Skillnad på iberiska raser?

MissFideli

Trådstartare
Vad skiljer egentligen de iberiska raserna åt? Med iberiska raser syftar jag på PRE, lusitano och lipizzaner. Finns kanske fler?
Dom är ju ganska lika utseendemässigt, men sen?
 
Jag tycker nog att det är rätt stor skillnad i utseendet, iallafall så jag direkt kan se vilken av de tre raserna det är jag har framför mig. I övrigt är det väl just det att det är tre olika raser som är skillnaden, på samma sätt som om det hade varit new forest, connemara och welsh :)
 
Jag tycker nog att det är rätt stor skillnad i utseendet, iallafall så jag direkt kan se vilken av de tre raserna det är jag har framför mig. I övrigt är det väl just det att det är tre olika raser som är skillnaden, på samma sätt som om det hade varit new forest, connemara och welsh :)

Jag har heller aldrig skrivit att dom är exakt lika i utseendet?
 
Jag har heller aldrig skrivit att dom är exakt lika i utseendet?
Nej men du skrev att dom är ganska lika i utseendet och det svarade jag på. :)
Jag har svårt att förstå frågan, det är som att fråga vad det är för skillnad på connemara och new forest? Det är ju skilda stamböcker, skild avel, skild rasstandard, osv som vanligt inom alla raser? Eller vad menar du med skillnad? :)
 
Nej men du skrev att dom är ganska lika i utseendet och det svarade jag på. :)
Jag har svårt att förstå frågan, det är som att fråga vad det är för skillnad på connemara och new forest? Det är ju skilda stamböcker, skild avel, skild rasstandard, osv som vanligt inom alla raser? Eller vad menar du med skillnad? :)

Frågan är väl på vilket sätt de skiljer sig. Typ, egenskaper, exteriör, mentalitet? Det är ju mer än bara stamböckerna som skiljer en new forest och connemara, t ex.
 
Vad skiljer egentligen de iberiska raserna åt? Med iberiska raser syftar jag på PRE, lusitano och lipizzaner. Finns kanske fler?
Dom är ju ganska lika utseendemässigt, men sen?

Lippizzarna är inte Iberiska. Däremot har de en del spanskt blod i sig. Mycket tom..

PRE är ju den rena spanska hästen som stamförts och avlats lite annat än den Portugisiska Lusitanon, som är deras rena ras.
Lussen har avlats lite mer på tjurfäktning än PREn.
Det har avlats på lite olika mentalitet och tillåtits lite olika färger etc.

Iberiska hästar kan vara det mesta. Bara de är från området.
 
Jag tycker nog att det är rätt stor skillnad i utseendet, iallafall så jag direkt kan se vilken av de tre raserna det är jag har framför mig. I övrigt är det väl just det att det är tre olika raser som är skillnaden, på samma sätt som om det hade varit new forest, connemara och welsh :)

Jag kan inte se vilken av PRE och Lusitano jag har framför mig. Däremot ser jag lätt skillnad på de ponnyraserna du nämner.

@tuaphua bägge raserna verkar vara tillåta alla färger
 
@cirkus ja alla är vi ju insatta i olika raser. Jag har lite intresse i just PRE och lusitano :) sen finns det ju såklart alltid individer som inte är rastypiska inom alla raser. PREn börjar till exempel delas i två typer, en mer barock och en lättare.

Då kan du ju lätt säga vilken av de tre ponnyraserna detta är :up:
 
Jag kan inte se vilken av PRE och Lusitano jag har framför mig. Däremot ser jag lätt skillnad på de ponnyraserna du nämner.

@tuaphua bägge raserna verkar vara tillåta alla färger

PREn tror jag nyligen släppt till några fler färger. Medan Lussarna fått ha fler längre. Jag är inte helt säker.
 
PREn tror jag nyligen släppt till några fler färger. Medan Lussarna fått ha fler längre. Jag är inte helt säker.

Jag kollade på deras rasbeksrivningar på deras respektive svenska rasföreningssidor - jag kan inget om raserna själv - men så står det i allafall där, det står dock inget om hur det sett ut historiskt
 
Jag kollade på deras rasbeksrivningar på deras respektive svenska rasföreningssidor - jag kan inget om raserna själv - men så står det i allafall där, det står dock inget om hur det sett ut historiskt

Ja, jag är rätt dålig på färger och jox. Det är ju ridbiten som är mitt fält. ;)
 
@cirkus ja alla är vi ju insatta i olika raser. Jag har lite intresse i just PRE och lusitano :) sen finns det ju såklart alltid individer som inte är rastypiska inom alla raser. PREn börjar till exempel delas i två typer, en mer barock och en lättare.

Men om du är insatt, kan du inte berätta lite om dem då? Vad är utmärkande för PRE respektive lusitano, ser man skillnad på dem, och märker man skillnad på dem när man sätter sig på dem? Eller är det olika stamböcker för samma häst i grunden, ungefär som halvblodsraserna? Som svenskt och danskt halvblod, t ex, skillnaderna dem emellan är ju marginella, och det går ju inte avgöra vad som är vad såvida man inte tittat i papprena.
 
Rent generellt skulle jag säga att lusitanon är mer "bruksig" och PREn mer "showig". Lusitanon har ju t ex använts för tjurfäktning på ett sätt som inte PREn har och man har därför avlat på egenskaper som kvickhet och att tänka själv. Sen är det ju olika egenskaper på olika individer och blodslinjer också. Vår lusitano har rent veiga-blod. Han är snabb, energisk, smidig, har inte så höga benlyft och är mycket lätt i typen exteriört.
 
@cirkus ja alla är vi ju insatta i olika raser. Jag har lite intresse i just PRE och lusitano :) sen finns det ju såklart alltid individer som inte är rastypiska inom alla raser. PREn börjar till exempel delas i två typer, en mer barock och en lättare.

Då kan du ju lätt säga vilken av de tre ponnyraserna detta är :up:

nej, det kan jag inte på ett så dåligt foto.

Men det vore ju trevligt om du kunde beskriva de stora skillnaderna i de iberiska raserna som den här tråden handlar om när jag läser rasbeskrivningarna så upplever jag inte direkt några utmärkande skillnader, så det vore fint att få det beskrivet av en som lätt ser skillnaderna
 
som sagt lippis är inte iberisk :-) Iberiska raser är dom som kommer ifrån den iberiska halvön , såsom Spanien, portugal ,
PRE hästen är den av dom som är avlad längst och har haft sluten stambok i hundratals år, Lussarna stängde sin stambok för enbart några år sedan innan dess tog dom in PRE hästar , Lussen är en PRE genetisk men är avlad på mera eld och snabbhet , PRE hästen är avlad mer för willing to please och lugnare mentalitet , PRE hästen får i dag förekomma i alla färger utom skäck, Lussen har alltid fått ha alla färger ( tror inte skäck är tillåtet dock) Inom båda raserna så finns det olika typer av blodslinjer som ger lite olika utseende , Men alla ska ha sin rastyp. Det stora som skiljer PRE och lusse åt är att man inom lusse världen vill ha mera konvex huvud form medans PRE ska antingen ha en rak eller en aning konvex näsrygg , sen har du en ras som heter PRHá detta är en korsning mellan arab och PRE som har egen stambok i Spanien även avelsgodkännanden och utställning/tävlingar, Denna ras togs fram framför allt till tjurfäkting då PRE hästen inte ska ha så mycket flykt utan vara en stabil häst som inte flyktar ,
Så lite info mitt i natten

Tesora
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 411
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 302
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp