Skillnad på quarter och andra raser?

S

Stang

Jag undrar nu efter att ha bytt stall tre gånger under lång tid, om min häst är konstig eller om det är så att quartern och övriga ridhästar ej pratar samma språk? Mitt sto är uppväxt i flock och vid de här tre tillfällena som jag släppt ihop henne med andra hästar så har det blivit konflikter. Mitt sto är enligt uppfödaren ranghög och när hon har släppts ihop med andra hästar så har hon bara gått undan, aldrig startat ett bråk och verkar tycka att det är bättre att valla sina nya kompisar när hon känner sig hemma och som mest lägga öronen på nacken om de ej gör som hon vill. Hon har aldrig sparkat åt en annan häst förrän hon blev attackerad av ett halvblodssto. Hon har blivit rejält sparkad av halvblodssto, arabsto samt halvblodsvalacker. När man släppt ihop henne med andra quarterhästar så har det inte varit något problem. Pratar dessa hästar olika språk för jag vågar inte låta henne gå ihop med någon snart eftersom hon varit skadad ett längre tag pga sparkskador. Den enda ras det funkat med har varit shettis och varmblod. Hur har ni upplevt era hästar?
Hälsningar Stang.

Sv: Skillnad på quarter och andra raser?

jag har inte märkt någon skillnad. förutom att quartrarna varit smartare än halvbloden :angel:

Detta är nog inte rasen utan att dom är uppväxta i flock.
Vet att islandshästanra oxå är sånna.

Jag har ett fullblod som agerar precis som ditt, bara går undan och tar sedan över genom att ignorerar de andra hästarna, men ändå få dem att veta vem som bestämmer typ vid utfodningarna och sådant. Dock går någon in i bråk med henne slåss hon. Men hon startar ALDRIG ett bråk.

Istället för ras, så beror det nog mera på de olika hästarnas tidigare erfarenheter. Hästar är flockdjur ända in i generna. Men sen påverkas de förstås av yttre omständigheter såsom oss människor...

Eftersom din häst är uppfödd i flock så är det istället snarare så att det är just hon som pratar "det sanna hästspråket". Gör inte övriga hästar i hagen det, så kan det förstås uppstå lite förvirring.

Eftersom din häst är uppfödd i flock så är det istället snarare så att det är just hon som pratar "det sanna hästspråket". Gör inte övriga hästar i hagen det, så kan det förstås uppstå lite förvirring.

Tror jag också.
Våra hästar lever också i flock, quarter och nordsvenskar blandade (obs ej korsade!). De pratar verkligen med varandra, oftast med mycket små bokstäver (ett öra bakåt, en vinklad hov) men ibland med stora åthävor och då smäller det men det löser sig snabbt och sedan vet alla sin plats igen.

jag har inte märkt någon skillnad. förutom att quartrarna varit smartare än halvbloden :angel:

Ha, ha! Du har inte träffat min märr och hennes bror hör jag:rofl:

Det är nog så att dom andra hästarna din häst har gått ihop med inte fått gå i flock som unghästar och lära sig hästvett.

I flocken hemma finns det 2 halvblod, en travare, en arab, en shettis/nåt mer korsing och en fullblodskorsning. Det är aldrig nåt slagsmål. Det är bara min unghäst som är full av bitmärken, han råkar vara trögfattad (halvblod), dom andra tröttnar ju på han när han inte fattar...

Nej, det här med flockbetéende har inte ett dugg med ras att göra tror jag. Snarare hur hästen är uppväxt och fostrad.

jag vet inte riktigt hur halvbloden är uppfostrade, men jag menar rent allmänt, de är riktigt korkade ibland... kan gå förbi samma sak flera gånger och bli livrädda, quartrarna har lixom en "lösning" på allt, tex hur man fipplar upp låset på hagen, uppbindningsknuten osv.. plus att de hittar snabbt sätt att lata sig på i ridningen. och "kan själv"

jag vet inte riktigt hur halvbloden är uppfostrade, men jag menar rent allmänt, de är riktigt korkade ibland... kan gå förbi samma sak flera gånger och bli livrädda, quartrarna har lixom en "lösning" på allt, tex hur man fipplar upp låset på hagen, uppbindningsknuten osv.. plus att de hittar snabbt sätt att lata sig på i ridningen. och "kan själv"

Den var bra jag instämmer faktiskt.

Det är nog en slump. De Quartrar jag träffar går i flock med varmblodstravare, nordsvenskar, halvblod och ponnyer av olika storlekar utan problem. Det är heller inte Quartrarna som är mest kompisar med varandra.
Nej en slump skulle jag säga.

Jag har i och för sig mera erfarenhet av halvblod än just Quarter, men de hästar jag träffat som öppnar boxdörrar, stalldörrar, syckas få upp en "låst" knut osv är inte Quartrar utan halvblod, korsningar och ponnyer av olika slag. Tror inte det är speciellt rasbetingat utan mer individen.
Likadant med hästar som vill fly undan samma sak gång på gång. De är inte speciellt vanliga, men har träffat såna av olika raser. Både kallblod, ponnyer och nåt enstaka halvblod.
Sen beror det på vad hästen är avlad för. De som avlas för att bli högpresterande tävlingshästar inom halvblodsaveln har ofta mycket nerv (för mycket?) och blir inte trevliga om de kommer till någon som inte kan hantera det.
Det där med att lära sig hur de kommer undan vid ridning, det kan precis alla raser.

själv har jag mest erfarenhet av "vanliga" hästar, har just nu 3st "halvkorkade" halvblod ;)
upplever även att små ponnysar är smartare..

stallkompisarnas (quartrar) hästar har varit smartare, tex en blåsig dag, vanliga hästar tittar lite frustrerat när höet blåser bort, medans en quarter tar ena framhoven och "stampar fast" maten och nöjt äter vidare ;)

även när jag red mitt halvblod 3timmar/5dagar i veckan (plus ett kortare pass) så var han väldigt skvättig och "fjantig", kunde bli rädd för sin egen vattenhink... trots att han rörde på sig mer än genomsnittshästen...

quartern jag började rida på, han var grymt smart. hade ett sätt att "komma undan" på allt, av typen grymt oupfostrad ponny. "bromsa du lite? jaha, menar du tvärnit?" "ska vi skritta? vad sägs som lite räsergalopp istället?" pållen var faktiskt mkt bra utbildad i grunden, men visste riktigt hur man skulle få folk att hoppa av :devil:

Ja ,tänk vad olika erfarenheter man faktiskt kan ha. :)
Den absolut smartaste hästen jag träffat på var halvblod (med hälften arab) Han var läskigt smart ibland. (men oj vad han lärde mig mycket)

Ja ,quartrar mfl e väl inte helt enkla i hantering beroende oxå på stam oxå förstås.

Jag tror att det är väldigt individuellt och inte rasbetonat. Sen tror jag att det har oerhört mycket att göra med uppfostran av både hästar och människor. En unghäst som kanske inte får göra annat än att stå i hage blir troligen mera skrämd av div olika ting ute i naturen till skillnad mot en som får vara med och se lite mera av världen.
Sen har man ju individer som har mera nerver än andra.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 544
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 688
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 742
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka