skillnad på halvhalt och förhållning

Sv: skillnad på halvhalt och förhållning

:D

Exakt faktiskt, vad är en halvhalt, är kanske snarare frågan:p

En förhållning tas på ytter och reglerar tempot kan man ju säga men så enkelt är det inte eg menar jag, för man gör annat också och tempot regleras lika mycket eller bättre genom magen (på min) och gränsen blir flytande till halvhalt och förhållning kan dessutom även användas då en halvhalt inte går igenom (om hästen ligger på tex) Men ja det blir så krångligt så det kanske är bättre att inte tänka:o

"Lyssna eller bli korv!"

:rofl: detta skulle "min" rodeohäst behöva få in i sin ärthjärna :angel:

Men för att återgå till diskussionen så ser jag på begreppen ungefär som Lancet beskrev.
Sen brukar iofs min tränare nog inte använda de orden så värst mkt, det är mera "uppsamlingar" och "parader" :D
Och jag försöker att tänka mindre och rida mer, det brukar bli bäst då ;)

Nej man ska inte tänka:D

KL

Klippte tex det här från en rätt känd dresyrtränare:

En "hemlighet" bakom lyckade halvhalter är att hästen verkligen bjuder framåt i den gångart du rider i. I själva halvhalten rätar du upp dig, ber om lite extra aktivitet med hjälp av ben och säte, och fångar upp den extra energin med en väldigt kortvarig förhållning. Det handlar bara om sekunder och det är helt fel att bara förhålla!
En halvhalt är ett samarbete mellan framåtdrivande och förhållande hjälper som man som ryttare tränar upp efter hand. Rätt utförd leder halvhalten till att hästen förbättrar sin balans och eftergivenhet.

På de flesta ställen beskrivs förhållningen som en del av halvhalten fast på lite olika sätt:cool: Samt alla grader av halvhalt, det är ju inte samma på en unghäst och en GP-häst.

En annan (mer AR-inriktad) tränare som sökt i olika ridhandbäcker som Müseler, Lette och Arméns ridhandbok:

De (i böckerna min anm)använde uttrycket i samband med tempominskningar, även om ingen av böckerna var konsekvent med begreppet. Det är väl emellertid den uppfattningen som de flesta av oss har om halvhalten; den har med tempominskning och förhållning att göra, på något sätt.

Alltså ang skillnaden:

När gör man enbart en förhållning utan ngn annan inverkan samtidigt eller i samband? Var går gränsen till när det är mera en halvhalt?

Jag vet alltså vad en förhållning är men jag tänker på vad som eg är svaret på ts fråga:idea: Är en förhållning i de allra flesta fall en del av halvhalten?

KL
Måste halvhalter alltid innehålla förhållning?
Jag har tänkt att förhållningar får man göra när man är på väg över ett broräcke e dyl, eller annars då hästen inte alls lyssnar...

Jag ska krångla till det ännu mer.:laugh:

Förhållning som vi pratar om nu är ju förhållande tygeltag och det kan ju vara allt från en tydlig förhållning (som du menar när du hindrar hästen från att hoppa över broräcket:eek:) eller en kramning bara i handen. Men det finns också förhållande säte och det är väl det jag är ute efter, och det använder man alltid i en halvhalt och oftast någon liten förhållning i handen i kombination, men det måste inte vara det. Förhållande säte är det jag menar med magen o även rumpan, och det jag använder mycket mycket när hästen vill trippa iväg i ökad takt istället för att jobba tex, samt även krama yttertygeln lite emellanåt, och jag är dålig på att säga när jag gör det för halvhalter gör jag så många och hur förhållningarna kommer där i relation vete sjutton. :confused: Det sker liksom hela tiden alltihop och går i varandra med kramningarna och magen och allt:cool: Och vore jag en skickligare ryttare skulle jag förstås ha bättre koll och timing också

Jag tycker att även i hoppning eller galopp på nåt fält ( eller i snön:love:)vad som helst, så blir det på sätt och vis samma förhålla o ge efter och både med hand om säte, man har ju "förhållande" säte även där, fast det inte är som en dressyrhalvhalt så är syftet samma med att flytta vikt bakåt osv.

Men ett rent förhållande tygeltag är ju inte samma som en halvhalt och kanske var det eg frågan,:confused: det är helt enkelt en grundläggande hjälp precis som framåtdrivande (skänkel) men sen kommer mycket mera till och man gör inte bara det ena eller andra utan en kombination som kan bli svår att bena ut kanske,:cool: För mej i alla fall. :laugh:

KL: Fast alla förhållningar innebär ju inte regelrätta halvhalet. Man förhåller ju om man t ex vill minska tempot eller byta gångart, och det ser i a f inte jag alltid måste vara likamed en halvhalt? halvhalten är ju något man gör "i gångarten" för att samla ihop, förbereda etc, förhållningen är helt enkelt "det att man bromsar". En halvhalt ÄR ju en förhållning under ridning framåt s a s.

Man skulle kunna säga;
Halvhalt: Avbalansering
Förhållniing: Bromsa farten

men vad är egentligen en förhålling då hur gör man en korrekt förhållning.
sitter man till där oxå eller hur gör man egentligen det är sånt jag inte tänker på:confused:o

men gör man halvhalt/förhållning på båda tyglarna?eller alltid halvhalt på en tygel?

Halvhalt är en förhållning (förhållande tygeltag- någon man tar med båda tyglarna, men kanske lite mer på ytter på böjt spår) under fortsatt ridning framåt, för att samla ihop hästen och göra den uppmärksam. Energin ska snarare öka än minska, steget ska förkortas och bli högre och mer energiskt.

Timme: Jag tror du tänker för mycket så att det blir krångligt för dig ;). Rid o känn efter, det är det bästa. Lycka till :)!

Halvhalt är en förhållning (förhållande tygeltag- någon man tar med båda tyglarna, men kanske lite mer på ytter på böjt spår) under fortsatt ridning framåt, för att samla ihop hästen och göra den uppmärksam. Energin ska snarare öka än minska, steget ska förkortas och bli högre och mer energiskt.

Timme: Jag tror du tänker för mycket så att det blir krångligt för dig ;). Rid o känn efter, det är det bästa. Lycka till :)!

okej tack:)ja du har nog helt rätt:D

Från min tränare angående HALVHALT:

"Tillfällig samling under rörelse framåt, med bibehållen takt och energi. Det man förlorar i längd vinner man i höjd."

Måste gå och läsa i ridhandboken om förhållning dock, tänk att en sådan enkel sak som man hört sedan man var liten är så svår att förklara!

??

Varför vill du växelvis ta i tyglarna i en förhållning, vad får du ut av det?

nej, det var bara en fråga. Har sett att ryttare har gjort så, och undrar över syftet. Om det nu inte bara är brist på verktyg...
Både hoppryttare o islandsryttare. Jag gör inte så

I mitt sätt att tänka så är förhållning mer att jag bara ''hålla tillbaka'' eller att stämma av, vad händer om jag kramar tyglen är lyssnar hästen, det är nog mer en förhållning för mig.

Medans halvhalt är mycket mer, då vill jag åt bakbenen, jag vill helt enkelt aktivera hästen med halvhalten och i förhållningen vill jag stämma av den.

Något sådant, grymt svårt att förklara och ju mer man tänker ju svårare blir det:p

Bra förklaring, så skulle jag också uttrycka mig om jag skulle förklarat. Men har alldeles för svårt att sätta ord på en känsla. Har kanske inte funderat på det tillräckligt i ord, det bara händer. Och håller med dig igen, ju mer man tänker, ju svårare blir det. :crazy:

Hoppas ni förstår vad jag menar, är inte tillräckligt verbal...haha :o

Senast ändrad av en moderator:

Knapplån

Lite äldre o kanske klokare samt utan att ha läst ikapp..

Vill jag inflika att för mig

Är en förhållning samlande uppåt bakåt neråt

En halvhalt samlande bakåt neråt

*Det funkar för mig*

Jag tänker som så att förhållning tas med förhållande hjälper
tygel, säte, röst och tas för att bromsa hästen. Jag gör en förhållning oavsett om hästen lyssnar eller inte. När jag drar i tyglarna tar jag en förhållning även om hästen skiter i mig... Oavsett om jag tar tygeltaget tillsammans med säte eller annat så är det alltid en förhållning jag tar.

Förhållningen är en del av halvhalten men som typ alla andra så tycker jag att en halvhalt är så mycket mer. Och jag kan göra en halvhalt enligt skolboken- men kommer jag inte åt bakbenen så blir det ingen halvhalt. Hästen kan göra en halvhalt utan ryttare- men den kan banne mig inte gör en förhållning själv:D

Så jag tycker förhållningen är en del av språket till hästen och halvhalten är ett gensvar man kan få av hästen. Alla kan ta en förhållning från första dagen på hästen, men för att få till en halvhalt måste man kunna rida!

Liknande trådar

Ridning Hej:) Jag undra hur man gör en bra halvhalt. Har inte riktigt fattat hur man gör. Tack på förhand:bow:
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 259
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
953
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka