Det är varken en ursäkt eller förklaring, det är ett konstaterande. En häst som avlas för tävling måste ha nerv, vinnarinstinkt och samarbetsvilja, annars kan man inte tjäna pengar på dem.
Jag tillhör inte dem som säger att det är nordens barockhäst, eller vad de nu har kallats, det uttrycket tycker jag faktiskt låter himla fånigt i mina öron. Jag höjer dem heller inte till skyarna som världens bästa ridhäst. Jag tillhör ju heller inte den sk AR-kretsen, så det är inte därför jag har en kallblodstravare.
Och just nu är jag hellre en glad ägare till en kallblodstravare än tillhör klubben för inbördes beundran med en PRE eller som det nu också börjar bli lusitano. Jag ser gladeligen på en ryttare som är intresserad av att lära och tycker det är kul med sin ridning på en kallblodstravare än en uppblåst dressyrsnobb med hårda händer och dålig sits på en dyr iberisk hingst. För det är min största erfarenhet av de iberiska raserna.
Så om jag gör som du och drar allting till sin yttersta spets, varför drar ALLA iberiska raser till sig ALLA idioter som inte kan rida?
Och du har ju din egen sandlåda Antti, eller har du lagt ner ditt eget diskussionsforum?
Och som alltid världen är inte svart eller vit. Alla som har kallblodstravare tror inte att Bent är gud och AR gåvan till mänskligheten. Det enda som jag tycker är trist är att man inte kan erkänna att alla hästar har sina kvalitéer, kvalitéer som passar alla olika typer av människor. Jag fullkomligen ääääälskar råsa rosetter och hästar med lång man och hovskägg.
Och en sak jag undrat länge. Varför kan du inte låta folk få leka i sin sandlåda ifred? Varför är det så viktigt för dig att lägga ner all denna energi på att frälsa bukes barockforum. Vad ska du göra när du lyckats?