för att. De är djur och reagerar, beroende på dagsform kan de reagera olika på olika stimuli.

Jag blir nyfiken på exakt vad du menar att man förlorar genom att sitta av en häst vid problem?
Stöter ofta på det påståendet men har aldrig fått ett vettigt svar...

En anledning till att sitta kvar på hästen är att man har bättre möjligheter att påverka den än om man sitter av. Man "känner" vad hästen "tänker" i sin kropp och kan därmed parera med skänklar, tygeltag och vikt. Man behöver därmed inte titta på hästen, som man gärna gör i en läskig situation när man leder den, för att läsa av vad den är på väg att göra. Istället kan man om man sitter kvar på titta åt det håll man är på väg, vilket hästen känner, rama in den och hjälpa den förbi det läskiga.

/V

Tack för att ni tog er tid att dela med era synpunkter och erfarenheter! :)

Trams är kanske fel ord, jag hittade inget bättre, men min erfarenhet är att det är skillnad på rädsla och trams/eller vad vi kallar det. Jag har tex ridit hästar som "skyggat" inför något, men det egentliga syftet var att få vända om och springa hem. Där har jag varit mycket bestämd och tydlig och tagit i för att hästen ska gå den väg jag bestämt. På en rädd ska man naturligtvis också vara bestämd och tydlig, men med hänsyn till att hästen faktiskt är rädd. Som ryttare måste man anpassa sig efter hästen och ställa krav utifrån situationen. Hoppas ni förstår vad jag menar, jag menar inte att man ska bråka eller gorma till en häst utan det är ett gott ledarskap som behövs i båda fallen, men jag tror ändå det är skillnad. Men det är intressant med era synpunter!

Fast det beror ju helt på ekipage. Om ex ryttaren känner sig säkrare på marken är det ju bättre att sitta av, än att försöka intala sig själv att man inte blir nervös.

Många gånger handlar det ju om ryttarens rädsla samt relationen till hästen, får man det att fungera innan brukar det mesta gå enklare :)

Vissa gånger är det bättre att leda hästen, andra gånger bör man sitta kvar.
De gånger jag har stigit av har jag dock krävt något av hästen innan, att den lyssnar på nån typ av hjälp.

Och att man har bättre känsel från ryggen stämmer knappast in på alla ekipage, man kan läsa av en häst väldigt bra utan att behöva stirra på den.

Nu var frågan om anledningen till att sitta kvar på en häst. Jag har bara svarat på den frågan. Sedan vet vi ju att rädda ryttare gärna hoppar av.

Hur läser du av en häst som du inte ser (jag skrev inte "stirra", men rör sig hästen tittar man gärna på den och vänder sig om med sitt kroppsspråk -> påverkar hästen åt motsatt/fel håll -> bort från faran) eller känner hur den andas/hjärtat slår/musklerna rör sig? Jag säger inte att det är fel att hoppa av om du är rädd.

/V

En anledning till att sitta kvar på hästen är att man har bättre möjligheter att påverka den än om man sitter av. Man "känner" vad hästen "tänker" i sin kropp och kan därmed parera med skänklar, tygeltag och vikt./V

Instämmer helt i detta.

Jag har "suttit av" två gånger på min häst men båda gångerna fick jag lite hjälp på traven om man säger så. :angel:
Ena gången slog han på en tvärnit men det gjorde tyvärr inte jag. Andra gången lekte han rodeo och då hamnade jag till slut i en snödriva och fick höra av polarn som red bakom: F-n vad länge du satt kvar! :rofl:

Tack, men min fråga (om det var till mig du svarade?) var ju vad man förlorar genom att sitta av.

När jag läste inlägget tolkade jag det som att man typ skulle "förlora striden" genom att sitta av, och det förstår jag inte hur det hänger ihop.

Naturligtvis "förlorar" man sina skänklar om man sitter av, men jag vet inte om jag kan hålla med om att jag förlorar känslan av hans "tankar". Men det är kanske personligt, vi jobbar väldigt mycket med våra hästar från marken och då lär man kanske känna dem bättre från det hållet så att säga.

Mitt svar blev lite felriktat eftersom jag hade ponnyryttaren_s svar i mitt huvud ("hoppa aldrig av en häst väl du suttit upp, det förlorar man på.")
ursäktar mig där.

Nej det var jag som skrev stirra, och menade att man blir ju inte handlingsförlamad bara för att man står på marken :)

Inte känner du hästens puls från marken men om du tränat med din häst från marken är det väldigt lätt att läsa av den och förutse nästa handling.
Det är rätt så lätt att parera en häst med bara sitt kroppspråk utan att man ens behöver röra den.
Klart att man måste se på den, men det gör inte att man automatiskt påverkar hästen åt fel håll.

Jag är absolut inte emot att sitta kvar på hästen eftersom jag helst gör det själv, men som sagt det beror helt på hästen och vår relation.

Jag tror det många gånger är ryttaren som tappar fokus i konflikter, vilket jag själv gjort många gånger (inte bara gällande att hästen är rädd). För mig har det då vart bättre att stiga av, eftersom jag då måste tänka mer på mitt kroppspråk och att jag "glömmer det jobbiga" för en stund..

Altså huh, jag blir bara flummigare och flummigare

Senast ändrad:

Du förlorar förtroendet.

En häst som tramsar och testar sin ryttare (måste jag gå förbi?) och man hoppar av - nähh. Du behöver inte lyssna på mig. Vi gör såhär istället.

En som är rädd och inte riktigt vågar (inte litar riktigt på ryttaren) och man hoppar av - jaha, jaså du litar inte på mig? Nej, det skulle inte jag heller gjort, det är bäst jag går före då så kan du gömma dig bakom mig sålänge.

Jag är feg och sitter inte kvar vad som än händer, men det räcker inte att göra en levad för att bli av med mig, men om det är så att den stegrar högt (och upprepande gånger) eller bockar som fasen, så har vi mer jobb att göra och att istället för att bli potentiellt mos så får jag lösa det på annat sätt (oftast tömkörning, för där kan jag "sitta kvar lugnt" om den protesterar) tills vi kan jobba ihop och den lär sig att jag inte kommer göra mos av honom/henne.

Är man själv rädd så märker hästen detta, utan tvekan, men så länge den inte är taskig och drar nytta av det (och försöker få av ryttaren) så vinner man båda på att sitta kvar och ta sig förbi det farliga, båda får förtroende, framförallt ryttaren. Båda får lära av varandra att den ena skulle aldrig utsätta den andra för riktig fara (även om det kan kännas läskigt ibland).

När en häst tramsar, så är den antingen väldigt glad så som flera redan skrivit, den vill ha en anledning att få busa ''åhnej en sten!! den kommer att äta upp mig!" det vet dom givetvis att den inte kommer, men det var en ursäkt att få visa sin glada sida. Eller så är det en häst som har tråkigt, som behöver jobba och då kan den hitta på saker för att liva upp stämningen, som att skygga för spegeln inte första eller andra utan 50'nde varvet. Den hästen är bara inte 100% fokuserad utan har hittat en ursäkt för att få smita undan några meter med tråk. Glada hästar kan man inte skälla på, men dom får ju gärna göra vad man bad om : P

Delvis KL:
Det som slår mig i argumentet att man inte ska hoppa av, är att alla verkar anta att hästen vill bli av med ryttaren (och därför blir belönad genom att man hoppar av). Varför det?

Som jag ser det är det oftast inte ryttaren hästen försöker undkomma, utan arbetsuppgiften. En häst som vänder vill tex inte bli av med sin ryttare, den vill ta med ryttaren bort (eller bryr sig inte om huruvida ryttaren är kvar eller ej). Genom att få hästen att genomföra uppgiften (gå förbi det läskiga tex) så 'vinner'' man, och hästen har inte undkommit det den ville undkomma, utan fått hjälp förbi. En ryttare som vid gott mod hoppar av tappar inte i aktning för den sakens skull. Möjligtvis om man är rädd och nervös att hästen blir orolig och nervös av det.

Självklart finns det tillfällen då man inte kan hoppa av utan att hästen får en belöning genom det. Det vanligaste är när man väntat så länge med att hoppa av och istället försökt tvinga fram hästen, att hästen slutat bry sig så mycket om vad det nu var, och istället aktivt vill bli av med sin ryttare. Självklart blir det då en belöning om ryttaren hoppar av.

Precis :bow:

Förtroende för mig har jag sett till att hästen har från marken till att börja med, den vet att är jag med så kan den ta det lugnt.

Stöter vi på något jobbigt så låter jag hästen stanna och "försöka själv" utan att stressas av mig. Klarar den inte det så börjar jag inte bråka, utan jag sitter lugnt av och så går vi förbi det farliga på ett lämpligt sätt. Ofta blir det då någon sorts tömkörning, där hästen ändå får lov att anstränga sig och gå lite före, med mig som stöd bredvid.
Har blivit utmärkt trygga hästar på det viset.

Men det du säger är ju motstridigt, om du nu har ett så gott förtroende hos hästen, varför litar den inte på dig då att gå förbi vad det nu är som är läskigt?

Zabby, Genom att få av ryttaren byter man uppgift. Uppgiften är snarlik, men inte densamma. Genom att hoppa av ger man upp uppgiften och kör på alt. 2. Men det ska inte finnas ett alternativ, den ska göra som du säger.

Det är rätt som du säger, att det är uppgiften den vill bli av med (hade det bara varit ryttaren hade det ju räckt att bara bocka som fasen), men som sagt, han blir ju av med uppgiften samma stund som ryttaren hoppar av. Så genom att få ryttaren att kravla ner (och ge upp) så blir man automatiskt av med uppgiften också.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 929
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 672
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar